Extreme E-baas Alejandro Agag heeft nieuwe plannen aangekondigd voor zijn elektrische raceklasse. De offroaders boenderen nu over het onverharde met een batterij en een elektromotor, maar dat kan in 2024 anders zijn. De Odyssey 21-raceauto wordt nu klaargestoomd om op waterstof te rijden. De Extreme H kan naast de Extreme E in het programma komen of de Extreme E compleet vervangen.

‘Extreme E is ontworpen als een test voor innovatie en oplossingen voor mobiliteit’, zegt Agag. ‘Het is ons steeds duidelijker geworden dat het creëren van een raceserie op waterstof een natuurlijke evolutie is van onze missie om de mogelijkheden van nieuwe technologieën te demonstreren in de race om klimaatproblemen te bestrijden.’

Een een brandstofcel (die waterstof omzet in elektriciteit) zou de batterijen in de huidige Extreme E-racer vervangen. Het opwekken van waterstof zou helemaal duurzaam gebeuren met zonne-energie. De wijziging van de aandrijflijn zou betekenen dat de Odyssey 21-racer langer dan 20 minuten kan rijden.

Het is niet duidelijk of Extreme E overgaat in Extreme H

Agag zei: ‘Samen met de huidige Extreme E-teams zullen we de komende maanden beslissen wat de beste manier is om de waterstofauto’s te integreren in het raceweekend. Twee aparte categorieën, volledige overstap naar waterstof of gezamenlijk racen zijn allemaal opties op tafel.’ In 2023 moet het eerste prototype gaan rijden.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie