Als de EV-transitie de vijf fases doorlopen, dan zitten een hoop mensen nog in woede of ontkenning. Maar wie weet gaat dat snel veranderen. Het gaat niet heel lang meer duren voordat EV’s net zo duur zijn als benzineauto’s. Alleen hebben de kostenreducties wel een schaduwzijde: de reparatiekosten zullen nog flink gaan stijgen.

Volgens het onderzoeksteam van Gartner zijn het niet de batterijkosten die gaan zakken, maar de algehele productiekosten. Door innovaties als gigacasting is de productie simpeler en daardoor sneller en minder duur. Gartner voorspelt dat de prijzen in 2027 zo ver gedaald zijn dat EV’s dan even duur zijn vergelijkbare benzineauto’s.

Oudere automerken als Toyota zijn druk bezig met de nieuwe productietechniek toe te passen. Waar het onderzoek niets over zegt: als je zaken als gigacasting gebruikt voor benzineauto’s, dan worden deze ook stukken goedkoper. In theorie zouden de prijzen van benzineauto’s dus net zo hard mee zakken. Over zakkende batterijprijzen, zegt het onderzoek ook niets.

Het grote nadeel voor EV-merken

Een belangrijk aspect van gigacasting is het vervangen van allerlei kleine onderdelen door één groot onderdeel. En daar zit de keerzijde. Bij een aanrijding moet je gelijk een groot onderdeel vervangen of repareren, in plaats van een klein deeltje. De gemiddelde kosten van reparaties na een serieus ongeluk zijn tegen 2027 met 30 procent gestegen, voorspellen de onderzoekers.

‘Hierdoor kunnen auto’s die een ongeluk hebben gehad, gevoeliger zijn voor een total-loss beoordeling, omdat de reparatiekosten meer kunnen kosten dan de restwaarde’, schrijft Gartner. En dat heeft weer gevolgen voor de premie van de verzekeraar, want die kunnen voor iedereen flink gaan stijgen. Een andere optie is dat verzekeraars bepaalde EV’s gaan uitsluiten.

Daarom waarschuwt het onderzoeksbureau, de automerken: ‘De snelle reductie van EV-productiekosten zou niet gedaan moeten worden ten kosten van hogere reparatiekosten, omdat dit op de lange termijn kan leiden tot een terugslag bij de consument. Nieuwe manieren om een EV te produceren moeten alleen gebruikt worden met processen die lagere reparatiekosten garanderen.’

Veel EV-merken gaan failliet

De onderzoekers denken dat de EV-transitie gaat veranderen van een ‘gold rush’ naar ‘survival of the fittest’. Er zijn nu nog veel start-ups die afhankelijk zijn van investeerders van buitenaf. Deze merken zijn volgens Gartner erg kwetsbaar. Over drie jaar verwachten de onderzoekers dat 15 procent van de EV-merken die in de afgelopen tien jaar zijn opgericht, failliet gaan.

Reacties

  • Robin heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Wat een onzin. De gigacastings zorgen niet voor hogere reparatiekosten. De crashcan kan evengoed vervangen worden, want die is niet mee gegoten. Als de casting geraakt wordt, is die wagen zonder casting ook total loss hoor.
    Paniekzaaierij.

    • @Robin heeft op 13 maart 2024 geschreven:

      Uiteraard is het geen onzin. De fleetowners gooien Tesla er massaal uit en als één ding zeker is, dan is het wel dat deze gasten echt wel een goed beeld hebben van hoe de werkelijke kosten zijn. Het is ook heel logisch: als je het halve plaatwerk van een auto moet vervangen omdat je ergens een niet uitdeukbare schade hebt, dan is het gelijk onbetaalbaar. Dat snapt volgens mij iedereen behalve de mensen die het niet wíllen snappen.

      Reageer
    Reageer
  • Ondertussen in het VK heeft op 12 maart 2024 geschreven:

    Chinese EV’s onverzekerbaar vanwege gebrek aan reserveonderdelen en ondersteuning. Fijn dat die zichzelf elimineren.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    Mijn vraag is aan de Redactie: waarom geven de Duitse Publieke/Deelstaat/Commerciele Omroepen veel meer de exakte waarheden,inzake klimaat/milieu-aspecten tov de Nederlandse Omroepen.Het is wel veel info in de Duitse Taal,maar wij in het Oosten van Nederland,hebben al vele jaren de vele jaren via een Harkantenne en via de Schotel ontvangst vanaf de jaren 1950 tot heden zowel FTA(FREE TO AIR) de Duitse Taal kunnen leren en kunnen ontvangen.Ziet via: NDR.de Themen A-Z Energiewende en Windkraft etc in de Nederlandse taal laten vertalen.Als voorbeeld van de uitgebreide informatie.En dat mag de NPO in hun zak steken,als je het over techniek zal gaan,dan kom je uit een andere wereld.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    En daarnaast: het Delven van lithium/koper/mangaan/neodym komen vaak gedolven uit de zeer corrupte landen,waar mensenrechten vaak ontbreken.Ziet voa: youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e Der wahre preis von Elektroauto’s: geeft weer de veschrikkelijke werkomstandigheden van de Delvers maar ook van de kinderarbeid.En vooral de Chinese inkopers van die belangrijke grondstoffen de Delvers héél slecht betalen,en ook de inwoners van alles beloofd hebben,oa betere scholen/ziekenhuizen/ infratructuur/betere woonlocatie’s etc,En wat is er van terecht tekomen? BLA-BLA-BLA.En de Regeringen steken het geld in eigen zakken.(tik in) Elektroschrott von Bayern nach Ghana neem kennis dat Afrika het afvalputje van de gebonden EU landen is geworden.en daar hoor je die Nederlandse Klimaat/Milieu activisten niet over.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    En daarnaast bijft het overgrote nadeel van E-Auto’s,dat ze totaal niet geschikt zijn,om een Caravan te trekken,maar wel een vouwwagen.Alleen de zeer dure Elektrische /hybride Auto’s zijn in staat om een kleine Caravan vanaf 750 kg eigen gewicht te trekken.En hebben we het nog niet in bergachtige gebieden in Europa.En daarnaast moet je eerst de Caravan of vouwwagen afkoppelen,om bij het oplaadpunt te kunnen komen.Daarom zullen de brandstof-aangedreven auto’s hele lange tijd blijven rijden.En door goed onderhoud en normale rijstijl kunnen ze met gemak 200/300.000 km op de teller halen.En dat doen ze in Afrika ook,waar vele miljoenende ingeleverde brandstof-auto’s,een tweede auto-leven krijgen.En 100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuwe.En worden belangrijke milieu-delen eraf gesloopt,en op de auto-markten verkocht.Vooral de Diesel-auto’s van Duitse merken,hebben een voorkeur.Ziet via: youtube.nl (tik in) TÜV nicht bestanden!Hier landen der Autos? Geheimnisvolle Orte ontdeckt? kabel eins doku.En Elektro-auto bezitters huren een brandstof-auto om in hun kampeer-vakantie’s hun Caravan te trekken naar de vele bekende Tropische vakantielanden.En via de sterke Sahara-winden worden de zeer vervuilende door de steeds heersende Straalstromen globaal op 10 km hoogte weer naar Nederland geblazen.En dat noemt men een koekje van eigen deeg.

    Reageer
  • Ni Hao heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    Bijna alle Chinese fabrikanten bestaan alleen maar vanwege de miljardensubsidies van de Chinese overheid. Die doen dit om de Westerse industrie te beschadigen en om de auto’s als spionagemiddel in te zetten (uitlezen telefoons, camera’s voor omgevingsbeelden, etc.).

    Een van de vele redenen waarom je nooit Chinese tech moet kopen. Dus ook geen telefoons.

    • Peter heeft op 11 maart 2024 geschreven:

      Het is jammer dat je hier geen reacties kan liken want ik had het bij deze zeker gedaan!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear