
Niet alleen auto’s worden langzamerhand elektrisch, ook vrachtwagens moeten eraan geloven. Op papier is dat zowel een lastige als een uitstekende oplossing. Immers, vrachtwagens moeten lange afstanden kunnen afleggen – niet iets wat je met EV’s associeert. Maar ze hebben ook genoeg ruimte om heel, heel grote accu’s mee te zeulen. Bij Scania vroegen ze zich af wat er met zo’n mega-accupakket gebeurt wanneer een elektrische vrachtwagen van opzij wordt geramd door een personenauto. Gelukkig voor ons ramptoeristjes is er maar één manier om daarachter te komen.
Een kleine spoiler: het resultaat is waarschijnlijk precies wat Scania ervan had gehoopt. Oftewel, niet heel spectaculair. Het accupakket behoudt zijn vorm, vliegt niet in de hens en er lijken op het eerste gezicht geen lekkages te ontstaan. Geen knetterende vuurbal dus, maar kijk de video toch maar even. Gewoon om even in je op te nemen hoe stevig zo’n truck wel niet is.
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest
Meer van TopGear


Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Je kunt deze week een brief van de politie ontvangen (en dat is nog erger dan een boete)

Pas op: op deze plekken in Nederland komen hagelstenen zo groot als tennisballen je auto slopen

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Voor lange afstanden en/of lange rijtijden is waterstof toch veel meer geschikt dan batterijen? Een bestelbusje in de stad op batterijen is wel logisch.