Fiat heeft geen Duitsers nodig om auto's te controleren

De minister van transport is er niet zo van gediend dat Duitsland zich met zijn auto's gaat bemoeien

Duitsland en Italië liggen met elkaar overhoop. De Kraftfahrt-Bundesamt, het Ministerie van Transport in Duitsland, onderzoekt of er meer merken zijn die vals spelen met de uitstoot van hun modellen. Eén van die mogelijke valsspelers was volgens minister Alexander Dobrindt het Italiaanse Fiat. De fabrikant werd op het matje geroepen, maar stuurde vlak voor de meeting een brief: we komen niet, arrivederci.

Minister Dobrindt is op zijn teentjes getrapt en stuurt meteen een mail naar Graziano Delrio, minister van transport in Italië. Graziano was totaal niet onder de indruk van deze mail. Zijn reactie is als volgt:

‘Italiaanse auto’s worden in Italië getest. We hebben geen illegale apparaten of software gevonden bij de autofabrikanten. Behalve bij de Volkswagen-modellen, die eerder al geïdentificeerd waren. We hebben de auto’s getest tijdens het rijden en hebben elke vorm van misleiding uitgesloten.’

Hoewel dit natuurlijk netjes geformuleerd is, kunnen we hieruit opmaken dat Delrio vindt dat Dobrindt en zijn Kraftfahrt-Bundesamt even heel gauw een eind op moet rotten. Alleen de auto’s van VAG zijn gemanipuleerd, niet de Italiaanse Fiatjes. Vreemd, de Duitsers beweren een filtersysteem te hebben gevonden in de 500X die na 22 minuten uitvalt. Zo’n test duurt… even kijken hoor. Oh ja, 20 minuten! We hebben zo’n vaag vermoeden dat hier nog niet het laatste woord over gerept is.

Dobrindt versus Delrio. Round one. Fight!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken