Is het je weleens overkomen dat op één en dezelfde dag je hart werd veroverd en gebroken? Och, het is geen pretje. Net wanneer je je emotioneel hals over kop volledig hebt toegewijd, wordt de vloer genadeloos onder je vandaan getrokken. En de landing, de realiteit, is bikkelhard.

Vergeef het ons als we wat theatraal of dramatisch klinken, maar dat is nu eenmaal wat de Fiat 500e in ons losmaakt. Zeker in deze beeldschone La Prima-versie op z’n 17-inch spaakwieltjes, voorzien van misschien wel de mooiste lakkleur die we ooit op een auto zagen. Het heet Ocean Green, maar afhankelijk van hoe het licht erop valt is het groen, blauw, paars of iets ertussenin. Bellissimo.

De Fiat 500e speelt muziek

Zodra je na vertrek 20 km/u aantikt, hoor je Nino Rota’s openingsmuziek van Amarcord, de Oscarwinnende Fellini-film uit 1973, zachtjes door de straat kabbelen. Wanneer je de auto uitschakelt, klinken de laatste noten. De Fiat-letters staan subtiel in de stoelen gestikt. Dit is een van die zeldzame interieurs die ondanks de toevoeging van twee schermen toch een klassiek sfeertje weten te behouden. De zit is hoog, zoals in elke 500, maar je kunt het stuur naar je toe trekken. Bij lange mensen hangt de achteruitkijkspiegel op ooghoogte. Dat houdt je bij kruisingen in beweging.

Deze Fiat 500e 3+1 heeft vier deuren

Onze Fiat 500e is een 3+1, wat inhoudt dat hij aan de rechterkant een tegengesteld openend achterdeurtje heeft. Wij denken dat mensen die hier achterin willen zitten dusdanig klein en/of lenig moeten zijn dat ze het ook zonder de extra deur afkunnen. Maar goed, het draagt bij aan de eigenzinnigheid van dit bijzonder innemende Fiatje.

Dit is typisch het soort auto dat echt alleen maar leuker wordt van elektra: hij is vlot, wendbaar en vinniger dan z’n voorganger met de loom borrelende TwinAir ooit is geweest. Zonder brok metaal voorin is het alsof ie op zwenkwieltjes staat, zo klein is z’n draaicirkel. Met z’n korte stuurratio dartelt ie werkelijk door het dorp, al maakt het ’m op de snelweg wat onrustig. Zelfs de semi-autonome stuurhulp – ja, de La Prima is rijk aangekleed – moet zichzelf soms even corrigeren. Maar ook dat is karakter. En wát een bak karakter.

De actieradius van de Fiat 500e

Zelfs qua actieradius kun je weinig op de Fiat 500e aanmerken. Met de grotere 42-kWh accu (de basis-500 heeft 24 kWh, wat echt klein is) kom je volgens opgave 308 kilometer ver. Onze auto doet zo’n 250 kilometer bij winterse temperaturen, nog altijd flink meer dan een Mini Cooper SE. Laden gaat vlug zat: 85 kW is geen warp speed, maar bedenk ook dat de accu half zo groot is als die van een Tesla.

Hij is wel aan de prijs

Dit is mogelijk het moment dat je definitief voor de bijl bent gegaan. Zo’n leuk en vrolijk ding, en nog praktisch ook: hebben! Wat denk je, een mille of 28, 30 misschien? Privélease voor 350 per maand? Echt veel voor zo’n ukkie, maar goed, er zit dan ook alles op. Nou, hier komt het hartzeer: de 500e 3+1 La Prima kost net geen 38.000 euro. Toverlak en stoelverwarming erbij: bijna 40 mille! Leasen: dik boven de 500 euro. Dan is de boel snel bekoeld…

Maar voor je verzandt in liefdesverdriet: kijk anders even iets verder dan het topmodel. Neem je de Fiat 500e Icon met grote accu, geen 3+1, bupsje subsidie eraf, dan blijf je onder die 30 mille. Dat is Corsa-geld voor deze Italiaanse schone. Is er misschien toch een mooie toekomst voor jou en de Fiat 500e weggelegd.

Specificaties Fiat 500e 3+1 La Prima


Motor
1 elektromotor
118 pk
220 Nm
42 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,5 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
308 km (WLTP)
Laadtijd
<4 uur bij 7,4 kW (15-80%)
35 min. bij 85 kW (80%)
Afmetingen
3.632 x 1.683 x
1.527 mm (l x b x h)
2.322 mm (wielbasis)
1.295 kg
185 / 550 l (bagage)
Prijzen
€ 37.900 (NL)
€ 37.990 (B)

Reacties

  • jilles heeft op 18 april 2022 geschreven:

    ik zou hem zo willen kopen mits de accu in koude omstandigheden ook presteert.
    het is echt een schatje.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)