
De 812 Superfast gaat alweer zes jaar mee. Voor hem kwam de F12 Berlinetta als V12-supercar in 2012 en daarvoor de Ferrari 599. Nu is het hoog tijd voor een nieuwe. Dat vindt ook de hoofdontwerper van Ferrari, Flavio Manzoni. Hij bevestigt dat er in 2024 een nieuwe supercar met V12 wordt gepresenteerd.
De ontwerper praat met Autocar over de opvolger van de 812: ‘Persoonlijk geloof ik dat we moeten vechten voor deze motor. Vanuit een technologisch standpunt is het niet de efficiëntste. Een V8-turbomotor zou veel logischer zijn op het gebied van technologie, maar op emotioneel vlak is het de beste die je kunt hebben.’
Geen hybride aandrijflijn in de Ferrari supercar met V12
Ferrari zit in de laatste fase van de ontwikkeling van de supercar. Dit is terug te zien bij autospotters. In en rondom Maranello is een Ferrari Roma gezien met een verlengde motorkap. Volgens de geruchten wordt de nieuwe V12 in deze Roma getest. Er zijn geen klepjes voor een oplaadpunt op de auto en ook geen ‘pas op, hoge spanning’-stickers te zien. Dikke kans dat de twaalfcilinder geen hulp krijgen van een elektromotor.
Een jaar na de V12-supercar zou Ferrari’s eerste vol-elektrische model op de plank moeten komen. Hierover is nog maar weinig informatie doorgesijpeld. Het Italiaanse merk maakte vorig jaar wel al de verkoopdoelen bekend. In 2026 mag maximaal veertig procent van de verkopen alleen een verbrandingsmotor hebben. Richting 2030 moet dit percentage twintig procent zijn.
Dat hangt wel af van wat de Europese Unie beslist. Mocht de EU nieuwe auto’s op eFuel toestaan na 2035, dan blijft Ferrari gewoon doorwerken aan de verbrandingsmotoren. Ferrari-baas Vigna vindt de synthetische brandstof ‘heel, heel erg goed’ voor Ferrari. ‘Voor ons en voor de wereld, geloof ik, omdat het leven geeft aan een technologie die nog steeds een lange weg te gaan heeft.’
Meer van TopGear


Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Hoe goed is de Ferrari 12Cilindri als alternatief voor een dikke diesel? (review)

Is het einde van zwarte wielen daar met deze nieuwe trend op komst?

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Deze Aston Martin Valiant met handgeschakelde V12 is speciaal voor Alonso gemaakt

VIDEO: Deze oude Mercedes S 600 V12 klinkt nog lekkerder in een tunnel

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)
