
Niet alleen auto’s worden langzamerhand elektrisch, ook vrachtwagens moeten eraan geloven. Op papier is dat zowel een lastige als een uitstekende oplossing. Immers, vrachtwagens moeten lange afstanden kunnen afleggen – niet iets wat je met EV’s associeert. Maar ze hebben ook genoeg ruimte om heel, heel grote accu’s mee te zeulen. Bij Scania vroegen ze zich af wat er met zo’n mega-accupakket gebeurt wanneer een elektrische vrachtwagen van opzij wordt geramd door een personenauto. Gelukkig voor ons ramptoeristjes is er maar één manier om daarachter te komen.
Een kleine spoiler: het resultaat is waarschijnlijk precies wat Scania ervan had gehoopt. Oftewel, niet heel spectaculair. Het accupakket behoudt zijn vorm, vliegt niet in de hens en er lijken op het eerste gezicht geen lekkages te ontstaan. Geen knetterende vuurbal dus, maar kijk de video toch maar even. Gewoon om even in je op te nemen hoe stevig zo’n truck wel niet is.
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest
Meer van TopGear


Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Voor lange afstanden en/of lange rijtijden is waterstof toch veel meer geschikt dan batterijen? Een bestelbusje in de stad op batterijen is wel logisch.