Met de vertrekkende oldtimerregeling in Nederland lijkt het er hier op dat de regering oldtimers liever kwijt dan rijk is. Voor je het weet mogen auto’s van veertig jaar en ouder hier niet meer de milieuzone in. Dat mag in het grootste gedeelte van België nu al niet. In België wordt een auto als oldtimer beschouwd als deze dertig jaar of ouder is. Alleen in Brussel mogen deze auto’s nog rijden in de milieuzone, maar daar komt misschien positieve verandering in. De regering van België kijkt of er ook vrijstellingen in de milieuzones voor oldtimers kan komen in Gent of Antwerpen.

Wie nu een oldtimer heeft en Gent of Antwerpen wil binnenrijden, moet een dagkaart kopen á 35 euro. Een jaar lang iedere dag in- en uitrijden zou daarmee 12.775 euro kunnen kosten, maar die mogelijkheid krijg je niet eens. Want per jaar mag je maar twaalf dagkaarten kopen. Oftewel, het is bijna onmogelijk om een oldtimer te rijden in Gent en Antwerpen.

Het wetsvoorstel voor de regering

De Belgische minister van Leefmilieu, Zuhal Demir, wil hier verandering in. Hij schreef een wetsvoorstel en diende die op 19 april jl. in. Demir wil een speciale regeling voor oldtimers ‘waarbij een gratis vrijstelling wordt toegekend aan voertuigen die ouder zijn dan 30 jaar’. De regering heeft ingestemd met die regeling waardoor nu de Raad van State advies moet geven over het voorstel. Dat orgaan was eerder erg duidelijk over een vrijstelling voor oldtimers.

Bij een eerdere aanpassingen gaf de Raad van State aan dat er geen reden is voor soepelere voorwaarden voor oldtimers, laat staan gratis toegang. ‘Oudere wagens stoten namelijk tot tien keer meer stikstofoxide uit dan wat toegestaan is in de LEZ [Low-Emission Zone]. Voor oude dieselvoertuigen ligt de uitstoot van fijnstof tot zelfs honderd maal hoger dan de norm’, zei de Raad van State destijds.

Mocht het voorstel toch worden aangenomen, dan is het aan de steden zelf om de vernieuwde regeling in de praktijk te brengen. Als je met je oldtimer naar een van deze steden wilt, wacht dan totdat het voorstel definitief is aangenomen en de steden de nieuwe regels daadwerkelijk toepassen. Anders kost het je geld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear