
Herinner jezelf er af en toe eens aan dat je in de wilde sci-fi toekomst leeft. In je zak heb je een telefoon waarmee je een pizza kunt oproepen, of een auto, of een date. Je horloge houdt je hartslag in de gaten, de televisie voorspelt het weer en telkens als je je telefoon op een moderne auto aansluit, downloadt ie je dromen, wensen en angsten.
Welkom in een universum waarin een Ford Mustang XXL en een Tsjechisch minibusje rivalen van elkaar zijn. Vreemd, nietwaar? Dit is waar de dappere nieuwe wereld van elektrisch rijden naartoe leidt. Ford heeft vastgesteld dat ze een batterij-aangedreven SUV van 50.000+ euro alleen appetijtelijk kunnen maken door ’m in een ponycar-pakje te hijsen.
Waarom zijn andere auto’s niet verkozen tot Familieauto van het Jaar 2021?
Skoda doet niet aan retro. Ze gedijen bij gezond verstand. En dus hebben ze de basis van de Volkswagen ID.4 gebruikt om een ruime, verfijnde en comfortabele e-crossover te maken, waarbij ze VW’s irritante interieurminimalisme deels achterwege laten. Vergeleken bij de ID.4 heeft de Skoda een beter aanraakscherm. Tactielere knoppen. Solider aanvoelend plastic. En hij is goedkoper. Ietwat pijnlijk in de boardroom, maar voor de klant is het uitstekend.
Deze twee auto’s waren de prettige onder-de-radar verrassingen van 2021. Skoda’s gebrek aan pretenties heeft zich gelukkig treffend vertaald naar hun elektrische vlaggenschip – ineens staan de ‘premium’ Audi Q4 en consorten (die onderhuids identiek zijn) niet meer zo stevig in hun schoenen. Maar afgaand op de kleurrijke reacties onder de Mach-E-video’s op het YouTube-kanaal van TopGear hebben Amerikaanse discipelen Ford nog niet vergeven voor het marketingtechnisch omlaaghalen van hun geliefde typeaanduiding.
Waarom de Mach-e de Familieauto van het Jaar 2021 is
Wij wel. De Mach-E is ruim, vlot en aangezien het EV-gesprek begint en eindigt met actieradius, is dit momenteel de enige concurrent die Tesla hoofdpijn kan bezorgen. Hou het bij achterwielaandrijving en de versie met grote batterij is goed voor meer dan 530 kilometer in de echte wereld. Dit is waar de Skoda steken laat vallen – ingebouwde ijskrabbers, verborgen paraplu’s en uitvouwbare hoofdsteunkussentjes ten spijt ben je toch liever eerder thuis dan dat je onderweg voor de zekerheid nog een regenachtig laadmomentje moet pakken.
Ford is met deze auto op de futuristische toer gegaan, en daarin hebben ze een paar suffe keuzes gemaakt. Is het heel handig om je kinderen te moeten uitleggen dat ze hun hand tussen een achterdeur moeten steken om hem open te maken? Hmm. En als je behalve de start- en PRND-knop echt álles in een groot touchscreen gaat bouwen, kun je maar beter zorgen dat het ding feilloos is. Het Mustang-scherm is prima, maar kan zich niet meten met dat van Tesla.
Gelukkig is er nog wel gewoon een lichtknop, en een stengel voor de ruitenwissers. Een scherm voor je neus zorgt dat de snelheid en actieradius in je gezichtsveld zitten. Allemaal dingen die een Model Y je niet kan bieden.
Deze auto’s zijn beide niet perfect. Maar ze zijn wel comfortabel, veelzijdig en ontlastend. Wint de Ford de vergelijking omdat ie net wat leuker is om te rijden, of vanwege die actieradius? Nee, dat niet.
Waarom wint de Mustang Mach-e?
Hij wint omdat Ford de e-SUV met een fractie bijzonderheid heeft geïnjecteerd. De Enyaq is de zoveelste anonieme VW Groep-creatie, maar de Mach-E is iets om trots op te zijn. Een gespreksonderwerp. Een auto die je op een grijze maandagmorgen een oppepper geeft: ‘Toch blij dat ik voor deze heb gekozen.’
In een toekomst waar alles elektrisch is en alle beestjes gelijk zijn, is de Mustang op een of andere manier begeerlijker dan de andere. En daarom is het onze Familieauto van het Jaar 2021.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Familieauto van het Jaar 2021: Ford Mustang Mach-E”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Is zo’n brute Ford Mustang na twintig jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De volgende praktische Ford Mustang is niet elektrisch, maar krijgt een dikke V8

Ford: ga niet rijden in rijdersauto’s van Ford

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

Crossover van het Jaar 2021: Kia EV6

Amerikaanse auto van het Jaar 2021: Ford Bronco

Luxeauto van het Jaar 2021: Mercedes EQS

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Ik heb een hele slechte ervaring met die mach e mijn dochter haar wagen stond na 200km al terug in de garage waarna ze hem na 3 maanden hem terug kreeg . Met de garantie dat hij nu de nieuwste software hadden geinstalleerd. Na 4 dagen gewoon niks meer batterij naar de knoppen terwijl ze wel al 3 maanden had afbetaald aan dat stuk schroot.En dan mocht er niks gepubliceerd worden op facebook over deze wagen en de Garage waar hij verkocht is.Gewoon chantage van Ford en hun verkopers. Allemaal niks da electrisch gedoe als u het mij vraagt. Ik raad het niemand aan en dan werd ze trouwens noch verplicht een andere wagen bij diezelfde garage te kopen typisch Belgische corruptie.
Met slechts 400 liter kofferbak ruimte gaat deze familie het echt niet meer deze Ford redden.
Dat het rijbereik minder dan 50% is van wat opgegeven wordt door Ford moet je er wel bijnemen.
Het verhaal van TG klopt ook niet. Vooral dit stuk: “De Mach-E is ruim, vlot en aangezien het EV-gesprek begint en eindigt met actieradius, is dit momenteel de enige concurrent die Tesla hoofdpijn kan bezorgen.”
De praktijktesten laten zien dat de Enyaq en ID.4 een gelijkwaardig bereik hebben aan de Mustang Mach E en voor een Tesla die aan dat bereik komt en net zoveel ruimte heeft, ben je minimaal de helft meer kwijt. Je proeft bijna de bias in het artikel. De Nederlandse consument is dat wat betreft ook duidelijk: de Enyaq en ID.4 verkopen meer dan de Ford en veel meer dan alle Tesla’s bij elkaar.
Ik lees en hoor ook steeds reacties dat de laadtijden erg tegen vallen en dat de auto onder verschillende omstandigheden regelmatig problemen heeft met oververhitting. Ik zou dit model daarom ook niet zo snel kiezen.
Nog los van het feit dat ik het redelijk bijzonder vind dat Ford een SUV en familie-auto Mustang heeft genoemd, maar goed.