Herinner jezelf er af en toe eens aan dat je in de wilde sci-fi toekomst leeft. In je zak heb je een telefoon waarmee je een pizza kunt oproepen, of een auto, of een date. Je horloge houdt je hartslag in de gaten, de televisie voorspelt het weer en telkens als je je telefoon op een moderne auto aansluit, downloadt ie je dromen, wensen en angsten.
Welkom in een universum waarin een Ford Mustang XXL en een Tsjechisch minibusje rivalen van elkaar zijn. Vreemd, nietwaar? Dit is waar de dappere nieuwe wereld van elektrisch rijden naartoe leidt. Ford heeft vastgesteld dat ze een batterij-aangedreven SUV van 50.000+ euro alleen appetijtelijk kunnen maken door ’m in een ponycar-pakje te hijsen.
Waarom zijn andere auto’s niet verkozen tot Familieauto van het Jaar 2021?
Skoda doet niet aan retro. Ze gedijen bij gezond verstand. En dus hebben ze de basis van de Volkswagen ID.4 gebruikt om een ruime, verfijnde en comfortabele e-crossover te maken, waarbij ze VW’s irritante interieurminimalisme deels achterwege laten. Vergeleken bij de ID.4 heeft de Skoda een beter aanraakscherm. Tactielere knoppen. Solider aanvoelend plastic. En hij is goedkoper. Ietwat pijnlijk in de boardroom, maar voor de klant is het uitstekend.
Deze twee auto’s waren de prettige onder-de-radar verrassingen van 2021. Skoda’s gebrek aan pretenties heeft zich gelukkig treffend vertaald naar hun elektrische vlaggenschip – ineens staan de ‘premium’ Audi Q4 en consorten (die onderhuids identiek zijn) niet meer zo stevig in hun schoenen. Maar afgaand op de kleurrijke reacties onder de Mach-E-video’s op het YouTube-kanaal van TopGear hebben Amerikaanse discipelen Ford nog niet vergeven voor het marketingtechnisch omlaaghalen van hun geliefde typeaanduiding.
Waarom de Mach-e de Familieauto van het Jaar 2021 is
Wij wel. De Mach-E is ruim, vlot en aangezien het EV-gesprek begint en eindigt met actieradius, is dit momenteel de enige concurrent die Tesla hoofdpijn kan bezorgen. Hou het bij achterwielaandrijving en de versie met grote batterij is goed voor meer dan 530 kilometer in de echte wereld. Dit is waar de Skoda steken laat vallen – ingebouwde ijskrabbers, verborgen paraplu’s en uitvouwbare hoofdsteunkussentjes ten spijt ben je toch liever eerder thuis dan dat je onderweg voor de zekerheid nog een regenachtig laadmomentje moet pakken.
Ford is met deze auto op de futuristische toer gegaan, en daarin hebben ze een paar suffe keuzes gemaakt. Is het heel handig om je kinderen te moeten uitleggen dat ze hun hand tussen een achterdeur moeten steken om hem open te maken? Hmm. En als je behalve de start- en PRND-knop echt álles in een groot touchscreen gaat bouwen, kun je maar beter zorgen dat het ding feilloos is. Het Mustang-scherm is prima, maar kan zich niet meten met dat van Tesla.
Gelukkig is er nog wel gewoon een lichtknop, en een stengel voor de ruitenwissers. Een scherm voor je neus zorgt dat de snelheid en actieradius in je gezichtsveld zitten. Allemaal dingen die een Model Y je niet kan bieden.
Deze auto’s zijn beide niet perfect. Maar ze zijn wel comfortabel, veelzijdig en ontlastend. Wint de Ford de vergelijking omdat ie net wat leuker is om te rijden, of vanwege die actieradius? Nee, dat niet.
Waarom wint de Mustang Mach-e?
Hij wint omdat Ford de e-SUV met een fractie bijzonderheid heeft geïnjecteerd. De Enyaq is de zoveelste anonieme VW Groep-creatie, maar de Mach-E is iets om trots op te zijn. Een gespreksonderwerp. Een auto die je op een grijze maandagmorgen een oppepper geeft: ‘Toch blij dat ik voor deze heb gekozen.’
In een toekomst waar alles elektrisch is en alle beestjes gelijk zijn, is de Mustang op een of andere manier begeerlijker dan de andere. En daarom is het onze Familieauto van het Jaar 2021.
Erik heeft op 31 december 2021 geschreven:
Ik heb een hele slechte ervaring met die mach e mijn dochter haar wagen stond na 200km al terug in de garage waarna ze hem na 3 maanden hem terug kreeg . Met de garantie dat hij nu de nieuwste software hadden geinstalleerd. Na 4 dagen gewoon niks meer batterij naar de knoppen terwijl ze wel al 3 maanden had afbetaald aan dat stuk schroot.En dan mocht er niks gepubliceerd worden op facebook over deze wagen en de Garage waar hij verkocht is.Gewoon chantage van Ford en hun verkopers. Allemaal niks da electrisch gedoe als u het mij vraagt. Ik raad het niemand aan en dan werd ze trouwens noch verplicht een andere wagen bij diezelfde garage te kopen typisch Belgische corruptie.
Marcel heeft op 31 december 2021 geschreven:
Met slechts 400 liter kofferbak ruimte gaat deze familie het echt niet meer deze Ford redden.
Tom heeft op 30 december 2021 geschreven:
Dat het rijbereik minder dan 50% is van wat opgegeven wordt door Ford moet je er wel bijnemen.
Peter heeft op 30 december 2021 geschreven:
Ik lees en hoor ook steeds reacties dat de laadtijden erg tegen vallen en dat de auto onder verschillende omstandigheden regelmatig problemen heeft met oververhitting. Ik zou dit model daarom ook niet zo snel kiezen.
Nog los van het feit dat ik het redelijk bijzonder vind dat Ford een SUV en familie-auto Mustang heeft genoemd, maar goed.
Kees heeft op 30 december 2021 geschreven:
Het verhaal van TG klopt ook niet. Vooral dit stuk: “De Mach-E is ruim, vlot en aangezien het EV-gesprek begint en eindigt met actieradius, is dit momenteel de enige concurrent die Tesla hoofdpijn kan bezorgen.”
De praktijktesten laten zien dat de Enyaq en ID.4 een gelijkwaardig bereik hebben aan de Mustang Mach E en voor een Tesla die aan dat bereik komt en net zoveel ruimte heeft, ben je minimaal de helft meer kwijt. Je proeft bijna de bias in het artikel. De Nederlandse consument is dat wat betreft ook duidelijk: de Enyaq en ID.4 verkopen meer dan de Ford en veel meer dan alle Tesla’s bij elkaar.