De hele transitie naar elektrische auto’s is voor veel Japanse automerken een stuk lastiger dan voor de Europese. Natuurlijk, de Nissan Leaf was een van de eerste volwaardige elektrische auto’s, maar de groei stagneerde daarna enigszins. Niet getreurd als je van Japanse wagens en EV’s houdt, want Japanse autofabrikanten zien eindelijk het licht en gaan zich meer op EV-technologie richten.
Dat moet wel, want de Japanse overheid gaat kwistig strooien met yens: 326 miljard om precies te zijn, omgerekend ruim 2 miljard euro. Het gaat om de automerken Mazda, Nissan, Subaru, Toyota en elektronicagigant Panasonic. Die hebben wat subsidies aangevraagd bij de Japanse overheid en dat toegewezen gekregen, aldus Automotive News Europe. Dat is wel nodig ook, want deze merken lopen op dit moment nogal achter op de concurrentie.
Japanse autofabrikanten zetten toch vol in op elektrische auto’s
Er zijn op dit moment wel elektrische auto’s van Japanse automerken, maar veel zijn het er niet. Zeker niet als je rekent dat de Toyota bZ4X, Lexus RZ en Subaru Solterra dezelfde auto zijn. Auto’s als de Honda e, Mazda MX-30 en zijn op zich wel leuke auto’s, maar lopen (of liepen) nogal wat achter op accutechnologie.
De Japanse subsidies zijn ook min of meer om hun eigen industrie competitief te houden. Het is extra pikant in het geval van Toyota, dat juist aangaf minder te willen investeren in EV-technologie. Op dit moment is Toyota ‘koning van de hybrides’ en kijken ze met een schuin oog naar waterstoftechnologie. Nu is Toyota dermate groot dat ze op meerdere paarden moeten wedden.
Solid-state batterijen moeten een rol spelen
Japanse autofabrikanten lopen – over het algemeen – aanzienlijk achter in de EV-race. In Europa gaat de adaptatie veel sneller, maar relatief gezien verkopen Japanse automerken niet zoveel op het oude continent. Wel zijn ze veel aanwezig op markten waar de vraag naar elektrische auto’s aanzienlijk lager is. Dus vooralsnog was er niet de direct de noodzaak om een elektrische auto te bouwen.
Lees ook: Grootste autofabrikant ter wereld: ‘We zijn niet anti-EV, we zijn gewoon realistisch’
Voor een autobedrijf is het ook niet direct winstgevend om elektrische auto’s te produceren. De ontwikkelingskosten zijn heel erg hoog, terwijl de afzet (vooralsnog) beperkt is. De EV-markt staat echter allesbehalve stil. Wat een paar jaar geleden nog acceptabel was – 300 kilometer range en 80 kW laden bijvoorbeeld – is tegenwoordig een beetje achterhaald. Met de nieuwe solid state-technologie hopen ze de achterstand in te halen.
Rm heeft op 10 september 2024 geschreven:
Ik denk dat ze de fout gemaakt hebben om geen bruikbare ev te bouwen.
De leaf was een ramp.
De honda e was te klein en duur.
De mx30 te weinig range voor een normale auto.
De E:ny1 en bz4x zijn wel knappe wagens met genoeg actieradius en ruimte.
Mazda zou er ook aankomen met een elektrische 6 nu nissan nog en dan zit het al redelijk naar mijn mening
Bonbon heeft op 10 september 2024 geschreven:
Wat hebben ze op het verkeerde paard gewed.
Zelf ben ik zeer tevreden met me MG4 met 51 KWh accupakket.
Lekker zelf opladen met eigen zonnepanelen.