Na de facelift van de A3 en S3 is nu ook het heetste kleine model van Audi aan de beurt, de RS 3. Op het eerste oog lijkt er niet gek veel te zijn veranderd aan de hatchback. Dat heeft er mede mee te maken dat je geen geurentelefoon hebt. Echt waar: Audi vertelt dat de nieuwe RS 3 substantieel lekkerder ruikt dan de vorige versie. Verder klinkt de auto beter en kun je de Audi makkelijker zijwaarts gooien.
Fans van Audi’s singleframe-saga zullen blij zijn met het fractioneel aangepaste front. De grille en luchtinlaten zijn wat vlakker en breder dan bij de vorige RS 3. Natuurlijk is het nieuwe ontwerp van de voor- en achterverlichting doorgevoerd, zijn er wat glanzend zwarte details en wat nieuwe kleurtjes. Vanbinnen is er wat geinige interieurverlichting en zit de digitale toerenteller in het midden.
Specificaties van de Audi RS 3 na de facelift
Verander nooit een winnende formatie zeggen sportcoaches wanneer het goed gaat. Audi denkt er net zo over bij de 2,5-liter vijfcilinder. De benzinemotor doet het nog steeds zonder elektrohulp, produceert nog steeds 400 pk en 500 Nm, zorgt nog steeds voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden via quattro-aandrijving en weet nog steeds een topsnelheid van 290 km/u.
Wat verandert er dan wel aan de aandrijflijn? Nou, de uitlaat reageert net even anders tussen de 2.200 en 3.500 tpm, waardoor de vijfcilinder ‘een consistenter en voller geluid in welke rijmodus dan ook’ geeft. De bekende vijfcilinder-blaf van de Audi-motor moet dus nog net wat mannelijker gaan klinken.
Het is een driftmonster
Audi heeft ook het algoritme van de koppelverdeler, de actieve dempers en het ESC aangepast. Daardoor ‘is overstuur nu zelfs met stuurbewegingen op te roepen’ en ‘wordt de gewenste drifthoek nog sneller bereikt’, schrijft Audi. Wie had dat gedacht: Audi slaat zichzelf op de borst over hoe makkelijk de RS 3 kan driften.
Waar Audi ook trots over is, is … de geur. Nee echt. Audi werkte aan het verfijnen van de aroma’s in het nieuwe interieur. Een echt team van wetenschappers werd hiervoor ingeschakeld. Audi zegt dat het merk dit doet om, en nu even niet lachen, de uitzonderlijke standaarden op het gebied van interieurgeur te behalen.
Bijna 200 interieurdelen worden chemisch geanalyseerd. Hierna worden ze verhit in een bepaalde ruimte en wordt de geur die vrijkomt, geanalyseerd. Blijkbaar duurt het twee á drie uur per onderdeel om de test uit te voeren. Als laatste worden de componenten bij elkaar gevoegd en voor een laatste keer getest. Het resultaat moet voldoen aan ‘karakteristieke nieuwe geur van een Audi die klanten verwachten’. Juist ja.
Wat kost de Audi RS 3 na de facelift?
In Nederland maakt het qua aanschafprijs niet uit of je de Sportback (de traditionele hatchback-versie) of de uitgerekte Limousine kiest. De prijzen van beide uitvoeringen beginnen bij 107.990 euro. Ter vergelijking: de BMW M2 (die minder snel is op de Nürburgring) kost in Nederland 122.190 euro. Vanaf 22 augustus kun je in de Audi-configurator spelen met de gefacelifte RS 3.
Reacties