Het zou toch lekker zijn als we een keer iets konden schrijven dat het best wel prima ging met de uitstoot, dat EV’s ineens heel betaalbaar zijn, dat mensen die graag benzine blijven rijden dat gewoon kunnen doen en mensen op de weg nog nooit zo vriendelijk waren. Maar nee, in plaats daarvan hebben we nog extra slecht nieuws: de filedruk gaat de komende jaren alleen maar toenemen als het zo doorgaat.

Toen het circuit van Zandvoort ermee te maken kreeg, was ineens heel Nederland op de hoogte van de stikstofproblematiek. Het asfalt van het circuit ligt er inmiddels netjes bij, maar nu moet de rest van Nederland nog. Door de stikstofrestricties lopen een hoop wegprojecten vertraging op en dat gaat de komende jaren voor een hoop files zorgen – en daarmee weer financiële schade.

Filedruk zal verdubbelen op drukke punten

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) vertelt in een verslag dat er veertien aanleg- en uitbreidingsprojecten zijn stilgezet en vier ‘prioritaire’ projecten zijn vertraagd. Zes van deze projecten hebben directe impact op zestien van de grootste fileknelpunten van Nederland. Op deze plaatsen zal de filedruk verdubbelen. Als de projecten nu door zouden gaan, zou de druk juist halveren in 2030.

Als het huidige wagenpark hetzelfde blijft, zal de extra drukte zorgen voor 500.000 extra zogenoemde kilometerminuten per jaar. Dit is elke minuut dat er één kilometer file stond. In de praktijk zullen dit meer minuten zijn omdat het wagenpark toeneemt, zo meent het EIB. Tot en met 2030 zal dit zorgen voor 450 miljoen euro aan extra filekosten in Nederland.

De trein dan maar?

Een goede oplossing zou de trein zijn, maar daar is het ook geen feestje. Volgend jaar stijgen de prijzen van treinkaartjes weer, waardoor het in veel gevallen goedkoper is om de auto te pakken. We hoeven je niet te vertellen wat dat doet met de filedruk. Anderzijds betaalt de baas het in veel gevallen als het gaat om woon-werkverkeer, dus dan kan het nog een optie zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)