Oké, we weten gelijk wat je nu denkt: ‘Maar lieve mensen van TopGear, dit zijn toch helemaal geen auto’s’. Dat klopt, maar wij worden ook blij van andere vierwielige pk/koppel-monsters en daar is geen gebrek aan bij Farming Simulator 19. Het mogen dan diesels zijn, maar dat nemen we op de koop toe.

We moeten eerlijk toegeven dat dit de eerste keer is dat we onze agrarische kunsten virtueel op de proef stellen. Daarom is de eerste keer dat we het spel opstarten ook gelijk vrij overweldigend. We kiezen voor de beginnersmodus waarin we een korte uitleg krijgen over het boerenwerk. Stiekem hadden we gehoopt dat Yvon Jaspers hiervoor was ingehuurd, maar die hoop werd al snel de kop ingedrukt. Al vrij snel worden we aan ons lot overgelaten.

Eh, en nu?

We stappen in onze favoriete trekker en besluiten om eens een potje stevig te cultiveren. Na twee baantjes over het veld komen we erachter dat dit geen spel is waarbij de adrenaline uit je oren komt. Gelukkig leerden we dat je arbeiders in kunt huren die het werk voor je doen. Mooi, probleem opgelost. Tijd om de rest van de omgeving te verkennen.

Als we even door het landschap toeren, merken we dat de graphics niet helemaal passen bij een game waar het cijfer 19 in staat. Het is niet zo dat de tractoren uit drie pixels bestaan, maar het valt wel in het niet bij de andere games die we onlangs speelden. We besluiten om maar eens te kijken wat de winkel in het lokale dorpje te bieden heeft. De catalogus overspoelt ons met een aanbod aan tractoren, apparaten die je achter je tractoren hangt en twee pick-ups. Hé kijk, tijd om onze expertise te benuttigen.

Hoe rijden de pick-ups in Farming Simulator 19?

Belabberd. Je kunt waarschijnlijk niet doodgaan in deze game, maar toen we een beetje snelheid maakten in een van de auto’s zijn we een aantal keer aardig dichtbij gekomen. Het angstzweet breekt ons nog uit als we aan de dodemansrit denken. Bij de tractoren is de besturing trouwens eens stuk beter. Mede omdat deze vaak begrensd zijn tot 30 of 50 km/u.

Als het angstzweet van het autorijden opgedroogd is, keren we nog een keer terug naar onze boerderij om naar ons land te kijken. Het graan dat onze arbei… eh, wijzelf hebben ingezaaid is net boven de grond uitgekomen, maar voordat het geoogst kan worden moeten we nog even wachten.

Hoe was het om dit te spelen zonder ervaring?

Farming Simulator 19 is prima te spelen zonder ervaring, er zijn immers ook genoeg tutorials in de game die je verder kunnen helpen. En je kunt rustig de tijd nemen om alles te leren. Maar dat is het hem juist. Je geduld moet niet snel opraken als je je aan het virtuele boerenleven waagt. Het bewerken van het land gaat langzaam, je gewassen nemen de tijd om te groeien en je verdient niet in één klap bakken met geld waarmee je nieuwe speeltjes kunt kopen.

Maar als je het prachtig vind om de gigantische landbouwmachines te besturen en je stopt veel aandacht en geduld in het spel, krijg je er ook ontzettend veel voor terug. Je oogst dus eigenlijk wat je zaait, om maar even in de boerenwijsheden te blijven. En als je dat doet kun je je vrijwel eindeloos vermaken met alle mogelijkheden die het spel te bieden heeft. Alleen nog even kiezen welke van de 300 beschikbare tractoren je gaat kopen.