Het aantal aanrijdingen met 30 procent verlagen om in de loop van vijftien jaar zo’n 25.000 mensenlevens te redden. Dat moet het effect zijn van een verplichte snelheidsbegrenzer. Op aandringen van de European Transport Safety Council (ETSC) wil de Europese Unie in 2022 een snelheidsbegrenzer invoeren op nieuwe auto’s. Vanaf 2024 zou de snelheidsbegrenzer zelfs op alle auto’s moeten zitten, zo meldt het AD. De techniek begrenst op basis van GPS de snelheid waardoor te hard rijden onmogelijk is.

Het bericht verspreidde zich al snel op andere media, maar veel van de berichten zijn inmiddels weer verwijderd. Het lijkt er dus op dat het vooralsnog een voorstel is van de ETSC, maar dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. Het klinkt ook als een ambitieus, maar onuitvoerbaar plan.

Update: Er komt geen begrenzer, maar een snelheidsassistent

Haken en ogen

Een nieuwe auto vanuit de fabriek voorzien van een snelheidsbegrenzer op basis van GPS, dat is niet zo lastig. Alle hard- en software hiervoor is eigenlijk al aanwezig. Het eerste probleem: hoe vaak komt het voor dat de GPS niet precies weet of je op de parallel- of hoofdweg rijdt? Dus dan rij je ineens 80 waar je 100 mag. Of nog erger: hij pakt het boerenweggetje waar je maar 30 mag, terwijl het overige verkeer 130 km/u rijdt.

Het grootste probleem is het voorzien van bestaande auto’s van een snelheidsbegrenzer. Hoe wil je effectief een auto uit de jaren negentig begrenzen, zonder cruisecontrol en met een gaskabel? Of nog oudere, compleet analoge auto’s? Tuurlijk, het kán wel, maar alleen in Nederland hebben we al bijna 9 miljoen auto’s rondrijden. Moet je dan voor elk model een passende oplossing bedenken? En het moet feilloos werken, anders is het gevaarlijk.

Override-functie

Wel zou er volgens de ETSC een mogelijkheid zijn om de begrenzer kort te ondermijnen. Als er nood is of een inhaalactie, kun je sneller rijden dan toegestaan. Wel is er dan een vervelend geluidssignaal hoorbaar en wordt je snelheid geregistreerd. Gelukkig is dit alles voorlopig dus nog een voorstel en klinkt het alsof het nog lang zal duren voordat het zover is.

Reacties

  • Atze heeft op 20 januari 2022 geschreven:

    Helaas, vandaag grote kop in het AD. Het is een feit.
    Nieuwe auto’s vanaf 2024 moeten aan isa gekoppeld worden.

    Signaal of trillend zwaarder gaspedaal, gegevens in een blackbox opgeslagen, opvraagbaar door justitie.

    Yeah, ook makkelijk in te zetten voor rekening rijden of co2 belasting in de toekomst….. afstand, plaats, snelheid….
    En…. euh, scheelt de overheid weer cameras en radarploegen… je eigen auto geeft je gewoon aan bij je beurt in de garage… (zomaar een idee van mij hoe dit gebruikt kan worden)

    En had tesla niet zon handige camera… als die meteen ook gekoppeld wordt aan de blackbox…

    Reageer
  • Joost heeft op 5 mei 2021 geschreven:

    De ervaring die we inmiddels hebben opgedaan in Nederland met de verlaging van de maximum snelheid heeft niet het effect van minder ongevallen. Juist de meeste ongevallen vallen op trajecten met lage snelheden, zoals steden. Een belangrijke oorzaak is dat voetgangers en fietsers maar wat doen in plaats van op te letten. Daarnaast sluiten zij zich af middels “oortjes” en hoofdtelefoons, waardoor zij strafbaar zijn op basis van art. 5 WVW

    Reageer
  • Chris heeft op 4 mei 2021 geschreven:

    Dat er nu minder verkeersdoden zijn komt voornamelijk omdat auto’s veel veiliger zijn geworden (kreukelzones, airbags, veligheidsgordels, mstlampen, achteruitrijcamera’s, betere remmen) en veel meer gescheiden fietspaden.

    Begrenzing van de snelheid van een auto is gevaarlijk bij inhalen, wegonderbrekingen, fouten in de autonavigatie etc. en heeft nauwelijks effect meer want de meeste slachtoffers zijn tegenwoordig fietsers die op elkaar botsen of op voetgangers. slechts 10% van de verkeersdoden van op de autosnelweg.

    • Chris heeft op 4 mei 2021 geschreven:

      corrrectie: vallen op de autosnelweg

      mistlampen

      Reageer
    Reageer
  • Grosseels heeft op 4 mei 2021 geschreven:

    Wel is er dan een vervelend geluidssignaal hoorbaar en wordt je snelheid geregistreerd.
    @Mattijn …. word je snel geregistreerd.

    • Redactie TopGear heeft op 4 mei 2021 geschreven:

      Dat lijkt misschien zo, maar lees het nog eens 😉

      Reageer
    Reageer
  • dolf brouwers heeft op 4 mei 2021 geschreven:

    Calimero , iedere cent die uit het wegverkeer kan worden gehaald is belangrijk voor de Overheid .
    Momenteel al 1,16 op een liter euro95 bijvoorbeeld en die snelheidsboetes zijn ook een giga bedrag . Nog een groter probleem dreigt als de electrificatie doorzet ! dan moet de gederfde brandstof accijns ergens anders vandaan komen.

    • Sjef van Oekel heeft op 4 mei 2021 geschreven:

      Simpel: kilometerheffing. Is er binnen nu en 5 jaar.

      • Joost heeft op 5 mei 2021 geschreven:

        We hebben een fantastische km heffing, de accijnzen etc. op brandstof, naarmate men meer rijdt betaalt men meer. kost de staat niets aan extra kosten.

        • Klopt heeft op 6 mei 2021 geschreven:

          Totdat mensen elektrisch gaan rijden en de accijnzen minder worden.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Peter Dek heeft op 4 mei 2021 geschreven:

    Snelheidsbegrenzing? Het grootste EU land is Duitsland. Daar zullen ze niet blij van worden. Onhaalbaar dus.

    Reageer
  • yw heeft op 4 mei 2021 geschreven:

    Gaat niet gebeuren. Thans, niet in deze extreme vorm.
    Indien iedere auto wordt begrenst en er niet meer, of vrijwel niet, te hard gereden kan worden lopen overheden miljarden aan boete inkomsten mis. Dit is niet meer terug te verdienen.
    Door de opmars van elektrisch rijden en nu ook al enige tijd de corona crisis loopt de overheid al €1,- per elke liter benzine die niet wordt getankt mis.
    Gezien het feit wat een geldwolven het zijn zal dit een brug te ver zijn.

    • Calimero heeft op 4 mei 2021 geschreven:

      Piep piep hallo! Je geldwolven gejank raakt kant noch wal.

      Ten eerste zijn die boetes er om de veiligheid te verbeteren. In 1973 waren er meer dan 3200 verkeersdoden op 2,8mln auto’s. In 2020 610 doden op 8,7mln auto’s.
      Ten tweede zijn de inkomsten vanuit boetes maar beperkt: uit BPM komt 2,2mld binnen, uit accijns 8,2mld en belasting 5,6mln. Dan is de 1mld uit boetes nog geen 7%.
      Ten derde is het deel van de snelheidsboetes waar je over praat een nog kleiner deel, want niet alle verkeersboetes vallen onder het WAHV en van het WAHV zijn lang niet alle verkeersboetes snelheidsovertredingen.

      Dus stop met het Calimero gepiep, want de feiten spreken je tegen.

      Dat dit niet gaat gebeuren heb je natuurlijk wel gelijk in want dit is niet realiseerbaar.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear