In Nederland worden er veel nieuwe elektrische auto’s verkocht, nog meer hybrides en ook een hoop zuinige benzineauto’s. Er zijn echter nog veel gebruikte auto’s, waaronder een groot aantal diesels. Het aandeel zakt ieder jaar, maar ze zijn er nog steeds. Op zich geen gekke gedachte, want zo’n diesel koop je voor weinig en het zijn fijne auto’s voor de vakantie. Alleen moet je wel uitkijken als je naar Italië gaat, want daar kan het zijn dat jouw Euro 5 diesel verboden is

Op dit moment mag je in Nederland in veel steden nog steeds binnenkomen met een Euro 4-diesel. Die hebben doorgaans minimaal een roetfilter. Er zijn echter in Europa ook al steden waar Euro 5 het minimale is. In Italië, toch een populair vakantieland voor ons Nederlanders, zijn straks Euro 5 diesels verboden Ondanks dat Euro 5 relatief schoon is, zijn er veel Italiaanse regio’s waar ze de auto’s met dieselmotoren gaan weren.

Euro 5 diesels verboden in diverse Italiaanse steden

Het begon in Milaan, waar al twee zones (B en C) zijn waar je niet met een Euro 5-diesel mag rijden. Dat wordt flink uitgebreid in Italië. In de regio Lombardije (het noorden van Italië) komt er een verbod in alle 209 gemeenten. Nu kun je daar nog wel over de snelwegen en binnenwegen rijden met je Euro 5-diesel, maar je kan niet zomaar een plaats betreden. Dit wordt geregeld via zogenoemde ‘banden’. ‘Band 1’ (het centrum) is niet toegankelijk voor Euro 5-diesels. In plaatsen met meer dan 30.000 inwoners mag je ook niet ‘Band 2’ betreden met je oude diesel.

In de regio Piëmont zal er een soortgelijk verbod van kracht gaan op 1 oktober 2025, toevallig ook de datum dat Euro7 voor nieuwe auto’s verplicht wordt. Lombardije en Piëmont zijn beide noordelijke regio’s die relatief welvarend zijn. In het iets armere zuiden zijn Euro 5 diesels niet verboden. Houd er wel rekening mee dat de grotere steden aanvullende maatregelen nemen om autoverkeer te beperken.

Wat is het verschil tussen Euro 5 en Euro 6?

Euro 5 werd in 2009 ingevoerd. Er zijn echter genoeg auto’s van vóór die tijd die voldeden aan de Euro 5-norm. In 2015 werd Euro 6, verplicht. Een groot verschil is dat Euro 6-auto’s bijna altijd een AdBlue-installatie hebben. Er rijden in Italië nog altijd 3,7 miljoen Euro 5-diesels rond. Hoewel ze destijds relatief schoon waren, zijn er in de afgelopen tien tot vijftien jaar enorme stappen gezet op het gebied van CO₂- en NOX-reductie.

Lees ook: In deze steden komt er in 2025 al een zero-emissiezone (behalve voor de smerigste diesels)

Een ander aspect is dat Euro 5-diesels bij aanschaf redelijk schoon waren, maar na al die jaren vervuilender zijn geworden. Roetmetingen zoals wij die in Nederland kennen voor het controleren van het partikelfilter, bestaan in Italië niet. Kortom, mocht je een autovakantie naar Italië plannen (een geweldig land om te rijden), controleer dan vooraf of je met je oude diesel überhaupt nog welkom bent.

18 reacties op “In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden”

  1. Nou we gaan het wel allemaal zien heb zelf een dikke Audi diesel met adblue. Maar als we allemaal ev willen rijden wat ze graag willen dan omen we ook die steden niet in ze zouden eerst heel het stroomnet moeten aanpassen die kabels smelten gelijk weg met al die vraag van dan van het stroomnet.
    En de diesel zal altijd blijven die gaat zelfs een grote terug x krijgen, zijn nog steeds niet uitontwikkeld.

  2. Wat een dom verhaal weer.
    Een redelijk modene diesel (euro6) is inmiddels al weer minstens 10 jaar en jonger.
    Het is terecht dat euro 5 en ouder geweerd wordt uit steden. In antwerpen mag ook niet meer rijden met euro5. Goede verbetering voor deze stad.
    Rijd zelf een diesel euro 6 uit juli 2014! Tijd voor vervanging binnenkort.

  3. Nou dan stoppen wij met hun treinladingen vol met afval te verbranden en met pizza s kopen
    Boycotten die Italianen en meteen die Spanjaarden ook geen kadoos meer door de schoorsteen alleen door de voordeur
    En verder zien we t wel k weet wel dat ik n euro 5 lekkerder vind ruiken dan n euro 6 maar je zal maar verkouden wezen tja
    LOL

    • Best apart dat jij Italië wil boycotten omdat zij niet willen dat mensen hun binnensteden vervuilen en vergiftigen, wat met gezond verstand helemaal niet zo gek is.

  4. Wat een onzin weer. Het lijkt allemaal wel geschreven door een gepensioneerde boze linkse leraar die zelf geen auto rijdt. De witte F11 is waarschijnlijk een euro6 als het een diesel is, dus ook de foto slaat nergens op.

    • Allemaal prima natuurlijk maar veel vrachtwagens en kranen en andere machines ,particulieren en bedrijven heel Schiphol bijvoorbeeld nemen hun verantwoordelijkheid en
      rijden al lang op GTL of HVO die stoten dus bijna niets meer uit maar waar blijft de wetgeving?

      • Als je iedereen op HV0 wil laten rijden dan moet je daar de amazone voor platbranden. Totaal niet geschikt als zogenaamd groen alternatief.

  5. Adblue is een product die gebruikt word om mede de NOx (stikstof oxyden) tot zuivere N2 (stikstof) en H2O (water) terug te brengen.
    De atmosfeer waarin wij op aarde leven bestaat voor 78% uit die zelfde zuivere stikstof.
    Het artikel vermeld dus ten onrechte dat AdBlue iets met het koolfilter te maken zou hebben, vermeldings waard is wel, AdBlue zou juist in een roetfilter vernietigd worden.
    Een roetfilter is een “bijna” absoluut filter, deze vangt meer dan 90% van de niet verbrande deeltjes op, die de motor verlaten.
    Daarvan worden weer de brandbare delen alsnog in het roetfilter verbrand.
    Dat proces heet dan regenereren van het roetfilter, om dichtslippen van het roetfilter te voorkomen is het daarom aan te raden altijd de volledige regeneratie cyclus af te maken.

    • @ray:

      ‘Het artikel vermeld dus ten onrechte dat AdBlue iets met het koolfilter te maken zou hebben,’

      Ik denk dat je dat er zelf van maakt. Het enige dat er staat is dat een verschil tussen een Euro 5 en Euro 6 auto de aanwezigheid is van AdBlue is 😉

      • Hoe sneu kan het worden.
        Een autowebsite die niet eens weet waar Adlue voor dient.
        En een auteur die niet eens kan onthouden wat hij zelf heeft opgeschreven…
        Ray heeft gelijk: adblue heeft niks met het reinigen van een roetfilter te maken. En dat staat op dit moment letterlijk in het artikel.
        Bovendien gebruikt niet elke euro 6 diesel adblue!

  6. Toch jammer. Ik zou graag nog eens met mijn 159 Italië bezoeken. Dat enkele stadje wat we op vakantie aandoen wil ik overigens wel gokken…

    • @dutchdriftking: gewoon doen, hoor. Het betreft de centra van noordelijke steden. Eenmaal in de buurt van Umbrië kan alles nog. Ik ben zelf een keer met de 159 naar Montalcino geweest. Was geweldig om te doen. Met een Alfa door Italië klopt gewoon. Italianen vinden het mooi dat je een Italiaanse auto hebt. Sowieso zijn de B-wegen het leukste daar, en daar mag je alsnog op.

      • O ik was het ook zeker van plan. Maar vaak blijven we toch noordelijker. De Dolomieten zijn geweldig, en de grote meren natuurlijk ook. En dan doe je vaak toch een dagje Verona… TZT iets meer in verdiepen. En ik gok dat als je niet twaalf keer langs dezelfde camera rijdt de boete alsnog lager is dan een dagje parkeren in Amsterdam 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear