Met alle wetgeving omtrent milieu en veiligheid is het bijna onmogelijk om een leuke auto te produceren. Kijk maar naar de Mercedes C 63 of BMW M5. Die auto’s zijn niet zo zwaar omdat de Duitsers dat een goed idee vonden. Dat is omdat ze aan alle eisen moeten voldoen en dat kost eenmaal gewicht, met name de plug-in hybride-aandrijving. Als je een leuke auto wilt, kun je dus beter een topper uit het verleden pakken en die verbeteren. Dat is precies wat er met de CNC Ford Sierra is gebeurd.

De auto werd een tijdje geleden al aangekondigd. En met een tijdje geleden bedoelen we dat de auteur in kwestie met een mondkapje op thuis zat te werken vanwege de lockdowns. Bij dit soort bedrijven gaat het nu allemaal ietsje langzamer. Het resultaat mag er echter zijn, want de CNC Ford Sierra is een meesterwerk geworden. Dat komt vooral omdat dat ook al het geval was met de basis van het project: de Sierra RS Cosworth.

Wat is de CNC Ford Sierra precies?

In principe hebben ze een Sierra gepakt en daar een raceauto van gemaakt waar Andy Rouse destijds de circuits mee onveilig maakte. Niet alleen komen de wielen en de livery overeen, dat is ook het geval met de motor. De Cosworth YB-motor is namelijk opgevoerd tot 575 pk, net zoals dat met de raceauto’s ook het geval was. Zonder restrictors konden die ook dergelijke vermogens uit de viercilinder produceren.

CNC Ford Sierra RS Cosworth restomod (2024) wit blauw voor zijkant links

Al dat vermogen gaat via een handgeschakelde vijftraps transmissie van Getrag naar de achterwielen. Uiteraard is er een sperdifferentieel aanwezig zodat je mooie drifts kunt neerleggen. De mechanische aanpassingen zijn indrukwekkend, elk onderdeel werd versterkt of opnieuw gefabriceerd. Daarbij maakte men gebruik van de tekeningen van het origineel. Ook is een van de initiatiefnemers – Alan Strachan – ooit werkzaam bij een raceteam (Team Labatts) dat racete met deze Sierra’s.

Bedoeld om hard mee te racen

Het idee erachter is schitterend. Uiteraard gaat zo’n auto als deze enorm veel geld kosten, maar is het een fractie van de prijs van een originele RS Cosworth BTCC-wagen. En waarschijnlijk is deze nog betrouwbaarder ook, want alle onderdelen zijn nieuwer en sterker. Het is dan ook de bedoeling dat de verzamelaars lekker de originele exemplaren laten verstoffen in een loods en de liefhebbers deurklink aan deurklink gaan racen met soortgelijke auto’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)