EU: 'Verplichte snelheidsbegrenzer vanaf 2024'

Een voorstel van de ETSC – zal het erdoor komen?

Teller Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Foto('s): Porsche

Het aantal aanrijdingen met 30 procent verlagen om in de loop van vijftien jaar zo’n 25.000 mensenlevens te redden. Dat moet het effect zijn van een verplichte snelheidsbegrenzer. Op aandringen van de European Transport Safety Council (ETSC) wil de Europese Unie in 2022 een snelheidsbegrenzer invoeren op nieuwe auto’s. Vanaf 2024 zou de snelheidsbegrenzer zelfs op alle auto’s moeten zitten, zo meldt het AD. De techniek begrenst op basis van GPS de snelheid waardoor te hard rijden onmogelijk is.

Het bericht verspreidde zich al snel op andere media, maar veel van de berichten zijn inmiddels weer verwijderd. Het lijkt er dus op dat het vooralsnog een voorstel is van de ETSC, maar dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. Het klinkt ook als een ambitieus, maar onuitvoerbaar plan.

Haken en ogen

Een nieuwe auto vanuit de fabriek voorzien van een snelheidsbegrenzer op basis van GPS, dat is niet zo lastig. Alle hard- en software hiervoor is eigenlijk al aanwezig. Het eerste probleem: hoe vaak komt het voor dat de GPS niet precies weet of je op de parallel- of hoofdweg rijdt? Dus dan rij je ineens 80 waar je 100 mag. Of nog erger: hij pakt het boerenweggetje waar je maar 30 mag, terwijl het overige verkeer 130 km/u rijdt.

Het grootste probleem is het voorzien van bestaande auto’s van een snelheidsbegrenzer. Hoe wil je effectief een auto uit de jaren negentig begrenzen, zonder cruisecontrol en met een gaskabel? Of nog oudere, compleet analoge auto’s? Tuurlijk, het kán wel, maar alleen in Nederland hebben we al bijna 9 miljoen auto’s rondrijden. Moet je dan voor elk model een passende oplossing bedenken? En het moet feilloos werken, anders is het gevaarlijk.

Override-functie

Wel zou er volgens de ETSC een mogelijkheid zijn om de begrenzer kort te ondermijnen. Als er nood is of een inhaalactie, kun je sneller rijden dan toegestaan. Wel is er dan een vervelend geluidssignaal hoorbaar en wordt je snelheid geregistreerd. Gelukkig is dit alles voorlopig dus nog een voorstel en klinkt het alsof het nog lang zal duren voordat het zover is.

Reacties
  1. Joost zegt op 5 mei 2021 om 21:31:

    De ervaring die we inmiddels hebben opgedaan in Nederland met de verlaging van de maximum snelheid heeft niet het effect van minder ongevallen. Juist de meeste ongevallen vallen op trajecten met lage snelheden, zoals steden. Een belangrijke oorzaak is dat voetgangers en fietsers maar wat doen in plaats van op te letten. Daarnaast sluiten zij zich af middels “oortjes” en hoofdtelefoons, waardoor zij strafbaar zijn op basis van art. 5 WVW

  2. Chris zegt op 4 mei 2021 om 19:51:

    Dat er nu minder verkeersdoden zijn komt voornamelijk omdat auto’s veel veiliger zijn geworden (kreukelzones, airbags, veligheidsgordels, mstlampen, achteruitrijcamera’s, betere remmen) en veel meer gescheiden fietspaden.

    Begrenzing van de snelheid van een auto is gevaarlijk bij inhalen, wegonderbrekingen, fouten in de autonavigatie etc. en heeft nauwelijks effect meer want de meeste slachtoffers zijn tegenwoordig fietsers die op elkaar botsen of op voetgangers. slechts 10% van de verkeersdoden van op de autosnelweg.

    • Chris zegt op 4 mei 2021 om 19:53:

      corrrectie: vallen op de autosnelweg

      mistlampen

  3. Grosseels zegt op 4 mei 2021 om 16:19:

    Wel is er dan een vervelend geluidssignaal hoorbaar en wordt je snelheid geregistreerd.
    @Mattijn …. word je snel geregistreerd.

  4. dolf brouwers zegt op 4 mei 2021 om 15:45:

    Calimero , iedere cent die uit het wegverkeer kan worden gehaald is belangrijk voor de Overheid .
    Momenteel al 1,16 op een liter euro95 bijvoorbeeld en die snelheidsboetes zijn ook een giga bedrag . Nog een groter probleem dreigt als de electrificatie doorzet ! dan moet de gederfde brandstof accijns ergens anders vandaan komen.

    • Sjef van Oekel zegt op 4 mei 2021 om 15:56:

      Simpel: kilometerheffing. Is er binnen nu en 5 jaar.

      • Joost zegt op 5 mei 2021 om 21:33:

        We hebben een fantastische km heffing, de accijnzen etc. op brandstof, naarmate men meer rijdt betaalt men meer. kost de staat niets aan extra kosten.

        • Klopt zegt op 6 mei 2021 om 08:55:

          Totdat mensen elektrisch gaan rijden en de accijnzen minder worden.

  5. Peter Dek zegt op 4 mei 2021 om 15:43:

    Snelheidsbegrenzing? Het grootste EU land is Duitsland. Daar zullen ze niet blij van worden. Onhaalbaar dus.

  6. yw zegt op 4 mei 2021 om 12:49:

    Gaat niet gebeuren. Thans, niet in deze extreme vorm.
    Indien iedere auto wordt begrenst en er niet meer, of vrijwel niet, te hard gereden kan worden lopen overheden miljarden aan boete inkomsten mis. Dit is niet meer terug te verdienen.
    Door de opmars van elektrisch rijden en nu ook al enige tijd de corona crisis loopt de overheid al €1,- per elke liter benzine die niet wordt getankt mis.
    Gezien het feit wat een geldwolven het zijn zal dit een brug te ver zijn.

    • Calimero zegt op 4 mei 2021 om 15:18:

      Piep piep hallo! Je geldwolven gejank raakt kant noch wal.

      Ten eerste zijn die boetes er om de veiligheid te verbeteren. In 1973 waren er meer dan 3200 verkeersdoden op 2,8mln auto’s. In 2020 610 doden op 8,7mln auto’s.
      Ten tweede zijn de inkomsten vanuit boetes maar beperkt: uit BPM komt 2,2mld binnen, uit accijns 8,2mld en belasting 5,6mln. Dan is de 1mld uit boetes nog geen 7%.
      Ten derde is het deel van de snelheidsboetes waar je over praat een nog kleiner deel, want niet alle verkeersboetes vallen onder het WAHV en van het WAHV zijn lang niet alle verkeersboetes snelheidsovertredingen.

      Dus stop met het Calimero gepiep, want de feiten spreken je tegen.

      Dat dit niet gaat gebeuren heb je natuurlijk wel gelijk in want dit is niet realiseerbaar.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken