De crossover en andere SUV-achtigen zijn nog nooit zo populair geweest als nu, lijkt het. Iedereen wil hoog zitten in een auto met stoere uitstraling, alsof ze morgen aan de Dakar kunnen verschijnen. Maar eigenlijk staat dat haaks op alle groene doelen die we moeten halen. Bij Fiat denken ze er serieus over na om de Punto weer nieuw leven in te blazen.

De Fiat Punto was ooit een heel erg populaire auto. Sterker nog, in de jaren ’90 stond de Punto altijd hoog in de verkooplijsten best verkochte auto in Europa en in 1997 was het simpelweg de bestverkochte auto op het continent. In Nederland is de Punto ook een populaire auto: er zijn er ruim 130.000 exemplaren van verkocht. De laatste Punto ging in 2018 ein-de-lijk uit productie.

Nieuwe CEO’s, nieuwe kansen

Zoals bij veel andere merken zijn er een hoop nieuwe CEO’s bij de merken van Stellantis, de groep waar Fiat onder valt, samen met Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Lancia, Peugeot en RAM. Met veel van die merken ging het niet al te best, dus mocht CEO Carlos Tavares ezijn LinkedIn-profiel bijwerken en kregen de meeste merken een nieuwe CEO. Bij Fiat waait een nieuwe wind: de Punto komt mogelijk terug.

Fiat Punto groen (2018) vijfdeurs zijkant rechts groen

Volgens Olivier Francois (ja, hij is geboren in Frankrijk) is er absoluut ruimte voor een dergelijke auto. In het segment van compacte auto’s is Fiat al actief met de 600 en Grande Panda, maar die auto’s zijn kleine crossovertjes. Ondanks die twee modellen is er zeer zeker nog ruimte voor een derde model. Een nieuwe Fiat Punto is onderdeel van het elektrificatieplan van Fiat, aldus onze vrienden van het Italiaanse Autoblog.it.

Een hatchback als de Fiat Punto heeft vele voordelen

De markt van hatchbacks is weliswaar gekrompen, maar absoluut interessant. Zeker als auto’s allemaal elektrisch zijn. Volgens Francois zou een hatchback-model aerodynamischer zijn. Dat verbetert de luchtweerstand, verlaagt het verbruik en verhoogt de actieradius. Nu is het geheel subjectief, maar over het algemeen vinden wij een hatchback iets fraaier om te zien en rijden ze vaak beter.

Lees ook: Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Ondanks dat Meneer Francois een Punto zeer zeker ziet zitten, is het niet zo dat het model binnenkort bij de dealers zal staan. Daarvoor is het nog te vroeg. Wel geeft de Fiat-CEO aan dat de Punto gebouwd kan worden op het STLA-small-platform. Dat platform is al ontwikkeld. Overigens is Fiat niet de enige, ook Renault en Volkswagen zijn bezig met een kleine, betaalbare elektrische hatchback, naast alle crossovers.

21 reacties op “De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken”

  1. Wat een domme verkeerde opmerking. laat u toch geen zand in de ogen strooien. lees de andere opmerkingen en vooral vanwaar de meeste elektriciteit afkomstig is.

  2. Lijkt mij nogal lastig als je een partner en kinderen hebt of een koffer of kast wil moet vervoeren. Daarnaast is een motor alleen geschikt voor mooi weer, 6 x onveiliger dan een auto en je moet zo’n pispot op. Lijkt mij vreselijk.

  3. De meeste elektriciteit in Nederland is hernieuwbaar en komt dus NIET uit fossiele brandstoffen. Stop met die desinformatie aub..

  4. Fossiele brandstof verdwijnt, want eindig zijn de bronnen, electro-motor verschijnt, waarop draait het merendeel van de electriciteits-centrales, u raadt het, fossiele brandstof, kortom de electrische auto is een leuk verkoop argument voor gebakken lucht, waarbij wij even zwijgen over her non-recyclen van de batterijen en in de binnenlanden van Afrika, Azië en Zuid-Amerika gaat men vast en zeker fietsen.

  5. Opel corsa een fijne wagen , gewoon Franse rotzooi net als die 208 . Nee geef mij maar een vw t cross is voor mij toch een fijne auto en beter .

  6. Rij nog steeds in een Grande Punto, 15 jaar oud. Buiten het normale onderhoud geen extra kosten gehad. Zeer betrouwbare auto, die ook nog heerlijk is om in te rijden.

  7. Marcel, ik raad u aan eens een proefrit te doen met een elektrische auto. Dat is zalig rijden. Hij trekt zeer snel op en heeft een veel langer leven dan een benzine en diesel. En wat is de definitie van een automobiel: een voertuig op vier wielen dat op zichzelf rijdt, zonder dat een paard het moet trekken. Ontploffingsmotoren zullen hoe dan ook verdwijnen, want de olie is eindig en bovendien extreem schadelijk voor het milieu en lawaaierig. De toekomst is elektrisch en waterstof.

  8. 3 Punto’s gehad, echt mijn lievelingsauto, baalde dat ie eruit ging! Nu maar een Peugeotje lease,
    Maar zou zo weer een Punto nemen bij herintroductie!
    GERRITJE

  9. De automobiel industrie heeft zichzelf in de voet geschoten door heel veel te gokken op vol electrische voertuigen want ik noem dat geen auto. En nu verkopen tegen vallen wordt wat wel verkoopt duurder gemaakt. Ik zeg koop een goede auto met motor nu het nog kan en rijd die tot in de eeuwigheid. Een chinese fabriekant is niet eens verplicht reserve onderdelen te leveren maar mag wel voertuigen verkopen hier het is een kolderieke mastschaigeworden waar geld reageert.

  10. Hoe zou het komen dat het niet goed gaat in de automobielsector. Zoals al velen weten zijn auto onbetaalbaar aan het worden. Nu zullen de electrische auto’s ook volgen. Wat wat hebben ze gedaan. De subsidie afgenomen en dat zal voelbaar zijn. Middelmaat wagens zullen terug de overhand nemen. Ik zou zeggen laat komen dan kan misschien iedereen terug een wagen kopen.

  11. Betaalbaar 😂😂 auto’s zijn belachelijk duur tegenwoordig wat noemt men daarin betaalbaar 20,000+ plus voor een nieuwe auto is niet betaalbaar 😂😂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *