Waar gaan vrachtwagens in de toekomst op rijden? Worden ze uitgerust met zware batterijen? Rijden ze op inefficiënte waterstof? Of blijven ze op vieze diesel rijden? De perfecte oplossing is er duidelijk nog niet. Tesla zet in ieder geval in op batterijen met een volledig elektrische vrachtwagen – en Pepsi is een van de eerste bedrijven die met deze Semi aan de slag mag. En de eerste bevindingen zijn positief.

Het distributiecentrum in het Amerikaanse Sacramento nam een paar maanden geleden 21 volledig elektrische vrachtwagens van Tesla in ontvangst. Daarvan rijden achttien stuks kortere routes van maximaal 160 kilometer en ze zijn twaalf uur per dag in bedrijf. In een halfuurtje kunnen de Tesla Semi’s van 10 naar 95 procent opgeladen worden.

Eerste proeven met langere afstanden

Drie van de Tesla Semi’s mogen langere afstanden rijden. De routes zijn 400 tot 725 kilometer lang. Het gemiddelde verbruik van de vrachtwagens ligt net boven de 1 kWh per kilometer, wat ongeveer zes tot zeven keer zo hoog is als een personenauto van Tesla. Deze lange stukken moeten de vrachtwagens dus in principe op één lading kunnen halen, aangezien de actieradius zo’n 800 kilometer is.

Pepsi meldt dat het regeneratieve remmen een groot voordeel is van de elektrische vrachtwagens. In Californië ligt bijvoorbeeld de Donnerpas en de Semi’s zouden op de terugweg onder de streep bijna geen stroom verbruiken omdat ze zoveel energie terugwinnen. Om alle elektrische vrachtwagens op te laden, werd 3 mW aan extra stroom aangelegd.

Nadelen zijn nog niet bekend

Helaas vertelt Pepsi niets over de eventuele nadelen van de elektrische vrachtwagens. De onderstaande video – waar de informatie uitkomt – is dan ook min of meer een promotiefilmpje voor duurzaam transport. Het is bijna onmogelijk dat zo’n ingrijpende transitie vlekkeloos verloopt, dus het was interessant geweest als we ook de andere kant van het verhaal te horen kregen.

Reacties

  • Stoney heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

    1Kwh per kilometer….. Ja het zal vast goedkoper zijn in the end 😂
    Heb er weinig vertrouwen in….. we verbruikten altijd teveel stroom werd ons door de fantastische autoriteiten vertelt…

    Gelukkig maar dat t produceren van deze batterijen en vele megawatts er milieuvriendelijk is…. En er geen kinderen in de cobalt mijnen werken enzo…. En natuurlijk geeft het maken vd voertuigen geen carbon footprint dus ook dat kan veilig gedaan worden…

    • Maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

      Even googlen leert me dat een ICE vrachtwagen ongeveer 0,35 liter verbruikt per gereden KM.
      Per verbrande liter diesel komt er 2606 gram CO2 vrij.
      Een KW/h afgenomen van het net in Nederland zorgt (cijfers vandaag) tussen de 466 en 118 (gCO₂eq/kWh)

      Ecologische view:

      Deze semi stoot in Nederland tussen de 466 en de 118 g CO2 uit per gereden KM.
      (Met de mogelijkheid tot veel minder als de distributiecentra vol liggen met panelen)
      Een Diesel semi stoot 912 g CO2 uit per gereden KM.

      De EV optie stoot tijdens gebruik dus tussen de 2 en de 8+ keer minder CO2 uit dan een diesel versie.

      Economische view (ex BTW)

      Deze EV semi kost 11 cent per km. (grootverbruik prijzen voor bedrijven >50.000KW/h per jaar)
      Een Diesel semi kost 56 cent per km.

      Hier is de EV optie qua brandstofkosten dus 5 keer zo goedkoop, met de mogelijkheid tot extra besparingen middels duurzame investering aftrekposten en eigen opwek van stroom en minder onderhoud kosten aan een EV.

      • Yeah right heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

        11 cent per kWh. Die heeft duidelijk nog nooit opgeladen bij Fastned of Allego. Wie hou je voor de gek?

        • Maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

          Ik hou niemand voor de gek, hou het liever bij de feiten.
          Had je even goed gelezen ( dat zeg ik wel vaker hier op topgear) dan had je gezien :

          (grootverbruik prijzen voor bedrijven >50.000KW/h per jaar) (google het maar als je me niet gelooft).

          Verder nog iets inhoudelijks te melden of hou je het maar bij deze oneliner?

          • @maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

            Doe je het weer. Zit je mis dan geef het gewoon toe ipv zo irritant en arrogant te doen alsof jij alles weet en een ander niets. Die Peter heeft gewoon gelijk en jij niet. Hoe moeilijk is het om dat toe te geven? Sjonge jonge wat heb jij te compenseren man?

          • Maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

            ” @maarten het zal best dat dit de groothandelsprijzen zijn maar enige link met de prijzen langs de weg heeft het niet. dus is je opmerking niet relevant.” .

            Het is wel degelijk relevant.

            Bedrijven die kiezen voor deze EV trucks, bouwen eigen laadfaciliteiten op eigen terrein, Tesla helpt je daar ook bij, dit zie je ook in het fillmpje van Pepsi. Zelfs bedrijven als Picnic doen dat. Op deze manier kunnen ze dus wel degelijk gebruik maken van grootverbruikers stroomprijzen.

            Deze machines passen ook helemaal niet bij de standaard fastnet stalls en bovendien kost stilstaan geld, (bij)laden kan je beter ‘s nachts doen of (on-premise) tijdens het laden of ontladen van de vracht bij het distributiecentrum.

            NB : Fastchargers zijn peperduur en als EV autorijder gebruik je deze ook alleen als je je bestemming anders niet haalt. Dat weet elke EV rijder.

            ” Als je dit soort “argumenten” gaat gebruiken, wordt je verhaal niet bepaald sterker want iedereen weet wel beter dan zoiets te geloven.” .

            Geloof je me niet, verifieer het zelf, ik vertel niets dan feiten.

            “De extra kosten van de lange laadtijden, het veel hogere gewicht (en daarmee lagere laadvermogen) en hogere aanschafkosten laten we daarmee nog maar buiten beschouwing.”

            De langere laadtijden vallen enigszins mee, in tegenstelling tot diesel vrachtwagens worden deze elke nacht worden opgeladen en staan ze elke werkdag weer met een volle ‘tank’ klaar.
            Het hogere gewicht is deels geen issue meer omdat in navolging van de USA, ook in de EU gewicht beperkingen wat zijn versoepeld voor EV vrachtwagens tov ICE vrachtwagens.

            Ook dit kan je zelf opzoeken en verifiëren.

            “Hogere aanschafkosten laten we daarmee nog maar buiten beschouwing.”

            Daar heb je wel een punt. Deze vrachtwagens zijn duurder, net zoals EV auto’s duurder zijn.
            De totale kosten over de levensduur van een vrachtwagen zijn echter voor het overgrote deel gedreven door het brandstofverbruik, wanneer je hierop fors kunt besparen heb je het return on investment moment al vrij snel bereikt, mede geholpen door stimulering vanuit de overheid wat betreft investeringen in verduurzaming die je allemaal misloopt als je een diesel vrachtwagen aankoopt.

            Ik heb het idee dat wat ik hier vertel zeker niet bekend was gezien de verbaasde en ongelovige reacties.
            Fijn toch? Om weer wat beter geïnformeerd te zijn over hoe de zaken echt in elkaar steken?
            Want daar gaat het om, niet om de vorm, of het gelijk krijgen, of het laatste woord te hebben.

            Het gaat om de feiten en geïnformeerd zijn. Als dat niet je insteek is dan begrijp je op een gegeven moment niet meer waarom dingen gaan zoals ze gaan (en geloof me, alles wordt elektrisch) en vanuit onbegrip komt weerstand tegen de verandering en volharding in het ‘tegen zijn’ omdat meeveren steeds moeilijker wordt als je zo lang principieel tegen bent geweest.

          • Tommie heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

            Peter heeft gelijk. Maarten vergelijkt appels met peren.

          • Mike heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

            Dank je Peter daar kunnen we wat mee. Klinkt ook een stuk realistischer dan die promopraat van jeweetwelwie.

          • Peter heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

            @maarten het zal best dat dit de groothandelsprijzen zijn maar enige link met de prijzen langs de weg heeft het niet. Of denk je dat diesel bij de Shell pomp hetzelfde kost als wanneer je 2mln liter rechtstreeks besteld? Nee en dus is je opmerking niet relevant. Als je dit soort “argumenten” gaat gebruiken, wordt je verhaal niet bepaald sterker want iedereen weet wel beter dan zoiets te geloven.
            De realiteit is dat je bij Fastned geen 11 cent maar 69 cent per kWh betaald en daarmee ben je per kilometer niet 5x goedkoper maar 40% duurder per kilometer (als de opgegeven range ook de praktijkrange zou zijn). De extra kosten van de lange laadtijden, het veel hogere gewicht (en daarmee lagere laadvermogen) en hogere aanschafkosten laten we daarmee nog maar buiten beschouwing.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ikke heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

    3 mW (milliwat) aan extra stroom? Moet dat geen 3MW (megawatt) zijn?

    Reageer
  • Eerste ervaringen? heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

    Dit artikel is al van vorig jaar en een stuk objectieve dan de advertorial van hierboven:
    https://www.greendrive-accessories.com/blog/nl/tesla-semis-range-disappointing-according-to-pepsi/

    • James heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

      Het zegt genoeg dat ze idd geen range of veroudering benoemen. Meer een advertorial dan een echte analyse.

      Reageer
    • Maarten heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

      Hey annoniempje,

      Ik dat artikel wat je aanhaalt wordt geschreven dat Pepsi :

      “Pepsi is zeer bezorgd over de Tesla Semi, die nog maar enkele dagen geleden werd uitgebracht en grote populariteit geniet. Hoewel de LKW een bereik heeft van 500 kilometer op een enkele reis, is het volgens deskundigen onwaarschijnlijk dat dit cijfer in de praktijk wordt gehaald. ” (Hoop dat je kan lezen dat het hier om veronderstellingen gaat)

      En nu dus dit artikel van Pepsi waarin Pepsi aangeeft dat het product -NU ZE HET EEN JAAR HEBBEN GEBRUIKT- erg positief bevalt.

      Moeilijk he lezen?

      Mocht je dit artikel niet geloven, hier een video met mensen van Pepsi die het je VERTELLEN zodat je niet hoeft te lezen.

      https://www.youtube.com/watch?v=p_xJ7WKUB6k

      • @MAARTEN heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

        MET CAPSLOCK ZODAT DE JEHOVA HET OOK BEGRIJPT: STOP EENS MET ALTIJD JE GELIJK WILLEN HALEN. IEDEREEN IS DAT GESPAM VAN JE ZAT.

        • Marcel heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

          Nee, wij zijn jouw misinformatie zat.
          Wat ook stom vervelend is dat wanneer bewezen wordt dat je weer eens onzin verkoopt, je altijd reageert op de persoon zelf en de inhoud even ‘vergeet’.

          Misschien kan je de volgende keer even nadenken voordat je weer eens wat ‘informatie’ met ons deelt met je anti Tesla bril op.
          Kleuter!

          • Marcel heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

            Zijn reacties mogen dan wel drammerig zijn maar de meeste reacties die hij vervolgens krijgt daar lusten de honden geen brood van. Gaat echt nergens meer over.

          • Fredo heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

            @maarten: meneer capslock is zeker niet de enige met ergernissen over jouw nogal drammerige bijdrages. Je zou kunnen doen alsof iedereen die iets tegen je zegt gek is maar volgens mij kan je beter een keer in de spiegel kijken en je toon aanpassen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Henk heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

      Los van het merk: voor lange afstand transport is waterstof veel geschikter dan batterijen. Veel meer bereik en vrijwel geen laadtijd. Batterijen is weer meer geschikt voor het korte werk en in de steden.

      • Maarten heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

        Je hebt gelijk Henk.

        Er moet nog wel gewerkt worden aan het schoon kunnen fabriceren van waterstof. Doen we dit nu op de schone manier (via elektrolyse) dan kost dat extreem veel energie waardoor de waterstof eigenlijk veel te duur wordt.

        Bright heeft er een goede video over op youtube > “Waterstof als vervanger van gas?!”

        De meeste waterstof wordt echter gewoon gemaakt van fossiele brandstoffen, dan is het momenteel economische haalbaar maar dan kan je ook net zo goed diesel blijven rijden.

        Tot die tijd is deze korte afstand opties op batterijen de beste optie.

        • Jacco heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

          Over een jaar of 5/10 is waterstof makkelijk schoon te maken aangezien er nog vele zonneweiden en windmolenparken in de planning staan en het overschot aan stroom dit jaar al veel meer is als voorgaande jaren zal er meer als genoeg groene stroom beschikbaar komen voor dumpprijzen.
          En nog een klein dingetje over batterijen wat nu nog onbekend is, hoe kort of lang zal het duren voordat het accupakket van de Tesla semi af is? Ik weet dat dueselvrachtwagens vaak wel 1 mil km redden (weet niet de desbetreffende garage kosten die erbij komen) maar zal het accupakket het ook zo lang volhouden?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)