Volgens Chris Harris – en veel andere liefhebbers – moet je benzineauto’s een waardige dood laten sterven. ‘Liever dat nog, dan ze in griezelige stille cyborgs laten veranderen’, zei hij eerder. Een hoop mensen zijn het daar blijkbaar niet mee eens. Lunaz, het bedrijf dat klassiekers ombouwt tot elektrische auto’s, is helemaal volgeboekt tot 2024. En dat terwijl de EV-conversies van klassiekers aan de prijzige kant zijn.
Het Engelse bedrijf moest de productie al verdubbelen, maar dat is niet genoeg. Lunaz zegt dat zelfs met een verdubbeling van de productie van 55 auto’s per jaar in 2020 tot 110 per jaar nu, en met meer dan 120 medewerkers, de bestellingen sneller opstapelen dan ze vermoeide Bentleys, Jaguars, Aston Martins, Range Rovers en Rolls-Royces kunnen doen herleven.
De EV-conversies van klassiekers zijn heet in de VS en Azië
De vraag komt niet alleen uit het thuisland, maar ook uit de VS en van Aziatische klanten. Lunaz zegt dat het voornamelijk rijke millennials zijn die een betrouwbare klassieker willen zonder de ecologische voetafdruk. Daarom gaat de restauratie verder dan ‘motor eruit en batterij erin’. De gerestaureerde interieurs krijgen bijvoorbeeld tapijten die zijn geweven van afgedankte visnetten.
Er zijn blijkbaar ook een hoop horecagelegenheden die geïnteresseerd zijn in elektrische Bentleys en Rolls-Royces om hun gasten te chauffeuren. Wil jij ook een auto van Lunaz? Dan kun je 350.000 euro (ex. belastingen) neerleggen voor bijvoorbeeld een gerestaureerde en geëlektrificeerde Range Rover Classic.
Wat kosten andere modellen van Lunaz?
Voor een Rolls Silver Cloud of Bentley heb je 420.000 euro nodig, of 450.000 euro voor een Jag. Met de Rolls Phantoms krijg je een leuke rekening van 660.000 euro. Het topmodel is de Aston Martin DB6, deze kost een machtige 1,1 miljoen euro. Alle prijzen zijn dus nog zonder belastingen voor invoer naar hier (al zul je geen BPM hoeven te betalen, dat scheelt weer). Je bespaart vervolgens wel een paar tientjes per jaar aan de oliewissel.
Reacties