TopGear stapt net uit de nieuwe Fiat 600e. In ons novembernummer (eind oktober in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Fiat 600e
Uitvoering: La Prima
Locatie: Turijn
Weersomstandigheden: zonnig en 30 graden

Wat hebben we hier?

Het is de nieuwe Fiat 600e. Elektrisch dus, inderdaad, maar er komt binnenkort ook een hybride. Na het verscheiden van de Punto, láng geleden, is dit Fiats rentree in het B-segment – een soort van.

Hoezo ‘een soort van’?

Omdat je je kunt afvragen hoe ‘B’ een auto van bijna 4,20 meter lang met lichte crossoverneigingen nog is. Zeker als hij ook nog eens, zoals ons top-of-the-line testexemplaar, ruim 40 mille kost. Maar hé: de tijden, ze veranderen.

Kan ik hem al ergens van kennen?

Jazeker. Qua design leunt ie natuurlijk sterk op de 500e, iets wat ons op de foto’s niet direct kon bekoren, maar in het echt een stuk beter geslaagd blijkt. En onderhuids vinden we techniek die we eerder hebben gezien op, nou ja, zo’n beetje alle Stellantis-producten, van Mokka tot E-2008.

Een paar specs?

156 pk, een accu van 54 kWh, snelladen met 100 kW (20 tot 80 procent in 27 minuten), 400 kilometer ver rijden op een lading. Fiat zegt extra veel aandacht te hebben besteed aan de ruimte aan boord, en dat lijkt te kloppen: in tegenstelling tot bij veel van zijn in-house concurrenten kunnen wij volgroeide Hollanders fatsoenlijk achterin zitten. De bagageruimte is met 360 liter ook prima.

Hoe rijdt ie?

Prettig pittig, maar niet overdreven sportief. Het onderstel is afgestemd op Italiaanse hobbelstraten en de besturing richt zich meer op parkeren dan op parkour. Hij is stil, ook qua weggeluid, en de bediening van het infotainment en andere functies is rechttoe rechtaan.

Wat kost de Fiat 600e?

Er zijn slechts twee versies, de Red en de La Prima, in allerlei toffe kleuren (en geen grijs). De prijzen beginnen bij 35.990 euro (34.290 euro in België); de door ons geteste La Prima kost 40.990 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Fiat 600e in TopGear Magazine 221, vanaf 26 oktober in de winkel!

Reacties

  • Forza Fiat heeft op 26 september 2023 geschreven:

    De Belgische prijs is € 36.000, aldus de Belgische configurator

    Reageer
  • Dave heeft op 20 september 2023 geschreven:

    Waarom bijna €2000 duurder in Nederland dan in België?
    BPM kan het niet zijn. BTW verschil verklaart dit ook niet.
    Het zal toch niet zo zijn dat er misbruik wordt gemaakt van de in Nederland geldende aankoopsubsidie hè?
    Toch?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)