De Fiat Punto werd voor modeljaar 2012 opgefrist en kreeg meteen ook de populaire TwinAir-motor toegewezen. Wat doet dit kleine opdondertje met ‘m?
 
Langzamerhand beginnen de jaren te tellen voor de derde generatie Punto. In 2006 zag ie het levenslicht als Grande Punto, en sindsdien werd hij al eens gefacelift en omgedoopt tot Punto Evo. Voordat Fiat het model vervangt door een geheel nieuwe versie, hebben ze ‘m nog één keer opgekalefaterd: met strakkere bumpers voor en achter, wat verse stofjes in het interieur en een paar nieuwe sets velgen moet de Punto – nu zonder extra toevoegingen in z’n naam – er nog een jaartje of wat tegenaan kunnen.
 
Dat is allemaal aardig, maar met alleen een bijgeschaafd uiterlijk komt je er niet. Het is oorlog in Kleine-hatchbackland, en de grammetjes CO2 moeten het ontgelden. Een lage uitstoot – en dus een leuk belastingvoordeel – is alles wat de gemiddelde autokoper nog wil. Zo lang z’n bijtelling maar laag blijft en hij zich de wegenbelasting kan besparen, vindt hij werkelijk alles best. Al zet je ‘m op een visserskrukje in een bolderkar.
 
Gelukkig is de Punto heel wat meer dan dat, en heeft Fiat tegenwoordig een ideaal motortje voorhanden om de CO2-uitstoot te drukken. Na de 500 en de Panda mag de eigenzinnige TwinAir zich nu in de Punto gaan bewijzen. 0,9 liter klein, twee cilinders en een turbootje dat het vermogen opkrikt tot een comfortabele 85 pk: het klinkt allemaal alsof je er op één tank mee naar Turijn en terug zou moeten kunnen rollen.
 
Niets is minder waar. Hoewel Fiat een gecombineerd verbruik opgeeft van 4,2 l/100 km, noteerden wij na een enerverend testritje in de omgeving van Balocco, Italië, een gemiddelde van 9,4 l/100 km. Je leest het goed: bijna 1 op 10 met een Punto! Omdat we dit nauwelijks konden geloven, zijn we nog even rustig over de snelweg gaan brommen met 120 km/u, maar ook toen kwam het verbruik niet onder de 6,5 l/100 km.
 
We weten wel hoe dit komt. Om te beginnen zit er een eco-knop op het dashboard, en ons advies is eigenlijk om deze niet in te drukken, maar direct na aankoop van je Punto eruit te slopen met een beitel. Hadden we de sponzige gasrespons die deze knop teweeg brengt langer dan drie seconden kunnen verdragen, dan was het verbruik wellicht wat schappelijker geweest. Maar de grootste reden dat we de benzine er met vaten tegelijk doorheen joegen, is het TwinAir-blokje zelf.
 
Oh, je kunt er vast erg zuinig mee rijden als je het echt probeert; maar wij denken dat deze motor daar stiekem helemaal niet voor bedoeld is. Hij verbruikt misschien nauwelijks een druppel in de testcycli, op papier is het misschien een sloom stuk eco-ellende, maar in werkelijkheid wil je niets liever dan het gaspedaal naar de koplampen trappen en elke laatste pk luidkeels laten knorren tot je harder rijdt dan iedereen om je heen.
 
Koop een Punto TwinAir omdat je van enthousiasmerende scheurijzertjes houdt, omdat je tussen de files en de verkeersdrempels nog een beetje plezier wilt beleven, en omdat je er de lol wel van inziet om op z’n Zuid-Europeaans creatief belastingen te ontduiken. Wil je toch liever superzuinig tokkelen, kies dan voor een 1.3 MultiJet diesel.

Fiat Punto 0.9 TwinAir 85 Easy

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 12,7 s

Top: 172 km/u

Verbruik: 4,2 l/100 km

Motor: 875 cc, tweecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 85 pk

Koppel: 145 Nm

Gewicht: 1.050 kg

CO2: 98 g/km

 

Prijs

NL: € 14.190

BE: € 15.200

 

Vonnis

Braafste jongetje van de klas? Nee, deze Punto is een gewiekste baas. Lekker comazuipen en toch mooie cijfers regelen: laat Vadertje Staat het niet horen

Reacties

Meer van TopGear