Het allerleukste stadsautootje dat er is? Dat is misschien wel de Panda 4×4. Omdat ie ondanks z’n brave afmetingen een kleine maar venijnige doorn in het oog van CO2-gekkies is, maar ook omdat je er zonder moeite mee over belachelijk aangelegde verkeersheuvels of kluwen omgevallen fietsen kunt klauteren. Zo veel mogelijk lol bij lage snelheid, dat biedt dit stoere Fiatje al sinds de eerste generatie Panda uit begin jaren ’80. Geniaal.

Na een korte afwezigheid is ie terug: de nieuwste generatie Panda is binnenkort ook als 4×4 te krijgen. Deze Hummer onder de stadsgebakjes ziet er meteen een stuk opgepompter uit dan de lieflijke standaard auto: een verhoogd onderstel, grote wielen, dikke bumpers, veel ruig plastic en – als het aan ons ligt – een giga-imperiaal met reservewielen en een snorkel. Met zo’n uitrusting zal menig stedelijke wegpiraat pardoes voor je aan de kant duiken. Schutkleuren voeren zowel binnen als buiten de boventoon, maar als dat je niet bevalt, kun je ook kiezen voor schreeuwend oranje.

De Panda 4×4 komt er met zowel de 0,9-liter TwinAir-benzinemotor (85 pk) als de 1.3 MultiJet II diesel (75 pk). Ons advies: neem de laatste, want koppel kun je in een karretje als dit niet genoeg hebben. De über-Panda is verder uitgerust met torque-on-demand vierwielaandrijving, dat de krachten steeds optimaal verdeelt, en een elektronisch ‘sperdifferentieel’ dat je bij lage snelheid kunt inschakelen. Overigens heeft Fiat besloten om ook een 4×4-achtige versie met enkel voorwielaandrijving te leveren, Trekking genaamd, speciaal voor degenen die er wel stoer bij willen rijden maar niet de extra brandstof/belasting/bijtelling willen aftikken. Let dus goed op bij het invullen van het bestelformulier; kruis een verkeerd vakje aan, en je gaat zomaar in één klap van heldhaftig en bewonderenswaardig naar behoorlijk kansloos.

En dan nu: een serie beelden van wat je allemaal met een Panda 4×4 kunt doen. Kijk en geniet.

 

Reacties

Meer van TopGear