In Nederland betalen we veel voor een litertje brandstof. De accijnzen zijn relatief hoog en die komen boven op de brandstofprijs. Dan betaal je ook nog eens BTW over die accijnzen, waardoor je in principe een soort belasting op belasting hebt. Maar het ziet er naar uit dat het erger gaat worden. Er komt namelijk een extra belasting op brandstof aan. Dat is onderdeel van ETS2.

ETS2 staat voor Emissions Trading System 2, niet voor Euro Truck Simulator 2. Op dit moment is er al een ETS van kracht, maar dan zonder een nummertje erachter. Daarom heb jij er nog geen last van. Van ETS2 ga jij wel wat merken. Daar vallen wonen en mobiliteit namelijk ook onder. De kans is groot dat jij ergens woont en je jezelf verplaatst en dus te maken krijgt met extra belastingen.

Hoeveel gaat de brandstof dan duurder worden door ETS2?

Bij ETS draait het om emissierechten. Dus voor elke ton CO₂ die een bedrijf uitstoot, moeten er emissierechten gekocht worden. Heel simpel komt het erop neer dat er per liter brandstof een gedeelte extra voor de emissierechten vrijgehouden moet worden. De schatting is dat het 10 cent voor benzine is en 12 cent voor diesel.

Maar volgens energieplatform 1komma5 kan ETS2 veel erger uitpakken. Op hun website staat: ‘met een minder optimistische schatting van de CO2-prijzen, is het mogelijk dat de prijzen tot wel 45 cent per liter benzine en 52 cent per liter diesel stijgen. Dit kan op 20.000 kilometer per jaar tot wel 625 euro extra kosten’. Die prijsstijging van 12 cent is dus echt een indicatie en het kan maar zo zijn dat het iets slechter uitpakt.

Waarom doet de EU dit?

Dat is een goede vraag. Er zijn meerdere redenen en die komen eigenlijk heel erg goed bij elkaar. Ten eerste zijn er een hoop klimaatdoelstellingen. Al die maatregelen die getroffen moeten worden, kosten geld. Dat moet dus ergens van betaald worden. In dit geval betaalt de vervuiler, dus. Deze nieuwe belasting maakt wel duidelijk waarom de subsidies van elektrische auto’s komen te vervallen.

Lees ook: Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

In plaats van elektrisch rijden heel erg goedkoop maken, word het rijden van benzine- en dieselauto’s dankzij ETS2 aanzienlijk duurder, waardoor de consument alsnog de overstap naar een EV zal overwegen. In Nederland wordt het extra zuur, want op dit moment genieten we nog korting op de accijns. Succes gewenst aan de minister die dat terug moet gaan draaien. Dus naast de 12 tot 45 cent verhoging, komt er nog eens zo’n 25 cent bij.

222 reacties op “Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra”

  1. En die raketten van Elon Musk die onnodig de lucht in worden ( of ontploffen ) geschoten en de oorlogen die hebben natuurlijk géén evect op het milieu daar hoor je ze niet over neeeee wij betalen het wel weer hoor echt niet te geloven weer dit kan straks gewoon me werk niet meer uitvoeren omdat ik de kosten van me vervoer niet meer kan betalen

    • WTF is dit nu weer? Alweer angst zaaierij richting de burger? Tot aan 2023 kregen wij als burger 1x per jaar iets te horen over de stijgende lasten van het auto mogen rijden. 2024 werd dit 1x per 2 maanden en nu in 2025 2x per maand. Zijn dit speculaties net als alle voorgaande jaren of is gaat dit nu eens werkelijk gebeuren? Ik heb zo’n moeite met dit soort K.. berichten. Vind het wel fijn dat TG ons automobilisten op de hoogte houd en brengt van de nieuwe ontwikkelingen rondom het autogebied. Dus schoenmaker blijf bij je leest!

      • Alles wordt duurder: brandstof, ziektekosten, energie, boodschappen en gemeentelijke belastingen. Alsof dat nog niet genoeg is, moeten we straks óók opdraaien voor de miljarden die naar defensie gaan – Nederland moet 5 procent van het bbp besteden aan defensie, en de rekening komt bij de burger te liggen. Intussen lopen ook de kosten voor migratie verder op.

        Als links na de verkiezingen de macht grijpt, wordt het nog erger. Dan gaat de werkende Nederlander nóg meer betalen voor wie niet werkt. Belastingen omhoog, uitkeringen omhoog – en jij mag het allemaal betalen.

  2. Welkom bij Topgear, waar je wel de ene na de andere leugen en belediging over Nederland mag plaatsen, maar geen kritiek mag hebben op Topgear zelf.

    Ze zullen wel weer wat bloedgeld uit CN of RU ontvangen hebben. Ik zou me kapot schamen als ik daar op de redactie zou zitten en hier aan mee zou werken.

  3. ‘Antwoorden op geweigerde reacties zijn niet toegestaan.’

    Wat is dit dan weer?!?! Er gebeuren rare dingen hier.

    • Als complottheorieën, leugens van ontkenners van klimaatverandering en reacties zonder enige vorm van correcte spelling of interpunctie hier de norm zijn, dan moet je als normaal persoon denk ik 3x nadenken wat je hier nog doet. Dat doe ik dus wel. Dit was altijd een fijne website zonder de China- en Tesla fanboys en met goede discussies, maar dit begint steeds meer op het volgende afvalputje te lijken zo. En de redactie doet er kennelijk actief aan mee.

  4. @Bart

    Je hebt het over extra fijnstof van remmen, maar als je een beetje geïnteresseerd zou zijn in elektrisch rijden zou je moeten weten dat remblokken amper slijten door dat veel EV’s remmen door one pedal drive ( regeneratie).
    De belasting van wegen en bruggen gebeurd al heel lang door vrachtverkeer en de laatste jaren door SUVs……en geloof mij nou als iedereen de EV in is gepest. Dan gaan we daar de belastingen weer verhogen, want per saldo wordt autorijden niet goedkoper. Of zoals mijn ouwe heer altijd al zei: al vinden ze een auto uit die op water rijdt dan staat er bij ieder kanaal elke sloot of rivier een schildwacht en kan je betalen…..

  5. Op Texel is de benzine al zo duur, als de prijs nog meer steigt dan kan ik net zo goed gewoon mijn auto verkopen..

      • Wereld verbeteren op een postzegel, in de VS en Canada rijden meer dan 300 miljoen voertuigen.bijna allemaal v8 en v10 motoren lekker zuinig omdat 1 liter benzine 0,80 euro cent is.en hier in het kikkerland gaan wij het klimaat verbeteren 😂😂😂.De auto hier is gewoon de spaarpot van de staat en als ze het goed zouden gebruiken heb ik er geen probleem mee.maar ze verspillen alles.

        • Kan dIt Land kan niet verder dè afgrond in wacht Oja gewoon weer de mensen pakken die dè auto naar werk nodig hebben wanneer blijven ze nou eens niet meer uit onze portemonnee graaien bizarre tijden hiero in dit land van de rijken….. die rijker worden en de rest de afgrond in om zo de kloof tussen auto rijden te kunnen vergroten……🤬

    • Niemand die het heeft over de enorme fijnstof door elektrische auto’s (door remmen en banden) of dat wegen extra hard slijten en bruggen verzwaard moeten worden door elektrische auto’s.

      Elektrische auto’s zijn niet schoon net als zonnepanelen.
      Er komen wel goede oplossingen voor auto’s maar zover is het nog niet.
      En auto haters, auto’s zijn hard nodig in onze economie. Het heeft veel welvaart gebracht!

        • Ik woon 6 km van de Belgische grens, waar denk je dat mijn motoren wagenpark mee voorzien wordt😂😂😂. Ziet de Nederlandse staat geen ene stuiver van, en voor elke stuiver die ze de de brandstof duurder maken, is er maar 1 reactie, de terugverdiengrens ligt nu ongeveer op Amsterdam, omdat het van daaruit goedkoper is om te tanken in het buitenland dan lokaal, en in Duitsland/België worden tan pompstation houders langzamerhand miljonair

    • Yes…zegt een onwetende, die ook uiteindelijk deze prijs gaat betalen… Of rijd u misschien in/op een electrisch voertuig??? Raad eens hoeveel uitstoot dat gekost heeft? U zult het niet geloven, maar dat batterijtje heeft veel meer vervuiling op zijn naam staan dan een Opel kadet uit de jaren ’90 die vandaag nog steeds rondrijd…

      • Kun je me die berekening eens laten zien?
        Mocht dit kloppen, dan is het nog steeds zo dat die batterijen niet hier worden geproduceerd en de brandstof hier WEL voor uitstoot zorgt (denk niet alleen aan co2, maar ook alle fijnstof e.d.). Dus voor onze gezondheid is het ook beter als we afscheid nemen van brandstof auto’s (kak voor mij, want ook ik heb een brandstof auto).

    • We leven niet in hokjes, klimaat is een wereld probleem, de brandharden dat nu aan de gang zijn,
      Veroorzaakt heelveel uitstoot wereld weid, de brandhaarden zijn en worden door Europa en USA ( de nalatenschap van koloniaisme)gefinancierd en in staand gehouden.
      En hier spelen ze poppenkast in de binnenhof theater. Volk uitzuigen,Een upgraded slavery system.

      • Niemand weet echt hoe het zit en iedereen praat naar zijn of haar eigen straatje. Klimaat is niet belangrijk. Het gaat om geld, macht en profiteren. De regering, energiemaatschappijen ze profiteren allemaal. Als schone energie zo belangrijk zou zijn dan was het net al aangepast. Hoe kan het zijn dat de overheid en de provincie klagen dat ze niet genoeg personeel hebben om windmolens te bouwen. Zijn die wel nodig? Het net zat toch vol? Er zijn bedrijven die op aggregaten draaien omdat ze geen aansluiting hebben. Laat ze dat dan eens oplossen.
        Hoe zit het met de aanpassingen van de afsluitdijk en het Binnenhof? Is dat geen stikstof vervuiling? Last XR eens op het Binnenhof gaan zitten ipv de A12. Hebben ze de juiste partij te pakken.
        Laten we nu eens echt de zaken aanpakken en het niet allemaal zo duur maken. Stoplichten eens hoed afstellen zou ook kunnen helpen A tegen de files en B brandstof en fijnstof besparing, want je hoeft niet steeds te remmen en op te trekken.
        Er valt nog veel te doen als we ons GBV Gezond Boeren Verstand eens gingen gebruiken ipv het elkaar moeilijk te maken. Laat bij de profiteurs maar eens betalen ipv de consument.

  6. Ik hoop niet dat al deze mooie teksten bij de betrokken partijen tussen wal en schip zullen vallen. Tegen de grillen uit Den Haag ,en tegenwoordig ook uit Brussel kunnen wij als meerderheid blijkbaar niet op. Het is net of we met z’n alle in een regime leven. Ik weet niet wat de gevolgen zijn wanneer de rek er bij de bevolking echt helemaal uit is.

  7. Gelukkig heb ik 3 terug leverende CAT diesel aggregaten om te compenseren voor al deze klimaat bullsh*t. 2 staan 24/7 aan, en als het goed is is de reparatie van de derde binnenkort klaar en kan die er ook aan.
    Komt lekker veel co2 uit en levert OOK nog geld op! 100% legaal en leuk. De diesel opslag vullen kost minder dan de opbrengst van de stroom opgewekt met even veel diesel (met alle 3 de generatoren). Zo zie je maar dat emissie het leven beter maakt. Nou nog een Nexit en t leven is weer perfect! In de toekomst zal iedereen depressief worden. Communisme zal mij niet manipuleren.

  8. Ze weten in de tweede kamer gewoon niet wat ze de mensen aandoen die maar 1 inkomen hebben komen nu maandelijks net rond en dan dit er boven op hoe moeten we dan naar onze kleinkinderen met Openbaar vervoer is het niet haalbaar dat is helemaal niet op te brengen als je alle twee invalide ben laten ze daar na kijken inplaats van je uit te kleden

    • Het gaat de staat absoluut niet om het milieu,
      (dan ou je niet promoten dat we op steenkool moeten rijden ipv hvo 100 met een euro6 diesel)
      maar het gaat de overheid puur en alleen om het geld zoals altijd, dit is het zoveelste bewijs!

  9. Nou dan maar vanaf Den Helder naar de grens om te tanken. Ook gelijk maar even inkopen doen. Scheelt toch weer 150 euro ofzo

    • voor 150 euro laad ik 480 kWh in 7,4 laadbeurten, daarmee rij ik 2846 km.
      Ik hoef niet voor benzine naar de grens te rijden, scheelt ook weer 🙂

  10. Alle mopperaars hier hebben het m.i. verkeerd voor. Waarom zijn we in deze situatie? Omdat veel te veel oude mannen de overgang naar veel energieeffectiever en schoner transport tegenweken.
    Dan moet men sterk fincieel incitament geven zodat met geen nieuwe verbrandingsautos blijft kopen.
    Wat is het nut daarvan eigenlijk voor 99% van de mensen die gewoon van A naar B willen? Ja ik begrijp de nostalgie van een Lambo atmo V10, maar een pakweg 1.2 tsi?? Is dat echt noodzakelijk om vloeibare materialen uit de aarde te verbanden en in onze gemeenschappelijke dunne atmosfeer te dumpen, voor wat – eerlijk – doodsaai transport?

    Doe het andersom. Zorg ervoor dat 99% zo snel mogelijk schoon kunnen rijden, en ook comfortabel, vlot, stil en trillingsvrije, en de kans dat echte liefhebbers zoals wij nog met die 1% echt plezier kunnen beleven is per direct enorm veel groter.

    Voor perspectief. Sinds de Model S er is, is er globaal meer dan genoeg duurzame elektriciteitsproductie bijgekomen om alle 1,4 miljard (!) auto’s op de wereld van elektriciteit te voorzien. Tijdens dezelfde tijd is slechts 3% van het globale wagenpark elektische – de autosector is dus echt wel de achterloper in de klas, met marge.

    • Ik ben blij als ik plek heb om te laden. In de ochtendspits zijn de snelladers nagenoeg vol, savonds alle laders in de woonwijken.
      Dat al die oude mannen niet over willen komt doordat we er nog helemaal niet klaar voor zijn. Nederland is een van de landen die voorop loopt in de infrstructuur van elektrische autos en het is nog steeds niet genoeg. Om de avond na het eten even een half uur van huis want dan is er eindelijk plek bij de laadpaal is geen doen. “Dan installeer je zelf een laadpaal”. Dat zou ik doen, als de huizenprijzen het überhaupt toelieten om een oprit te hebben of voor de deur te kunnen parkeren.

  11. We moeten allemaal aan veel vervuilendere ev.
    Als ik mijn auto vergelijk met zijn elektrische tweelingbroer, kan ik 35 tot 40 rijden met een gm van 20000 per jaar, voor ik evenveel co2 heb uitgestoten als er uitgestoten is om de accu s van de ev te maken plus dat er iedere keer nog co2 wordt uitgestoten om deze accus weer op te laden.
    Zoals altijd rijk worden over de rug van de gewone burger.

    • Kernvraag: Is een elektrische auto (EV) vanaf grondstofwinning tot en met gebruik vervuilender qua CO₂-uitstoot dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor (ICE)?

      Antwoord in het kort (TL;DR):

      Nee. Zelfs wanneer je de CO₂-uitstoot meet vanaf de winning van grondstoffen, is een EV in de meeste gevallen significant schoner dan een vergelijkbare ICE-auto over zijn gehele levensduur – zelfs in landen met een minder groene stroommix.
      Maar… de CO₂-‘opstartkost’ van een EV ligt wel hoger, vooral door de batterijproductie.

      Gedetailleerde vergelijking in drie fasen:

      1. Productie (inclusief batterij)
      • EV: Hoge uitstoot, met name door de mijnbouw en productie van lithium, kobalt, nikkel en grafiet.
      • Gemiddeld 50–70% hogere productie-CO₂-uitstoot dan een ICE.
      • De batterij alleen kan tot 6–12 ton CO₂ uitstoten, afhankelijk van grootte en productielocatie.
      • ICE: Lagere productie-emissies, maar met name veel metaalbewerking, aluminium, en kleinere complexere onderdelen.
      • Gemiddeld 5–7 ton CO₂.

      ➡️ EV verliest hier de eerste ronde.

      2. Gebruik (tank vs. laadpaal)
      • EV:
      • In Nederland, waar de stroommix relatief schoon is (veel zon/wind), ligt de CO₂-uitstoot bij laden rond de 30–60 g CO₂/km.
      • Bij gebruik van eigen zonnepanelen (zoals jij hebt): vrijwel nul operationele CO₂.
      • ICE (benzine of diesel):
      • Gemiddeld 160–200 g CO₂/km (uitlaat alleen).
      • Daar komt nog zo’n 30–40 g CO₂/km bij voor de raffinage en distributie van brandstof.

      ➡️ EV maakt hier een grote comeback. Na ~30.000–50.000 km zijn de hogere productiekosten aan CO₂ meestal ingehaald.

      3. Levensduur (totaalplaatje over 200.000 km)

      Samengevat voorbeeld (CO₂-totale uitstoot over de levensduur):

      Voertuigtype
      Productie (ton CO₂)
      Gebruik (ton CO₂)
      Totaal (ton CO₂)
      EV (NL, zonne-energie)
      ~10
      ~2–4
      12–14
      EV (EU-gemiddeld)
      ~10
      ~8–12
      18–22
      ICE (benzine)
      ~6
      ~32–36
      38–42

      ➡️ Conclusie:
      • EV wint met vlag en wimpel over de volledige levensduur.
      • De groener de stroom, des te groter het verschil.
      • Met zonnepanelen zoals veel mensen hebben? Dan is een EV vrijwel onaantastbaar.

      Kanttekeningen en extra inzichten:
      • De CO₂-uitstoot van batterijfabrieken daalt snel door elektrificatie van productieprocessen.
      • Moderne batterijen gaan vaak langer mee dan eerder gedacht (soms >300.000 km).
      • Recycling van batterijen (en secundaire lithiumwinning) wordt steeds efficiënter.
      • ICE-auto’s stoten méér uit naarmate ze ouder worden (motorvervuiling, inefficiëntie), terwijl EV’s grotendeels emissievrij blijven.

      Slotbeschouwing;

      Wie in 2025 nog durft te beweren dat een EV “vervuilender is dan een diesel” omdat er kobalt in zit, heeft zich waarschijnlijk vastgebeten in een Facebookpost van 2013. Ja, er is ruimte voor verbetering – maar de richting is glashelder:
      Elektrisch rijden is, bij correcte energievoorziening, de rationeel en moreel verdedigbare keuze.
      En als je zelf op je eigen zonnestroom rijdt, dan rij jij gewoon op zonlicht. Dat is ongeveer zo schoon als het universum het bedacht had.

      • En dan koop je een 2dehands ev en dann moet je peperdure batterijen kopen waarmee je dan opniew begint te rekenen dus het eindlied is minder verplaatsing omdat niet iedereen Zich EV kan permiteren.

        • Tja.. en dan de hamvraag.. hoe en hoe vaak gaan de EV rijders met vakantie? Er wordt nog heel vaak gevlogen. Dan kun je wel “braaf als beste jongetje in de klas” in een elektrische auto rijden en je de held van de klimaat crisis voelen, maar wat blijft van jouw positieve CO2 voetafdruk over als je lekker naar de Bahamas vliegt?
          Ik rijd in een V8 rond, maar ik vlieg nooit.
          Wie is dan de grote vervuiler?

      • Waarbij je nog even vergeet dat het verbruik van een EV in de winter 30% hoger is. Met een aanhanger in de zomer 40% lager is, met een caravan 60% lager is. Als klap op de vuurpijl zijn die voertuigen door de batterij fors zwaarder en wordt het wegdek onevenredig zwaar belast (zonder een pepernoot wegenbelasting), stoten ze meer fijnstof uit dan diesels. Bij 130 km/h het verbruik met 40% toe neemt.
        De zonnepanelen voor 80% niet gebruikt kunnen worden omdat deze op rijtjes huizen liggen.
        De echte conclusie is dat een EV gewoon duurder in gebruik is en het hoog tijd wordt dat EV’s wegenbelasting gaan betalen voor de schade die ze aanrichten

    • Doet me deugd dit verhaal.
      Ik rijd 10000 /jr. Laad 99% thuis op.
      Verbruik meestal 11 kw /100 km.
      Matige snelheid in de regio. Op snelweg achter vrachtwagen. Pensionada, tijd genoeg.

      • Wel erg dat er uit m’n uitlaat schonere lucht komt dan erin gezogen wordt, kijk eens op het DSM terrein limburg, waar al 2 jaar olie wordt verbrand omdat de fabriek stil staat

        • Nou dan maar vanaf Den Helder naar de grens om te tanken. Ook gelijk maar even inkopen doen. Scheelt toch weer 150 euro ofzo

  12. Maakt mij geen donder uit. Ik reken alles door aan mijn klanten. Net zoals mijn leveranciers het aan mij doorberekenen.

    We moeten uit de EU. Zo snel mogelijk.

    • Dit heeft weinig met de EU te maken! Meer de VVD en wel autootje pesten, zoals Wiegel het altijd zei, maar de VVD deed het ergste mee! Auto kopen: 1 invoerrechten, tel die bij de prijs bij, dan, 2. BPM, tel die er bij en je betaalt over het geheel nog eens 21% BTW!! In Nederland betaal je belasting over belasting, de schooiers! Dus niets te maken met de EU! Ik weet wel zeker dat die ex-schooier van de VVD, die naar de naam Wilders luistert, het absoluut niet beter doet!

  13. Zijn ze er nu nog steeds niet achter dat de elektrische zware auto’s vele malen vervuilende zijn dan de oudste diesel?
    Vervuiling komt niet uit de uitlaat maar door het slijten van de banden. Ieder mens met normaal verstand snapt dat een Tesla loeizwaar is en veel banden verslijt terwijl een kleine, lichte auto weinig versleten banden heeft. Ik heb een kleine benzine auto, rijd 50 tot 60.000 km per jaar en doe min. 2 jaar met mijn banden, dat zie ik een grote zware accuauto niet halen.
    Maar elk rapport hierover gooien ze in de prullenbak zonder te lezen. Je zult mij dus nooit in een accuauto zien rijden. Tegen de tijd dat deze auto op is rijden we met waterstof en kan iedereen weer overstappen. Zo blijft de autohandel in takt en kan de overheid cashen.

    • Ik rij in een bmw ix1 elektrische en rijd nu al 49000 met mijn eerste set banden,dan slijt jij jebanden met een Clio die twee maal zo licht is wel erg snel.

  14. En dan te bedenken dat benzine eigenlijk gewoon een restproduct is, wat vrij komt bij het kraken van aardolie.
    Dus dat hoeft in werkelijkheid helemaal niks te kosten…
    Nog wat toevoegingen er bij, en die 50 cent de liter in Indonesië is gewoon winstgevend.

  15. Iedereen zou moeten weten dat in EU alles beslist wordt, de overheden van elk Europees land moeten uitvoeren wat daar beslist wordt.
    EU is een dictatoriaal regime, dat ze zwijgen over China en Rusland…
    Het mag duidelijk zijn: de gewone bevolking moet onder de knoet gehouden worden, dat doe je door dat volk in de portemonnee te raken en doelbewust klein te houden zodat je net genoeg hebt om te leven en braaf hard werkt om het systeem in stand te houden.
    Aan de andere zijde stromen massa’s geld binnen, het zijn die individuen die beslissen over ons.
    Nog erger is dat men 5% steekt in defensie omdat de mens niet kan samenleven, macht wil hebben en mekaar opjutten.
    Het is gemakkelijk andere hooggeplaatste wereldleiders als oorlogszuchtig en gevaarlijk te bestempelen en zichzelf wit te wassen, terwijl men zelf niet veel beter is.
    Al dat oorlogsmateriaal is zogezegd dan voor onze veiligheid…
    En mensen gebruiken als kanonnenvlees…
    Zolang er gekke leiders rond lopen zal dit altijd zo blijven, de mens kan het gewoonweg niet!
    Geld en macht, dat telt, al de rest, veiligheid, milieu, klimaat zijn drogredenen om de mensen te doen betalen.
    Als diezelfde mens nog niet eens in vrede kan samenleven; wat zou hij op andere punten dan kunnen verwezenlijken?

  16. De vervuiler betaalt al genoeg. Zal dit geen vestzak/broekzak aangelegenheid worden? Als onze overheid in het belang van hun burgers wil handelen, zullen ze die co2 rechten centraal in moeten kopen vanuit de accijnzen die al binnen stromen. Bovendien zullen bezitters van elektrische auto’s waarschijnlijk ook diezelfde rechten moeten kopen als ze “vuile” stroom gebruiken.

    • Ik begrijp dingen niet waarom moet de burger alles ophoesten voor het klimaat iedere dag is brand bommen en oorlog in de wereld en wij brave burgers geloven alles we worden in de maling genomen

      • Je wordt dus gedwongen elektrische te rijden terwijl het Enet hieraan niet kan voldoen en daarna extra belasting heffen op de gebruiker en Netwerk, ik schaf een poeploze ezel aan of ben ik nu die ezel…

    • Ga toch met z’n allen fietsen en laat de auto uit protest 1 week staan, dan piept de regering wel anders.
      Het ging met de zonnepanelen precies hetzelfde, eerst stimuleren, na plaatsing een melkkoe voor de grote energie bedrijven. De energie bedrijven lachen zich te pletter dat de zonnepanelen bezitter stroom levert voor 8 ct/kWatt en koopt voor 35 ct per kWatt.

  17. Oude Mercedes diesel gaan rijden op PPO 100% plantaardige olie zoals koolzaad olie.

    Ik vraag mij verder af of de luchtvaart nu eindelijk ook eens gaat meebetalen. En wat te denken van die schepen op stookolie ? Zal vast wel niet. Auto is een makkelijke melkkoe

      • Beter maar gewoon met z n allen electrisch gaan rijden , dan hebben die kindertjes in bepaalde niet na te noemen landen tenminste ook werk in die mijnen om de grondstoffen voor die accu,s te delven . Volwassen mensen doen dat blijkbaar niet ? En dan mogen die kindertjes mischien in de toekomst ook die afgedankte en kapotte versleten accu,s ook weer millieuvriendelijk slopen .. ziek volk

        • Ik ga de auto weg doen voordat niemand dat ding wil hebben. Daar voor heb ik nieuwe fiets gekocht (zonder enige extra aandrijving). Nu doe ik bijna alles in het dorp op de fiets. Ook elders met een afstand van een 10 tal km, de rest heb ik familie of vrienden die mij tegemoet komen,die hulp komt ook van mijn kant. Ik maak ook indien nodig gebruik vanhet openbaar vervoer. Ik bespaar ongeveer 3500 euro, dat zelfde bedrag kan ik bij mijn inkomen optellen. Mooie Nederlandse land. Krijgt de overheid tekort en moet de instroom krimpen en misschien de uitstroom bevorderen.

  18. Ja hoor, het is tenslotte toch weer de schuld van de asielzoekers. Hou toch eens op met die wappieverhalen. Stem bij de volgende verrkiezingen eens op een partij die niet steelt van de armen om het te geven aan de rijken. Terwijl jij straks 3 euro betaalt voor een liter benzine, geven PVV, VVD, en alle andere rechtse rakkers per jaar 45.000.000.000 euro cadeau aan grote bedrijven om daarmee extra goedkoop CO2 te kunnen uitstoten. Dat is 2500 per Nederlander per jaar!
    De enige partijen die dat meteen willen afschaffen zijn SP, Partij voor de dieren, Volt, en Bij1. Dus kom hier niet huilen als je bij de volgende verkiezingen op een andere partij stemt.

    • Het is links dat doorslaat inzake het klimaat en zorgt voor een deindustrialisatie. Zie wat in Nederland en Duitsland gebeurt. Of die bedrijven gaan failliet doordat ze niet kunnen concurreren dan wel vertrekken.

  19. Al wordt het €5,- de liter. Ik verdien die paar euro’s zo terug.
    Hopelijk stoppen velen met rijden, het is veel te druk op de weg

    • Ignorance is Bliss…. Zolang je genoeg geld hebt…
      Denk echter niet dat jij nog zo denkt als Agenda 2030 volledig ontplooit is, WEF zegt precies wat ze van plan zijn en iedere “Sustainability solution” is in werkelijkheid een inversie van het doel. En mensen die hierop komen ontkennen met “conspiracy” geleuter zijn echt blind, dom of in denial of the future. Ik bedoel kijk om je heen, denk kritisch en geloof niets voordat je het checkt. Één voorbeeld die iedereen toch wel moet inzien: Waar denk je dat alle stomme en vaak overbodige “smart” devices van iedereen en het IoT samen met de 5G uitrol goed voor zijn? Nu is het nog leuk en handig, maar straks draait het 180° en is het een nachtmerie. Mensen hun eigen gevangenissen laten bouwen op eigen kosten. Smart Cities is het doel en volledige digitale controle de mindset. Alles met het woord Smart ervoor moet je niet willen, binnen 10 jaar weet iedereeen dit.

  20. We moeten die 3.5 en 1.5 % defensie kosten gaan betalen wat ongeveer 19 miljard euro op jaar basis is en dat zal uiteindelijk via deze regel van 45 cent fuel verhoging EEN manier zijn om dit te dekken….

      • Duitsland word volgend jaar ook duurder 😭🤣 stoppen met roken zou ook een optie zijn 😉 maar dat is een optie die voor velen niet overweeg is

        • Maar dan moeten ze de accijns op de niet verkochte sigaretten die ze mislopen toch weer ergens anders vandaan gaan halen

          • Welkom in Nederland. Met een regering zonder ballen. Er is miljarden geïnvesteerd in milieu, maar een oplossing komt er nooit. Ga electrisch roepen ze, maar overdag liever niet opladen. Dat kan het stroomnet niet aan. Lachwekkend dit. Kom nu eens met zaken die wel werken, en deze niet op de lange baan schuiven. Laten wij de fossiele brandstoffen extra belasten, levert extra geld op. Ja ja kijk eens hoeveel burger geld over de balk gegooid wordt. Verkeerde begrotingen, kosten die miljarden duurder uitvallen. Wie zit er achter de reken tafel Sinterklaas ? Daar begint het denk ik.

      • 3 euro per liter? Ze willen graag oorlogje voeren. En dan gooien we het op t milieu.
        Als t milieu werkelijk zo belangrijk dan werden de kaartjes voor bus en trein wel beduidend goedkoper. Dan kwam daar wel subsidie op. Nee, de prijzen voor de benzine omhoog. Mensen moeten toch wel naar hun werk. Dit wordt dus werken voor de benzine niet meer: werken om te leven.

        • Waar je ook op stemt Brussel heeft het te zeggen daar gaat ons geld naar toe. Dat Europese verdragen moeten ze vanaf.

        • Je leeft toch voor je baan?
          Want dan ben je lekker bezig met datgene waardoor je kunt zorgen voor je huishouden in onze NL landschap.

  21. Ik zie in de watersport steeds meer brandstof gerelateerde problemen ontstaan de afgelopen jaren…. Alleen al de hoeveelheid die we moeten afvoeren vanwege de beperkte houdbaarheid (motoren lopen ook daadwerkelijk beroerd op oude brandstof als ze al lopen)… Ik heb zeer grote twijfels of de milieu impact zo groot is als voorgespiegeld wordt..

  22. Serieus?!?! 3 euro per liter ???? Pleur op!!! Waarom betalen de randdebielen die dit sooet shit verzinnen niet ??? Hun verdienen meer dan genoeg!! Doei. Tijd om grootschalig te staken!!

      • Uiteraard is dit niet leuk en voelen we ons gepakt en opgehangen want we kunnen er niets tegen doen. Dat heet dat we bijvoorbeeld als signaal wel kunnen protesteren door Den Haag in haar portefeuille te pakken. Uitstel aan vragen van inkomstenbelasting maar dan ook massaal. Ondernemend NL die hiermee ook wordt gepakt zou dit als signaal kunnen doen. Censuur noemen we dit als het China doctrine. Alles gedigitaliseerd en afhankelijk gemaakt. Wij staan binnenkort volledig onder controle zeker als de digitale munt er is.

  23. Zo irritant dat de eu de uitstoot van autorijden door.l consumenten overschat. Als dit ingevoerd gaat wordenvmag nederland wel per direct de accijns stopzetten

    • Dit is nogmaals een poging van de elite (lees de regering in opdracht van het koninklijk toneelstukje en die rijke kakkers) om het voor de gewone man onbetaalbaar te maken om auto te blijven rijden. Zodat de elite gewoon door kan blijven tuffen zonder te verzanden in de files veroorzaakt door de man die gewoon zin brood probeert te verdienen.

  24. Zo irritant dat de eu de uitstoot van autorijden door.l consumenten overschat. Als dit ingevoerd gaat wordenvmag nederland wel per direct de accijns stopzetten.

    • Graag zou ik een rapport willen zien dat elektrische rijden beter en schoner is da een benzine of diesel auto.
      Vooral dat het goed is voor milieu.
      En ook voor gezondheid van de mensen en dieren.
      Dat is wat ik willen zien
      Heren en dames van de kabinet.

          • Maar dan blijft t daar goedkoper dan hier door alee accijnsen en ‘kwartjes van..’. Laat ze in Nl eens tol gaan heffen zoals in alle landen ipv die wegenbelasting waardoor alleen de Nederland betaalt voor het gebruik van de weg. Levert met al die toeristen weer lekker op. Wij gaan emigreren

      • Ja dat mag zeggen ze dan, want het ene is accijns, het andere is btw en de laatste is dan een toeslag….
        Genaaid worden we toch wel, als het niet linksom is dan wel rechtsom.

  25. Zullen we even CO2 uitstoot gaan meten in Iran waar raffinaderijen en olie depots gebombardeerd worden? Of in Oekraïne?
    In Europa moet de emissie omlaag en de rest van de wereld lapt het aan z’n laars.

    • Het is echt zo ja het is dan echt ongelooflijk ja, ben benieuwd wat zij gaan betalen want die mongolen doen maar en ze krijgen er nog geld voor ook 😪

      • Het is allemaal geneuzel van de firma list en bedrog. Waar denk je waar onze oude diesels die niet meer in de emissie zone mogen rijden omdat ze slecht voor het milieu zijn. Onze oude diesels gaan rijden in Afrika en.o. onder het mom dan rijden ze daar ook schoner.

    • Dat komt allemaal door die tuinkabouter vroeger uit Brussel tegenwoordig Den Haag. (FT) Zijn echtgenote woon-werk met dikke 5 serie.vv Heerlen Roermond. Nu speelt hij popie Kopie. Weet wat je stemt.!!!!!!!

  26. Alles loopt volgens plan van het WEF you’ll own nothing and be happy. SDG 2030 gaat alles onbetaalbaar maken, het volk zijn simpele werkslaven en worden vervangen door artsen en apotheek uit Aleppo. Topgear en andere autobranche zou eens zich wat meer
    Moeten verzetten. Hoogste tijd om de EU te verlaten. Zodra de kids weg zijn, ben ik weg.

    • Nou EU verlaten , Werner in veel gevallen EU shoppen . Bijvoorbeeld in Duisland nu nog iets goedkoper . Maar bij verhoging tanken boodschappen en rookwaren i. In mijn geval in Duirsland kopen . Dan hef al oude geval wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het lid op zijn neus .
      Nu al klagen over de accijns die de regering mis loopt

  27. Hoezo leven wij in een democratisch land?
    Bijna niemand wil met de grootste (gekozen!) partij samenwerken.
    En het levensonderhoud wordt alleen maar duurder. Brandstof, huur en stroom zijn straks niet meer te betalen.
    Maar leven wij in een vrij land. Waar alles voor ons wordt beslist!

    • Per 01-02-27 breekt in Europa de pleuris uit. De inwoners zullen dit niet accepteren, of de extra beladting moet in mindering op de accijnzen worden gebracht maar dan nog

    • Gewoon allemaal verhuizen na Duitsland of belgie of allemaal Gewoon een week niet tanken in Nederland en voedsel halen elders

    • Als algemene reactie het volgende:
      Er is een manier om uit deze maatschappelijke problemen te komen.
      De drie idealen van de Franse Revolutie invoeren . Dit betreft: Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Deze idealen kunnen alleen onze problemen oplossen.
      De vrijheid hoort in het wetenschappelijke leven, de gelijkheid hoort in het rechtsleven, de broederlijkheid hoort in het economische leven.

    • Maar weten jullie wat er ook nog bij komt jullie kunnen allemaal jullie caravan en aanhanger wegdoen met een ev auto want die mogen geen aanhanger trekken

        • Welke elektrische auto kan 2000 kg trekken?
          Wie 2.000 kilogram of meer moet trekken, kan dit met een BMW i7, Tesla Model X of BMW iX volledig op stroom doen. Laatstgenoemde kan zelfs 2.500 kilogram trekken!
          dus voor de gewone man geen caravan meer…………

    • Ook in België en Duitsland gaan de prijzen omhoog met die nieuwe regels. Alleen blijft het prijsverschil gehandhaafd.

  28. Bedankt! Ben van plan binnenkort een andere auto te kopen, EV wordt nu toch weer een overweging.
    Over de zeikerds die zeuren dat het duur is, het was al die tijd gewoon erg goedkoop.
    Als je over de kosten zorgen maakt, ga lekker in de buurt een baan zoeken en lekker met die fiets. Das pas luxe en je houdt nog tijd over waar je normaal in de file stond!

    • Dus de benzine gast zo 70 cent om hoog inclusief dat 25 cent of wel de benzine prijs wordt 3.00+ euro en diesel nog duurder ,wordt toch echt onbetaalbaar, dan is Nederland het alle duurste land op brandstof ,maar hoe zit het dan bij zeer vervuilende bedrijven wat gaan die meer betalen .nee de regering kijkt te veel naar de auto ,stel we gaan massaal aan de Electrice auto wat gebeurt er dan slaan de stoppen door maar er komt dan ook heelveel minder accijnzen binnen ,dan pakken ze de stroom zeer duur nee pas op je wordt totaal kasl geplukt.

    • Laat ze extra belasting betalen door vervuiler dan blijven wij nog lang bespaard of krijgen geld terug als je ziet waar ze mee rond rijden in Afrika of India daar zitten de vervuiler daar doen ze niets aan milieu hun zijn diegene waar we voor opdraaien stelletje idioten in brussel

      • Helemaal mee eens.

        De vuile lucht stopt niet bij de grenzen.!!!

        En we moeten gewoon eens een dikke vinger geven aan Brussel, en niet als makke schapen alles maar accepteren.

        En waar worden al die mensen in Brussel van betaald.?

        Van ons geld.

        En kunnen we hier ook bijvoorbeeld weer naar 5 partijen in de regering, want wat denken jullie wat dat allemaal kost.
        .

    • Ik weet niet hoe het met jouw buurt zit, maar in mijn buurt zit geen enkele onderneming waar ik kan werken want werk en wonen zijn door de linksen uit elkaar getrokken.
      Autorijden is in Nederland ongeveer het duurst van de hele wereld, dus hoe jij erbij komt dat het “erg goedkoop” is, is me een raadsel. En stel dat iedereen jouw raad opvolgt, heeft de regering de belastingopbrengsten van de automobilist niet meer nodig? Droom verder!

  29. In dit belastings land gaat alles naar de kloten.
    Dus boodschappen,brandstof enz. allemaal in Duitsland doen. Tip ga emigreren!

  30. Gewoon schandalig hoe onze regering met ons om gaat! Regering vult allemaal hun zaken met salarissen van 150.000 per jaar en presteert ver onder de maat. In het bedrijfsleven lagen ze allang onder de brug weg te rotten

    • Waarom, wanneer krijgen we het kwarthe van kok terug, dat is nog nooit gebeurt, dus hebben ze al extra geld dat tuig van de belasting dienst

        • Dan zou u moeten weten dat deze maatregel rechtstreeks uit de koker van een PvdA-er komt. En de meest prominente. De heer timmermans. En gezien zijn belofte is dit nog maar het begin.

        • Ooit waren de linkse partijen voor het volk, nu zijn ze voor de rijke elite, zoals autorijden dat straks ook is. Belasting over belasting over belasting. Om de illusie te voeden dat Nederland invloed kan uitoefenen op het klimaat. Al zouden alle auto’s verboden worden in Nederland heeft dat 0,00 invloed op het klimaat. Sterker Nog al zou heel Nederland worden opgeheven en gesloten heeft ook dat 0,0 invloed. Alleen de totale mensheid heeft een minimale invloed, maar zolang ze in de VS nog in V8 pickups rijden is het zinloos.

  31. Nou dan word een ritje naar België of Duitsland nog meer lonend.
    Gelijk de boodschappen daar halen.

    Deze gevallen regering en de vorige zitten er toch maar voor één doel en dat is zakken vullen overde rug van de echte nederlanders en uit delen aan de gelukzoekers

    • Helemaal eens. Ik tank al jaren in DE. alles wat loont koop ik daar. Zo veel mogelijk de belasting hier ontlopen en lekker in DE blijven shoppen.
      Zakkewassers in Den Haag.

    • Zo dat word ook.weer Europees beslist! Eigenlijk bijna alles Nederland heb niks meer te zeggen! De regering is gewoon een dure kostenpost! Mensen word wakker

      • Concreet betekent dit dat de prijzen met 1 tot 1,5 cent per liter zullen stijgen na 2025. In 2027 laat Duitsland het systeem los, want dan veranderen de regels van het European Union Emissions Trading System (EU ETS).

        • Tja werken wordt onbetaalbaar … zorg dat je ontslagen wordt, uitkering met toeslagen, auto de deur uit en je leeft als de gemiddelde import Nederlander

  32. We praten regelmatig dat de Russen door de regering in de tang worden gehouden, nou hier gaat het er ook erg op lijken.

    • Laat de regering eens beginnen met het kwartje van Kok terug te geven. Die minister van financiën beloofde dat als het weer beter ging met de economie dat het kwartje van Kok er weer af zou gaan. Inmiddels is hij dus de grootste dief aller tijden.

    • Maakt niet uit ik heb nog een huis in Duitsland, vakantiepark met permanente bewoning, en ik heb nog een huis in China, politiek kloten maar ik heb daar geen last van, ik betaal mijn belasting, dat is niet zoveel, in Nederland heb ik het onroerendgoed en de bedrijven verkocht toen ik 50 werd,laat ze allemaal in de regering naar de kloten lopen,of je nu gebeten wordt door de kat of de hond bijten doen ze allemaal.

    • Gewoon je abonnement op de belastingdienst opzeggen. De reden: geen interesse in graaiers die het weer uitdelen aan asielzoekers.

Laat een antwoord achter aan Ron Reactie annuleren

(verplicht)