Bij een deelname aan de Dakar gaat verder dan louter behendig ploeteren door het rulle zand. Dat dan elke doeber met enige motorriek. De Dakar doet ook aanspraak op je ruimtelijk inzicht, navigatievaardigheden, sportiviteit en voornamelijk op je doorzettingsvermogen.

En dat is exact wat de makers van Dakar 18 probeerden te vatten in het spel. Dakar 18 draait niet alleen maar om zo hard mogelijk door de zandbak boenderen, je moet de weg vinden, jezelf uitgraven waar het nodig is, je auto repareren, andere deelnemers helpen (als je dat wilt) en niet schrikken van een lange zit. De gehele Dakar-ervaring, op één schrijfje.

En daarmee klonk Dakar 18 bij de aankondiging als één van de tofste spellen die dit jaar zou verschijnen. Het feit dat het gameschrijfje vertraging had opgelopen in de post, was ook bijna ondraagbaar. We keken uit naar een spel dat zo wervelend was dat we het zand bijna voelden zitten op plekken waar je niet wist dat het kon komen.

Is dat gelukt?

Deels. De grote lijnen van Dakar 18 zijn goed opgezet. Zie het als de bouw van een huis. De bouwtekeningen zijn goed. De fundering is goed gelegd. En zelfs het geraamte kan een aardige tsunami overleven. Alleen hangen de deuren uit het lood, staat het laminaat bol en lekt het dak. Het begint al bij de irritantste navigator die de wereld ooit voortbracht.

Met gemaakt enthousiasme legt hij het spel uit waarna je een tutorial moet doorlopen. Deze proef moesten we al twee keer na vijf minuten herstarten omdat de auto vaststond op een paaltje. Met geen mogelijkheid kwam de auto los. Toen het de derde keer gebeurden dachten we de meest verrassende functie van het spel te gebruiken: we stapten uit om de auto vrij te krijgen.

Uitstappen bij Dakar 18

We dirigeerde de houterige bestuurder richting de neus van de auto. Met een druk op de knop springen we op de motorkap – waarna de auto zichzelf de verte in lanceerde. Auto totallos, wij opnieuw beginnen. Waarom we elke keer vaststonden? De wegligging is om te huilen. De Dakar-monsters reageren onvoorspelbaar en raken geregeld pardoes uit balans.

En dat is jammer, want het idee van Dakar 18 is goed. De open wereld van het spel is gigantisch. Je kunt uren dwalen als je wilt. Sterker nog: de races duren dikwijls bijna een uur (of meer!). Visueel is Dakar 18 zeer aantrekkelijk. Het navigeren is heerlijk uitdagend en geeft veel voldoening – als je het goed doet. Online kun je met vrienden verdwijnen in de piramidale wereld.

Alle elementen om uren opgezogen te worden in je gameconsole, samen met vrienden, zijn er. Maar het spel wordt verpest door de (voor ons gevoel) afgeraffelde wegligging en bugs. Misschien moeten we het spel na een stel updates nog een kans geven. We willen Dakar 18 heel graag heel goed vinden. Maar dat lukt nu niet – de uitwerking is wat Dakarig.