Elektrische vrachtwagen geramd bij crashtest

Bam, vol in z'n accu's

Foto('s): Screenshot YouTube/Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Foto('s): Screenshot YouTube/Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Foto('s): Screenshot YouTube/Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Foto('s): Screenshot YouTube/Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Foto('s): Screenshot YouTube/Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Foto('s): Scania GroupElektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania
Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest Scania

Niet alleen auto’s worden langzamerhand elektrisch, ook vrachtwagens moeten eraan geloven. Op papier is dat zowel een lastige als een uitstekende oplossing. Immers, vrachtwagens moeten lange afstanden kunnen afleggen – niet iets wat je met EV’s associeert. Maar ze hebben ook genoeg ruimte om heel, heel grote accu’s mee te zeulen. Bij Scania vroegen ze zich af wat er met zo’n mega-accupakket gebeurt wanneer een elektrische vrachtwagen van opzij wordt geramd door een personenauto. Gelukkig voor ons ramptoeristjes is er maar één manier om daarachter te komen.

Een kleine spoiler: het resultaat is waarschijnlijk precies wat Scania ervan had gehoopt. Oftewel, niet heel spectaculair. Het accupakket behoudt zijn vorm, vliegt niet in de hens en er lijken op het eerste gezicht geen lekkages te ontstaan. Geen knetterende vuurbal dus, maar kijk de video toch maar even. Gewoon om even in je op te nemen hoe stevig zo’n truck wel niet is.

Elektrische vrachtwagen geramd tijdens crashtest

Reacties
  1. Lezer zegt op 26 november 2020 om 09:47:

    Voor lange afstanden en/of lange rijtijden is waterstof toch veel meer geschikt dan batterijen? Een bestelbusje in de stad op batterijen is wel logisch.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken