![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/ferrari-urosangue-zwartvoorzijde-2025.jpg)
Ferrari is een merk dat we kennen als meedogenloos. Als je een heel erg bijzondere Ferrari wenst te kopen, zul je eerst een paar gewone Ferrari’s moeten hebben voordat je in aanmerking komt. Op tijd komen, een goede adem hebben of op tijd aanmelden is niet van belang. Ook als er een bedrijf replica’s maakt, zijn ze onverbiddelijk. De naam Purosangue was eigenlijk niet van Ferrari, maar hebben ze betrokken van een liefdadigheidsinstelling. Maar naar hun eigen personeel zijn ze liefies.
Op dit moment is het niet overal het uitgelezen moment om in de autosector te werken. Bij VDL Nedcar gebeurt er weinig, Audi Brussel stopt binnenkort en Volkswagen is voornemens nog een of twee fabrieken te sluiten. Werk je in Nederland bij een garage, kun je gaan staken omdat er geen zeven procent verhoging inzit (aldus de Bovag). Maar de medewerkers van Ferrari vergaat het goed, want die krijgen een bonus en een flinke ook.
Ferrari betaalt bonus aan medewerkers uit, en niet zo’n beetje ook
Het betreft zelfs een heuse recordbonus. Dat komt omdat Ferrari er ook een recordjaar op heeft zit. De Italiaanse sportwagenfabrikant (die tegenwoordig ook gewoon SUV’s maakt) verkocht 13.752 auto’s per jaar. Daarmee zijn er meer Ferrari’s dan Maserati’s verkocht afgelopen jaar. Nu kunnen we dat laatste niet met 100 procent zekerheid zeggen, maar Maserati zat in september 2024 op 8.600 auto’s en de kans is erg klein dat ze het de laatste drie maanden hebben ingehaald.
Ferrari heeft daarbij lekker veel winst gemaakt en dat delen ze met hun medewerkers. Alle 5.000 medewerkers krijgen een bonus van maar liefst 14.400 euro. Uiteraard is dat nog voor belastingen (die kennen ze daar ook), maar dan nog is het een flinke opsteker. Het is niet voor eerst dat Ferrari een dergelijke bonus uitdeelt. Vorig jaar kregen de medewerkers ook al 13.500 euro voor het behalen van de doelstellingen.
In 2025 ook een superbonus?
Of ze dit jaar weer zo’n superbonus gaan binnenhalen, valt nog te bezien. De hype rondom de Purosangue is een beetje gaan liggen. Het is ook maar de vraag in hoeverre de klant 3,6 miljoen euro wenst te betalen voor een zescilinder F80. Ondanks dat wij heel erg benieuwd zijn naar de elektrische Ferrari de in 2025 onthuld gaat worden, vragen wij ons af of de ultrarijke clientèle daarop zit te wachten.
Lees ook: Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue
Aan de andere kant, SF-90 XX en 12Cilindri’s zullen binnenkort worden uitgeleverd (en afgerekend). Ook de sportdivisie kan waarschijnlijk flink wat geld bijschrijven. Met Lewis Hamilton als nieuw icoon bij Ferrari zal de merchandising (petjes, shirts en andere artikelen met het Ferrari-logo) ongetwijfeld gretig aftrek vinden.
Reacties