TopGear reed zojuist de gefacelifte Fiat Punto met TwinAir-motor. In het nummer dat medio maart verschijnt, lees je het uitgebreide testverslag. Nu alvast de highlights.
Testobject: Fiat Punto
Uitvoering: 0.9 TwinAir 85 pk
Locatie: Balocco, Italië
Weersomstandigheden: steenkoud, maar droog en zonnig
Wat reden we?
De Fiat Punto dus, die voor de tweede keer in deze generatie een facelift heeft gekregen. Het neusje, kontje en interieur werden iets aangepast, en er zijn nieuwe velgensetjes verkrijgbaar. Ook is ie voortaan uit te rusten met Fiats 0,9-liter TwinAir-tweecilindermotor. Die probeerden we dus.
Beviel het?
Op zich prima. Het brommerige karakter van de TwinAir is grappig, en tot zo’n 70 km/u is de auto nog best vlot te noemen. Daarboven houdt het niet over. Wel is de motor iets stiller geworden ten opzichte van andere modellen waar ie al eerder in lag.
Nog bijzonderheden?
Nou… We moeten ons sterk vergissen als de hoofdreden om voor een TwinAir te kiezen, niet het lage verbruik (en bijbehorende lage uitstoot/belastingvoordeel) zou zijn. En laat dat nu eens vies tegenvallen. Op papier verbruikt het ding gemiddeld 4,2 l/100 km, maar laten we zeggen dat wij met een gematigd vlotte rijstijl rond de 9 liter (!) uitkwamen. Dat is ongeveer 1 op 11 dus, in een Punto. Zelfs met 120 km/u op de snelweg in de zesde versnelling lustte het beestje al zo’n 6 tot 7 liter. Toegegeven, we weigerden de Eco-knop in te drukken (die begrenst het koppel een beetje en maakt het gaspedaal zwaar en vervelend), maar dan nog.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De nieuwe Punto (die dus weer gewoon Punto heet – de Grande en de Evo zijn verdwenen) staat nu bij de dealer en is te krijgen met drie benzinemotoren (1.2 met 69 pk, 1.4 Dualogic met 77 pk, en dus deze 0.9 TwinAir met 85 pk). Ook kun je kiezen voor een diesel (1.3 MultiJet met 85 pk en eveneens 14 procent bijtelling – een topmotortje, die uitvoering heeft onze voorkeur), of zelfs een 1.4’tje op aardgas.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Punto was en is een prima autootje, met een prettig comfortabel onderstel en vlot rijgedrag. De TwinAir-motor past wat ons betreft beter in een kleiner model, zoals de Panda en de 500. Misschien zuipt ie dan ook wat minder.
Reacties