
Volgens het TNO zijn de op één na grootste bron van stikstofoxiden in het Nederlandse verkeer de zware voertuigen, dus vrachtwagens en bussen. Dat komt neer op 12 procent van de 31 procent van het verkeersstikstof, zo blijkt uit cijfers uit 2019. Volvo start dit jaar met de verkoop van volledig elektrische vrachtwagens die tot 300 kilometer ver komen op één lading. Volgens het merk kan 45 procent van het vrachtverkeer in Europa hiermee overstappen op elektriciteit. (Mogen wij dan weer 130 gaan rijden?)
De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens
Volvo lanceert dit jaar een volledige lijn met elektrische voertuigen. De Volvo FH, FM en FMX Electric sleuren een accu mee van 540 kWh; dat is ongeveer vijf keer zo groot als een accu van een Tesla Model S. Hiermee komen de vrachtwagens met belading dus zo’n 300 kilometer ver. De elektrische aandrijflijn produceert 667 pk en 2.400 Nm. Volvo had al twee kleinere elektrische vrachtwagens in het gamma: de FE Electric heeft een accu van 264 kWh, 850 Nm trekkracht en een actieradius van 200 kilometer. De FL Electric rijdt ook 300 kilometer met een 396-kWh accu.
Waterstof is onderweg
Volvo baseert hun berekening op het feit dat 45 procent van het goederenvervoer in Europa gemiddeld niet meer dan 300 kilometer aflegt. De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens zijn dit jaar te bestellen en gaan volgend jaar in productie. Daarnaast is het merk druk bezig met de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens. Die hopen ze de tweede helft van dit decennium te kunnen verkopen. Ethanol blijft vooralsnog voorbehouden voor de derde helft. Proost.
8 reacties op “Elektrische Volvo-vrachtwagens dekken de halve lading”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Gek hoor .. niet lezen en begrijpen, wel reageren..
Volvo beweerd helemaal niet dat dit ook bedoeld is om naar Parijs te rijden of voor zware ladingen.
Door het extra gewicht van al die accu’s blijft er minder laadvermogen over, dus hooguit voor licht distributie werk in de stad, anders sta je na een halve dag werken de rest van je werkdag bij de (snel?)laadpaal.
Ze zijn helemaal gestoord die klimaatmaffia.
Denken de natuur te regelen.
Het ligt allemaal aan Bill Gates!
Tja 300 km leg je af in zowat 3,5 uur, wat doe je dan de rest van de werkdag ? Wat met de volgende lading ? De laadtijd….
Je hebt niet helemaal begrijpen waar deze vrachtwagens voor bedoelt zijn.
300 km maar,en hoelang duurt het opladen ,ben echt benieuwd hoe Volvo dit ziet als je naar Parijs moet voor je werk.
BEV voor de kortere afstanden en de lichtere trucks, waterstof voor grotere afstanden en trucks. Prima complementair. Het gaat wel hard zo met de vergroening van het vervoer!