We geven het toe: wij zijn net zo schuldig als alle andere testredacties. We gaan altijd maar door over die actieradius, waarmee we de mythe creëren en in stand houden dat dat het enige is wat telt. Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. We moeten het ook hebben over efficiency. Neem de Nissan Ariya en de Toyota bZ4X.

Volgens de WLTP-standaard komen ze allebei zo’n 515 kilometer ver. Maar de Nissan heeft daar een 87-kWh accu voor nodig, terwijl het de Toyota al lukt met een batterijpakket van 71,4-kWh. Dat betekent twee dingen. Allereerst, overduidelijk: je betaalt naar verhouding minder per kilometer om de Toyota te laden, en bij de hoge elektriciteitsprijzen van dit moment is dat belangrijk.

Een grotere accu is niet altijd beter

Maar ten tweede: als je een rit maakt die verder gaat dan het maximale bereik (wat bij beide neerkomt op zo’n 400 kilometer op de snelweg), ben je er waarschijnlijk sneller in de Toyota. Niet zozeer vanwege hun theoretische laad­tijden op 150-kW snelladers – ze claimen allebei een half uur nodig te hebben om bij zo’n lader op 80 procent te komen. Maar meer omdat er niet altijd zo’n snelle lader beschikbaar is. Bij de gangbaardere 50-kW laders ben je simpelweg sneller weg als je minder energie nodig hebt.

Op een reis wil je eigenlijk altijd wel even een pauze nemen na minder dan 400 kilometer. Maar idealiter duurt die een minuut of 20, voor een broodje, een kop koffie en een toiletbezoekje. Dus als de auto 20 minuten is ingeplugd terwijl jij daarmee bezig bent, kost laden in feite helemaal geen tijd. Elke minuut daarna, dat merk je wel degelijk. En als je minder energie nodig hebt, heb je ook minder minuten nodig.

Reacties

  • maarten heeft op 19 maart 2023 geschreven:

    Laadsnelheid moet ook niet worden uitgedrukt worden in X KW/h maar in iets dat begrijpelijk is.

    Een Hummer EV doet inderdaad veel minder met zijn stroom dan een ID.4

    Een oude model 3 (2019) laat via de supercharger op op 1600km/h.

    Dan weet je; met 10 minuten laden heb ik er weer 200km bij.

    In dit getal wordt de laadsnelheid (in KW/h) samen met de efficiëntie van de auto samengevat in een, voor de gebruiker begrijpelijk getal.

    Waarom noemen jullie trouwens de Toyota in het artikel als de snellere? Dat is namelijk een goede auto maar slechte EV; lage efficiëntie, lage laadsnelheid en slechts 2 keer snelladen in 24 uur mogelijk. Zie tests van Bjorn, hij heeft er al de 1000km test mee gedaan met rampzalige score.

    Reageer
  • Patrick heeft op 18 maart 2023 geschreven:

    Mijns inziens een te beperkte insteek van de analyse en voospiegeling van zaken dit artikel. Hoog open deuren gehalte. Inderdaad; een kleinere accu is sneller op 80% lading. En ja, door een kleine accu is de auto wat minder zwaar en, achter de komma, wat efficiënter in energie gebruik.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear