TopGear maakte de eerste meters met de Ferrari F12 Berlinetta. Lees hier alvast over de highlights van deze memorabele rit.
Testobject: Ferrari F12 Berlinetta
Locatie: Maranello
Weersomstandigheden: Italië in juli, wat denk je?
Wat reden we?
Ferrari’s nieuwste, state-of-the-art twaalfcilinder GT, de F12 Berlinetta (of, zoals de Italianen beweren dat je het schrijft, F12berlinetta).
Beviel het?
Laten we eerst even op een rijtje zetten waar we het hier over hebben. Neem het volgende eens in je op: 740 pk, 690 Nm, een top van 340 km/u en een 0-tot-100-tijd van 3,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u kost trouwens 8,5 seconden, of de tijd die het je kost om je schoenveter te strikken. De F12 Berlinetta dendert dan ook sneller over Ferrari’s Fiorano-testcircuit dan zowel de 599 GTO als de Enzo. Dus beviel het? Beviel het?! Ja.
Nog bijzonderheden?
Hoe bijzonder is het wel niet dat een auto met deze prestatiecijfers zich laat rijden als een boodschappenwagentje? De F12 is zo vriendelijk en benaderbaar dat het elke verbeelding tart. Hij is lager, korter en minder breed dan de 599, dus handelbaarder. Hij is niet zo spannend als een 458, maar ook als je geen Alonso heet, kun je er immens veel voldoening uit halen. Hij stuurt scherper dan welke Ferrari ook, en de composietremmen, het gaspedaal en de versnellingsbak doen altijd exact wat je verwacht. De V12 is in de basis dezelfde als in de FF, maar je herkent ‘m niet meer terug: in- en uitlaat, de oliepomp, de injectoren, alles is anders, zo legde Ferrari ons in zo’n 45 minuten uiteen. Vanaf 2.000 toeren kun je al het overgrote deel van de maximum acceleratie teweeg brengen. Oftewel, terugschakelen hoeft zelden, hoge toeren draaien hoeft nooit. Maar natuurlijk doe je dat laatste wel, veel en vaak, want de F12 klinkt als een zoete snoepwinkel vol kettingrokende elfjes.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
In Nederland mag je 369.589 euro meebrengen voor een F12 Berlinetta met HELE, wat staat voor de verschrikkelijke term ‘High Emotion Low Emission’ en duidt op de toepassing van start/stop en wat andere CO2-besparende maatregelen. Wil je geen HELE, dan mag je dankzij de CO2-belasting 386.359 euro neertellen. Wanneer de F12 precies in de Nederlandse showroom verschijnt, is nog niet bekend, maar we verwachten ‘m toch wel binnenkort.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De F12 Berlinetta lijkt haast voort te borduren op de aloude 550 Maranello, een van onze favorieten. Dit is een auto waarmee je elke dag kunt en wilt leven, in wilt sturen, wilt bewonderen, van wilt houden. Hij voelt niet aan als een fragiel diertje waarmee je voorzichtig dient te zijn; de F12 is bombastisch, episch en huilend snel. Hij is alles wat je wilt van een V12 Ferrari. Er is niets wat er ook maar in de buurt komt.
Reacties