Als het aankomt op elektrische auto’s was Nissan er al vroeg actief bij, toen ze meer dan tien jaar geleden de Leaf introduceerden. Er werden er tot nu toe een half miljoen van verkocht; het was de auto die de wereld liet wennen aan het idee van een betaalbare, realistische EV. En toen… gebeurde er nog maar weinig. Tot de Nissan Ariya kwam.

Z’n esthetiek kun je wel omschrijven als ‘nogal Japans’, met thema’s die een stuk simpeler en kalmer overkomen in vergelijking met de Qashqai. Vanbuiten is ie eenvoudig vormgegeven, met weinig hoeken en vouwen. Er is er eigenlijk maar één: een subtiele lijn die de gehele carrosserie omringt. De zijkanten zijn hol, waardoor ie er misschien een beetje onbeholpen uitziet; maar z’n proporties zijn goed, zo met z’n wielen op de hoeken. Achter het plastic paneel voorop huizen de sensoren.

De binnenkant van de Nissan Ariya

Vanbinnen is ie ruim en mooi minimalistisch. De voornaamste noviteit is dat de symbolen van de knoppen achter het houtfineer oplichten. Nou ja, dat zou een noviteit zijn geweest als de Ariya op tijd bij de dealers had gestaan – nu was de BMW iX ’m te snel af.

Het EV-platform is geheel nieuw, en in tegenstelling tot in de Leaf is de accu vloeistofgekoeld, waardoor hij met 130 kW kan worden bijgeladen zonder zichzelf op te -fikken. Hij heeft dan ook de gebruikelijke CCS-connector om hiervan te profiteren. De motoren zijn efficiënt op hoge snelheid en vrij van schaarse metalen. De Renault Megane is op dezelfde leest geschoeid, zij het met een kortere wielbasis. Door zijn formaat belandt de Ariya in de klasse van middelgrote tot grote crossovers.

De Nissan Ariya rijdt 500 kilometer

De auto waarin we rijden is een van de laatste prototypes, maar voelt toch al behoorlijk ‘af’ aan. Hij is uitgerust met de basisaandrijflijn: een 218 pk sterke motor op de voorwielen en een accu van 63 kWh. Je kunt ook kiezen voor een 87-kWh batterij die goed is voor ruim 500 kilometer bereik. Ook kun je een tweede e-motor toevoegen, waarmee je meteen vierwielaandrijving hebt.

Op het eerste gezicht heeft deze voorwielaandrijver zeker meer pep dan sommige van z’n logge rivalen: hij verandert met enthou-siasme van richting en heeft vooral in heel krappe bochten onder z’n gewicht te lijden. Je hebt dan wel een wat straffer onderstel, maar dat is oké.

Minder oké is z’n neiging om luid bonkend over scherpe richels en door gaten in het wegdek te kletteren, al zijn de ophanging en banden bij een constante kruissnelheid wel mooi stil. De instapmotor is adequaat, tenzij je met veel haast een heuvel op wilt. En je verwacht het niet bij een EV, maar de remmen laten zich progressief bedienen.

Niet de beste deal, maar wel rijk uitgerust

De Nissan Ariya is niet de beste deal als je kijkt naar de simpele verhouding bereik-versus-prijs. Maar hij is rijk uitgerust, vooral met spul waarvan EV-kopers niet weten dat ze het nodig hebben tot ze het zonder moeten stellen: een warmtepomp en stoel- en stuurverwarming.

Toen de Nissan Ariya bijna twee jaar geleden werd onthuld, zagen zijn specificaties er op papier veelbelovend uit. Maar sindsdien zijn er nieuwe concurrenten op de markt gekomen met soortgelijke vermogens en bereikcijfers, en bijna-soortgelijke rijdynamiek. De Ariya zal het er dus vooral van moeten hebben of je ’m al dan niet leuk vindt.

Specificaties Nissan Ariya 63 kWh Advance


Motor
1 elektromotor
218 pk
300 Nm
63 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,5 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
360 km (WLTP)
Laadtijd
<10 uur bij 7,4 kW
n.b. bij 130 kW (80%)
Afmetingen
4.595 x 1.850 x1.660 mm (l x b x h)
2.775 mm (wielbasis)
1.914 kg
468 l (bagage)
Prijzen
€ 47.390 (NL)
€ 48.900 (B)

Reacties

  • Tsja heeft op 19 juli 2022 geschreven:

    Weinig mis mee. Maar waarom zou je deze kiezen als een Enyaq of ID.4 meer auto en range biedt voor minder geld?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)