Als jij nu besluit dat jij morgen in Napels een pizza wilt eten, dan heb je als benzinerijder alleen maar een traytje Red Bull nodig. Tanken onderweg, dat lukt wel. Als EV-rijder kun je binnen Nederland redelijk spontaan overal heen en laden, maar voor roadtrips moet je toch beter plannen. En het is nog maar de vraag of dit binnen tien jaar helemaal rechtgetrokken kan worden. Daarom denkt Porsche dat het EU-verbod op verbrandingsmotoren wellicht uitgesteld wordt.

Tijdens de première van de volledig elektrische Porsche Macan praat Automotive News Europe met de CFO van het merk. Deze Macan vervangt die met een benzinemotor. Een mooi moment dus om over de naderende dood van de benzinemotor te praten. Deze Lutz Meschke denkt dat er een kans is dat het EU-verbod niet doorgaat in 2035: ‘Er zijn momenteel veel discussies rond het einde van de verbrandingsmotor. Ik denk dat het [verbod] uitgesteld kan worden.’

EV’s te duur en laadnetwerk niet goed genoeg

Volgens ANE neemt het aantal bestellingen van EV’s af, waardoor het niet zeker is of de EU alle doelstellingen gaat halen. Potentiële EV-kopers zouden terughoudend zijn vanwege de hoge aanschafprijzen en de betrouwbaarheid van het laadnetwerk. En dat snappen we best, als je in Frankrijk, Italië of Spanje een oplet hoeveel laadpalen er zijn. En dan moet het elektriciteitsnetwerk ook nog genoeg capaciteit hebben. Aan de andere kant: ze hebben nog tien jaar.

Overigens is het technisch gezien geen verbod op verbrandingsmotoren. Het EU-verbod is er eentje op uitstoot. Dus als een autofabrikant een verbrandingsmotor bouwt die niets uitstoot (wat bijvoorbeeld zou kunnen met waterstof of eFuels) dan mag dit wel. Daarnaast mogen kleinere autobouwers zoals Donkervoort na 2035 auto’s met benzine- en dieselmotoren uitbrengen.

Reacties

  • Alan heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Hoeft ook niet echt. CO2 terug uit de lucht halen kan over enkele jaren wellicht aan 300€/ton.
    1 liter benzine maken + nadien verbranden produceert ongeveer 3 kg CO2.
    dus ongeveer 330 liter benzine produceert 1 ton CO2.
    Dus gewoon aan de benzine 1€/liter CO2-tax toevoegen en dat geld effectief gebruiken om de CO2 terug uit de lucht te halen en in de ondergrond te stockeren of om te zetten in kalk.

    Reageer
  • Agribel heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Ook in Nederland is het nog flink zoeken naar een laadstation in de middle of nowhere. Ik zit met m’n vito bestelbus door heel Nederland en rij regelmatig 700/800 km. op ‘n dag weg. En zie me zelf geen electr. bus kopen.Ten eerste geen geduld daarvoor en bovendien met een zware vracht en aanhanger moet ik in die situatie 3 x laden: 3 x een half uur als ik niemand voor me heb. Mvgr. Agribel

    • Hendrik heeft op 30 januari 2024 geschreven:

      Met mijn ID.Buzz geen last van. De navigatie zoekt het zelf op.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)