Elektrische Volvo-vrachtwagens dekken de halve lading

Volgens Volvo kan 45 procent van het vrachtverkeer hiermee uit de voeten

Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoLaden van Elektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Foto('s): VolvoElektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens
Laden van Elektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens
Elektrische Volvo-vrachtwagens

Volgens het TNO zijn de op één na grootste bron van stikstofoxiden in het Nederlandse verkeer de zware voertuigen, dus vrachtwagens en bussen. Dat komt neer op 12 procent van de 31 procent van het verkeersstikstof, zo blijkt uit cijfers uit 2019. Volvo start dit jaar met de verkoop van volledig elektrische vrachtwagens die tot 300 kilometer ver komen op één lading. Volgens het merk kan 45 procent van het vrachtverkeer in Europa hiermee overstappen op elektriciteit. (Mogen wij dan weer 130 gaan rijden?)

De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens

Volvo lanceert dit jaar een volledige lijn met elektrische voertuigen. De Volvo FH, FM en FMX Electric sleuren een accu mee van 540 kWh; dat is ongeveer vijf keer zo groot als een accu van een Tesla Model S. Hiermee komen de vrachtwagens met belading dus zo’n 300 kilometer ver. De elektrische aandrijflijn produceert 667 pk en 2.400 Nm. Volvo had al twee kleinere elektrische vrachtwagens in het gamma: de FE Electric heeft een accu van 264 kWh, 850 Nm trekkracht en een actieradius van 200 kilometer. De FL Electric rijdt ook 300 kilometer met een 396-kWh accu.

Waterstof is onderweg

Volvo baseert hun berekening op het feit dat 45 procent van het goederenvervoer in Europa gemiddeld niet meer dan 300 kilometer aflegt. De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens zijn dit jaar te bestellen en gaan volgend jaar in productie. Daarnaast is het merk druk bezig met de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens. Die hopen ze de tweede helft van dit decennium te kunnen verkopen. Ethanol blijft vooralsnog voorbehouden voor de derde helft. Proost.

Reacties
  1. Dracae zegt op 27 april 2021 om 15:37:

    Gek hoor .. niet lezen en begrijpen, wel reageren..

    Volvo beweerd helemaal niet dat dit ook bedoeld is om naar Parijs te rijden of voor zware ladingen.

  2. Big F zegt op 24 april 2021 om 00:04:

    Door het extra gewicht van al die accu’s blijft er minder laadvermogen over, dus hooguit voor licht distributie werk in de stad, anders sta je na een halve dag werken de rest van je werkdag bij de (snel?)laadpaal.

  3. Kees zegt op 22 april 2021 om 16:10:

    Ze zijn helemaal gestoord die klimaatmaffia.
    Denken de natuur te regelen.

    • Complotwappie zegt op 23 april 2021 om 09:04:

      Het ligt allemaal aan Bill Gates!

  4. Dirk zegt op 22 april 2021 om 12:07:

    Tja 300 km leg je af in zowat 3,5 uur, wat doe je dan de rest van de werkdag ? Wat met de volgende lading ? De laadtijd….

    • Jason zegt op 22 april 2021 om 12:12:

      Je hebt niet helemaal begrijpen waar deze vrachtwagens voor bedoelt zijn.

  5. Willem zegt op 21 april 2021 om 21:27:

    300 km maar,en hoelang duurt het opladen ,ben echt benieuwd hoe Volvo dit ziet als je naar Parijs moet voor je werk.

  6. Goede ontwikkeling zegt op 20 april 2021 om 12:00:

    BEV voor de kortere afstanden en de lichtere trucks, waterstof voor grotere afstanden en trucks. Prima complementair. Het gaat wel hard zo met de vergroening van het vervoer!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken