De theorie is feilloos: als je wilt dat het wagenpark verduurzaamt en dat de meeste kilometers met schone auto’s worden gereden, dan moet je het onaantrekkelijk maken om met oude barrels te rijden. Dus dat auto’s na 1987 niet meer vrijgesteld zullen worden van de wegenbelasting, klinkt als een logische keuze. Alleen lijkt het erop alsof niet echt goed gekeken is naar de daadwerkelijke opbrengst.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek keek naar de oldtimers in Nederland. In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal oldtimers met 28 procent toegenomen; er zijn nu 217.000 auto’s van 40 jaar en ouder in Nederland geregistreerd. Bijna 100.000 daarvan zijn tussen de 40 en 50 jaar oud en 84.000 zijn tussen de 50 en 60 jaar oud. 611 stuks zijn ouder dan 100 jaar.

Hoeveel rijden de oldtimers van Nederland?

Een toename van het aantal oldtimers klinkt als een reden om in te grijpen, toch? Nou, nee. Een auto die stilstaat, vervuilt niet. Een oldtimer rijdt in Nederland gemiddeld iets minder dan 1.800 kilometer per jaar. Grof gezegd zijn dat vier tankjes benzine in het jaar. Een personenauto jonger dan 40 jaar rijdt gemiddeld 12.200 kilometer per jaar – dat is zeven keer zoveel.

In totaal rijden oldtimers in Nederland slechts 0,2 procent van alle kilometers. Het aandeel in de uitstoot zal iets hoger zijn, want deze auto’s zijn minder schoon, maar door het minder aantrekkelijk te maken om een oldtimer te bezitten, verdwijnt het klimaatprobleem niet. Het klinkt ons waardevoller om oldtimerbezit aan te moedigen, zodat klassiekers gekoesterd worden; het is toch een soort cultureel erfgoed. En je komt er vaak pas te laat achter dat je iets toch had moeten bewaren.

Dat auto’s van 25 jaar niet meer wegenbelastingvrij zijn zoals vroeger, dat snappen we ergens nog wel. Neem bijvoorbeeld de Golf 4, die zou dan nu vrijgesteld zijn. Dat is een auto die je prima elke dag kunt rijden zonder al te veel concessies te hoeven doen. En wat dacht je van de Fiat Multipla? Maar auto’s van 40 jaar oud, daar zullen de meesten voor bedanken als daily driver, toch?

Hoe zit het ook alweer met de wegenbelasting voor oldtimers?

De oldtimerregeling gaat niet helemaal verdwijnen. Als een auto nu 40 jaar oud is of wordt, hoeft de eigenaar geen wegenbelasting te betalen. Dit blijft tot en met 2027: auto’s die in dat jaar hun 40e verjaardag vieren, worden gewoon oldtimer en blijven dat ook. Maar auto’s die in 2028 het 40e levensjaar bereiken, worden géén oldtimer meer.

Of is het allemaal zo erg nog niet?

Het is jammer voor wie zijn zinnen had gezet op een belastingvrije Mazda MX-5, maar er is een kleine nuance aan te brengen. De meeste mensen zullen hun oldtimer in de winter schorsen, en betalen dan ook geen wegenbelasting. Bovendien gaan we (als het goed is…) vanaf 2030 ongeveer rekeningrijden en dan betaal je toch alleen maar voor die 1.800 kilometer die je met je oldtimer rijdt.

Dit argument werkt ook twee kanten op: waarom zou je voor die gemiddeld 1.800 kilometer per jaar de regelgeving omgooien? Het gat in de begroting gaat het ook al niet dichten, het enige wat je nu krijgt is dat liefhebbers ontevreden zijn. En misschien is het zelfs wel slechter voor de werkgelegenheid onder specialisten. Of zijn we nu zelf aan het overdrijven?

Reacties

  • LC FJ 40 heeft op 6 april 2024 geschreven:

    De vrijstelling van wegenbelasting zou alleen moeten gelden voor voertuigen die 40 jaar op Nederlands kenteken staan….

    Reageer
  • Peter heeft op 6 april 2024 geschreven:

    Vroeger betaalde je wegenbelasting dus voor het rijden op de weg, dit is omgezet in houderschapbelasting dus voor het hebben van een auto. Straks komt hier dan rekening rijden bij, dan betaal je dus en voor het hebben van een auto en voor het rijden op de weg hiermee.

    • @peter heeft op 6 april 2024 geschreven:

      Onder aan de streep wordt er veel meer geld aan infrastructuur uitgegeven dan dat er aan MRB binnen komt. Al die investeringen moeten ergens van betaald worden dus het is best logisch dat dit systeem er is. Rekeningrijden maakt het alleen maar eerlijker want dan gaan ook buitenlandse gebruikers van onze wegen voor dat gebruik betalen.

      Reageer
    Reageer
  • Jeroen heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Dat rekening rijden gaan ze natuurlijk eerst naast de huidige al dubbele belasting invoeren

    Rekening rijden doen we namelijk al in Nederland

    De belasting op de brandstof

    En daar is zelfs een uitspraak over geweest door het Europese hof

    De houderschapsbelasting is door dat Hof illegaal verklaard
    Net als de BPM trouwens
    1 Europa toch

    Nou niet dus

    Ook kan ik een diesel van 1999 schoner laten draaien als de nieuwste benzineauto

    Het gaat allemaal om geld

    Reageer
  • Alias heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Jullie redenatie klinkt logisch, maar is het niet. Deze regeling is gericht op oude auto’s die dagelijks gebruikt worden. Zeg maar de oude Mercedessen die een aantal jaar geleden massaal geïmporteerd werden omdat ze belastingvrij te rijden waren. Jullie lage gemiddelde aantal kilometers komt echter voor een groot deel de rekening van ‘echte’ oldtimers omdat die dit sterk omlaag halen.

    Door deze regeling krijgen we niet die oude Mercedessen erbij die dagelijks gebruikt worden en een enorme uitstoot hebben, maar voor de ‘echte’ oldtimers maakt het in de praktijk niet uit omdat die toch maar een deel van het jaar gebruikt worden en dus een tijd geschorst kunnen worden. Het is dus wel degelijk effectief.

    • Helene heeft op 5 april 2024 geschreven:

      Weg met die kankerverwekkende stinkdiesels.

      • LeaperV8 heeft op 5 april 2024 geschreven:

        Helene is een slimme meid, dat lees je zo!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Onlyroadster heeft op 5 april 2024 geschreven:

    Verduurzaamt met een t a.u.b.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear