Wu-Tang Financial leerde de wereld dat je moet diversificeren om geld te verdienen. Zo is Starbucks niet alleen een koffieketen, maar inmiddels ook een halve bank (ze beheren zo’n 1,5 miljard euro van mensen die geld op hun account zetten). En Ferrari is al jaren niet alleen een automerk, maar ook een merk van kleding, toilettassen, horloges en eigenlijk alles wat mensen mooi vinden.
Geen enkele autobouwer verdient zo goed aan zijn ‘merk’ als Ferrari, dus dat willen de Italianen vanzelfsprekend goed beschermen. Het bedrijf uit Maranello staat er om bekend dat ze weinig aanleiding nodig hebben om een cease and desist-memo te sturen. Bijvoorbeeld als iemand een replica bouwt of een echte Ferrari ombouwt tot iets dat ze niet zint. Of als ze een Ferrari gebruiken om een eigen merk te promoten.
Lever fotobewijs aan en ontvang een gift van Ferrari
Om nog harder op te kunnen treden tegen mensen die misbruik maken van het merk Ferrari, wil het bedrijf nu jouw hulp inschakelen. Zie jij iemand onofficiële spulletjes verkopen met het steigerende paard erop, dan kun je dit melden. Als jij via het Ferrari Anti-Counterfeiting Reward-programma succesvol klikt, dan krijg je een beloning van Ferrari. Je moet wel fotobewijs aanleveren.
Wat de beloning precies is, dat verklapt Ferrari niet. Het merk zegt alleen dat het een gift is en dat ze het presentje uitdelen zolang de voorraad strekt. Overigens moet je niet gelijk je buurman met zijn kitcar verraden. Het gaat om producten die verkocht worden in een ‘commerciële setting’, zoals nepshirtjes of namaakzonnebrillen. Op vakantie is het prijsschieten, dus.
Ferrari heeft op 21 december 2023 geschreven:
Bart van de camp op Facebook