Er zijn vast wel enkele automerken die wat jou betreft aan de andere kant van het gras mogen liggen. Maar wat als je moest kiezen uit tien automerken die in totaal mogen overblijven? In ieder geval een aantal Italiaanse, Duitse en Amerikaanse merken. Oh, en vergeet Engeland niet. Volgens Brian Gu, de vice-voorzitter van Xpeng, kun je je maar beter voorbereiden op een wereld met minder dan tien fabrikanten.

Gu voorspelt dat er de komende tijd veel gaat veranderen in de autowereld. ‘Binnen vijf à tien jaar zal het een veel meer geconcentreerde markt zijn. Ik denk dat het aantal spelers dan waarschijnlijk gezakt is naar minder dan tien wereldwijd.’ Dat zegt hij tegenover de Financial Times. Volgens Gu moeten automerken tenminste drie miljoen auto’s per jaar wegzetten om te overleven.

‘Om in die “drie miljoen club” te zitten, kun je niet alleen een China-speler zijn, maar moet je een wereldwijde speler zijn’, zegt Gu. Op basis van deze insteek en de verkoopcijfers van 2022 zouden merken als Tesla en BMW het niet gaan halen. Alleen de allergrootste zoals Ford en Toyota blijven dan boven water. Xpeng verkocht zelf 120.000 auto’s in 2022, maar dat was alleen in China.

De prijsverlagingen maken het niet makkelijker

Volgens Gu zorgen de prijsverlagingen bij EV’s voor een nog krappere markt. Hij verwacht dat de concurrentie dit jaar al wat ‘competitiever’ wordt. De druk van de prijsverlagingen zorgt niet alleen voor hardere competitie, maar ook voor een klant die liever even wil afwachten tot de prijzen nog lager zijn. De tijd zal ons leren of Gu gelijk krijgt; in de tussentijd gaan we alvast hard nadenken over de merken in onze top tien.

Reacties

  • Nostradamus heeft op 26 april 2023 geschreven:

    Dit verhaal van Xpeng klinkt heel onlogisch, juist omdat een elektrische auto veel makkelijker te bouwen is dan een met een verbrandingsmotor en daardoor de entry barrier eerder minder dan meer aanwezig is. Het klinkt daarom meer als een roep naar zijn investeerders om extra geld dan als een serieuze voorspelling. Maar goed als het er dan toch 10 moeten zijn:
    Toyota
    Honda
    Kia/Hyundai
    Stellantis
    Renault
    Ford
    GM
    Mercedes
    BMW
    VAG
    Mogelijk nog 2-3 Chinese partijen, zoals Geely en BYD.
    Tesla is het grote vraagteken. Ze hebben de markt wakker geschud en hadden een voorsprong, maar het lijkt er op dat ze die rap aan het kwijtraken zijn. Ze missen vooral slagkracht om snel nieuwe modellen te ontwikkelen en in massa en zonder fouten geproduceerd te krijgen. Vroeg of laat wordt je dan een Fiat en ga je kopje onder. Ook in autonoom rijden zijn ze inmiddels ruimschoots gepasseerd door andere spelers, zowel vanuit de klassieke automotive hoek als vanuit de grote IT-spelers als Google en Apple.

    Reageer
  • Will Eisinga heeft op 26 april 2023 geschreven:

    Chinese Kwaliteit. Tesla Gigafactory Shanghai, Tesla Megapack Gigafactory Shanghai, NIO Battery Swap Stations, BYD, CATL Battery Industry, 500 Wh. Shanghai Auto Show laat Chinese Kwaliteit zien. Geen benzine diesel meer te zien. Ik wacht op NIO SwapNGo Stations in de EU. En NIO Firefly. Naar Spanje Costa Blanca van Groningen heen en weer. Elektrisch Swap Swap Swap. Kijk Video Janus Electric Trucks Australia. 100 Ton Trucks elektrisch. Electric Roadtrains. VDL Borne met Janus Assembly Lines. Werk Werk Werk. 🙂👍☀️☀️☀️🎶🎶

    • Dinges heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Klinkt als iemand die gehersenspoeld is in 1 van de vele heropvoedingskampen in China.

      Reageer
    • @Will heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Gaat alles goed met je? Je klinkt alsof je iets stuurt vanuit een strafkamp vol Oeigoeren.

      Reageer
    Reageer
  • Jamie heeft op 26 april 2023 geschreven:

    Ik zit in een ondernemersclubje. Een paar jaar geleden vonden we het allemaal fantastisch. Zonder bijtelling een bloedsnelle Tesla S rijden. Nu telt iedereen af naar het einde van het leasecontract en bestellen we allemaal weer wat iemand hier een “legacy auto” noemt. Sommigen weer elektrisch maar anderen zelfs een benzine auto. Het zijn leuke speeltjes die toen financieel erg gunstig waren maar meer is het niet. Als je een echte auto wil hebben dan koop je zeker geen Tesla zeg ik uit ervaring. Vandaar dat wij ook allemaal weer overstappen. Op zich is dat jammer want het is mooi hoe Elon Musk de boel heeft opgeschud. Alleen komt bij een goede auto bouwen meer kijken dan een leuke gimmick. Over gimmicks gesproken. Dat autonome rijden gaat helemaal nooit gebeuren.

    • elbuho heeft op 3 mei 2023 geschreven:

      Van de afzet aan ondernemersclubjes moet Tesla het niet hebben, wel van afzet aan de massa, en dat komt eraan. De Model 3 kost nu €39.000 na SEPP. Het verdere aanbod in die prijscategorie is weinig indrukwekkend, EV of niet.

      • "Dat komt eraan" heeft op 3 mei 2023 geschreven:

        Net als alle andere beloftes van Musk, zo’n 3-5 jaar later? Of is dat ook een deepfake net als zijn leugens over de autopilot?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • joost heeft op 26 april 2023 geschreven:

    Die maarten leeft in Lalalaland. Wat een wappie. En dan klagen over ‘haat’, als een 15-jarig meisje die op tiktok een opmerking krijgt over de puist op haar voorhoofd bij een filmpje waarmee ze 3 likes van haar al even puisterige vriendinnetjes wil krijgen. Get a life.

    Reageer
  • maarten heeft op 26 april 2023 geschreven:

    Ik zeg dit hier al maanden. Maar je wordt dan gelijk weg gezet als tesla fanboy.
    Er zal veel consolidatie plaatsvinden binnen de huidige gevestigde orde, lees legacy autobouwers.

    Tesla en BYD zullen overleven op eigen kracht. De rest gaat de boot missen omdat ze nog steeds denken (deels) op ICE te moeten focussen, of snappen al wel dat BEV de toekomst is maar kunnen niet goedkoop of efficiënt genoeg produceren en/of hebben een te grote schuldenlast.

    Voor de oldtimers hier:
    Vw (inclusief alle submerkrn), GM, toyota en Ford gaan er waarschijnlijk aan en moeten krachten bundelen /fuseren.
    BmW draait best goed. Mercedes twijfelgeval.

    De legacy autobouwers die het overleven zullen autonome technologie in licentie nemen van Tesla.

    Laat de haat maar weer komen hieronder

    • Fact heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Tesla’s stock rate has dropped 25% since its highest point of 2023, 60% below its peak rate in 2021.

      Reageer
    • Aha heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Vanuit Reuters, over een bedrijf dat ook van Musk is en waarvoor hij dringend cash moet genereren. Ze dreigen tot 6% van de omzet boete te krijgen en in de EU zelfs uitgesloten te worden als ze geen fatsoenlijke monitoring hanteren. Als zich dat zo doorzet dan is de kans groot dat Musk een fors deel van zijn aandelenpakket in Tesla moet verkopen om de tekorten bij Twitter aan te vullen en/of de bankleningen voor de aankoop af te betalen. Dan kan absoluut geen goed nieuws zijn voor de toekomst van Tesla.
      https://www.reuters.com/technology/twitter-says-it-removed-more-content-first-half-2022-than-previous-6-months-2023-04-25/

      Reageer
    • Ongehoord Nieuws heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Maarten, wil je bij ons komen werken? Je bent een ster in het maken van alternatieve waarheden. Liefs, Raisa.

      Reageer
    • Mau heeft op 26 april 2023 geschreven:

      Begrijp ik goed dat Gu van Xpeng voorspeld dat Xprng zelf uit de race ligt omdat ze niet op 3miljoen autos zitten? Ik zie de productie van Xprng in 5 tot 10 jaar niet naar die aantallen gaan, ook al hebben ze hun eigen fabrieken.

      De uitspraak dat bedrijven als Tesla en bmw het op cijfers van 2022 niet gaan halen, en Ford en Toyota wel, vind ik een beetje gek in deze context.
      Volgens mij zijn er regels in Europe (en buiten) dat in 2030 een groot gedeelte (of 100%) van de nieuwe autos EVs moeten zijn. Als je dat soort uitspraken wilt doen, dan is het dus logisch om naar het aantal geproduceerde EVs in 2022 te kijken. dan komen Ford en Toyota niet in de buurt van die 3 miljoen (hybrids tellen dacht ik ook mee, benieuwd of dat zo blijft). Loze uitspraak dus.

      Reageer
    Reageer
  • Prima heeft op 25 april 2023 geschreven:

    Zet maar een streep door al die Chinese troep merken met hun IP-diefstal, exportsubsidies en andere vormen van oneerlijke concurrentie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear