‘We werken echt aan een ID.1 of kleine ID of wat de naam ook gaat zijn. Het is heel erg belangrijk om een kleine, betaalbare auto te hebben’, vertelt Kai Grünitz. Hij is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van Volkswagen. De Volkswagen ID.1 moet kleiner worden dan de ID.2 die je hierboven ziet. Daarmee komt er dus toch een spirituele opvolger van de Up.

Volgens Grünitz is Volkswagen dichtbij het aanbieden van een betaalbare EV: ‘Met onze batterijcellen die in 2026 komen, gaan we echt de prijs van de batterij verkleinen.’ De kosten van de batterij zijn tot nu toe een van de redenen waarom een EV duurder is dan zijn benzine-equivalent. Volkswagen pakt het prijsprobleem nu aan bij de wortel.

Gaat de Volkswagen Groep het recept van de Up/Mii/Citigo herhalen en zelf de ID.1 bouwen of komt er assistentie van buitenaf? ‘De vraag is niet ”kunnen we het zelf bouwen, ja of nee”. Ik denk vanuit een technologisch perspectief dat we het kunnen doen. Uiteindelijk is het een kwestie van schaalbaarheid. En ja, het is erg moeilijk om een heel betaalbare, volledig elektrische auto te krijgen’, zegt Grünitz.

Gaat Volkswagen samenwerken met Stellantis?

Er gaan al wat geruchten over rond over een mogelijk pact tussen VW en Opel, Peugeot en de andere merken van Stellantis. De VW-topman wil er nu niet op ingaan: ‘We zijn op zoek naar samenwerkingspartners buiten de groep, dus we zullen zien dit eindigt.’ Eerder flirten de bazen van Volkswagen en Ford over een ID.2 met een Fiesta-jasje, maar die lijkt er voorlopig niet te komen.

De Volkswagen ID.1 moet iemands eerste auto worden

Grünitz gaat verder over de opvolger van de Up. Hij zegt: ‘Het moet winstgevend zijn, maar voor Volkswagen is deze auto veel belangrijker dan geld verdienen, omdat het de intrede tot ons merk is. Je eerste auto moet betaalbaar voor je zijn. Als je voor een ID.1 gaat, dan wordt wat later je volgende auto een ID.2 of 3 of 4. En voor die reden is het erg belangrijk om deze kleine, betaalbare auto te hebben.’

De ID.1 wordt trouwens niet op het SSP-onderstel gezet. Dit platform wordt waarschijnlijk vanaf 2028 gebruikt voor zo’n beetje alle auto’s van het concern, van de Polo tot de Bentley Bentayga. ‘Deze auto [de Volkswagen ID.1 red.] zal geen deel uit maken van SSP, omdat SSP wat later komt. Dus het zal een nieuwe platform worden’, zegt Grünitz. De ID.1 lijkt dus vóór 2028 te komen. Of het platform voortborduurt op het bestaande MEB-platform, daar gaat VW nog over in beraad.

Reacties

  • Jam heeft op 2 februari 2024 geschreven:

    Dat is een goed idee van Volkswagen de ID 1

    • Ken heeft op 3 februari 2024 geschreven:

      Musk had ooit dit idee maar echte autobouwers gaan die oplichter aan alle kanten voorbij

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)