
Er is niets erger dan met een bijna lege tank in de file komen te staan. Oké, dat is een leugen: op de staart van je hond trappen en geen mogelijkheid hebben om uit te leggen dat het een ongelukje was, is hartverscheurend en daarmee nog erger. Maar het is enorm stressvol om op de snelweg te staan in een oneindig durende file terwijl de laatste druppeltjes uit de tank verdwijnen. En hoe zit dat dan met filerijden in een elektrische auto? Is dat, net als bij een benzineauto, slecht voor het verbruik?
Files zijn slecht voor het brandstofverbruik
Optrekken bij een brandstofauto kost een hoop energie – kijk maar eens naar het verbruiksmetertje in de auto. Zeker als het een file is waarbij de boel telkens in beweging komt en weer op de rem gaat staan, kun je je nette gemiddelde verbruik gedag zeggen. Bij auto’s met conventionele verbrandingsmotoren zonder hybridesystemen verdwijnt de energie weer als je remt. Je moet opnieuw brandstof stoken om in beweging te komen.
Filerijden met een elektrische auto is eigenlijk best oké
Bij elektrische auto’s gaat dat anders. Tijdens het filerijden met een elektrische auto win je energie terug bij het remmen – bij een hybride net zo. Niet alle energie, maar wel een deel. Daarbij zijn elektrische auto’s het efficiëntst bij lage snelheden. Kijk ook maar eens naar het verbruik van een EV: in de stad is de actieradius groter. Daarbij blijft het beste voor elektrische auto’s als benzineauto’s om zo min mogelijk onnodig te remmen. Constant een snelheid vasthouden, is het beste.
Als je zelf goed vooruitkijkt en zorgt dat je niet telkens helemaal stil komt te staan, dan kan een file zowaar gunstig uitpakken voor je actieradius in een elektrische auto. Stel dat je zo’n 20 kilometer met een snelheid van ongeveer 10 km/u aflegt in een elektrische auto, dan kost dat minder stroom dan dezelfde 20 kilometer met een snelheid van 130 km/u.
Een benzineauto is ook zuiniger bij lage snelheden, maar om terug te komen op de vraag: nee, je bent niet het haasje als je met een EV in de file terechtkomt. Bij elke keer afremmen en optrekken blinkt een EV juist uit, omdat hij direct koppel beschikbaar heeft. Het enige probleem is wel dat de reis langer duurt. Je wilt waarschijnlijk wel gewoon je muziekje horen en koele lucht van de airco voelen. Dit kost allemaal stroom per minuut en niet per kilometer.
Is een file het beste wat een EV kan overkomen?
De flauwe conclusie is dat het grotendeels afhangt van het rijgedrag van de bestuurder. Dat is bij een brandstofauto overigens niet anders. De conclusie is dat je niet direct in de stress hoeft te schieten als je moet filerijden met een elektrische auto. Rij je beheerst, dan is het zelfs geen enkel probleem. Verstandig is het wel om even goed te kijken naar de lengte van de file, de resterende actieradius en eventuele laadpunten. En hou er rekening mee dat laadpunten langs vakantieroutes erg druk kunnen zijn.
Dit artikel werd oorspronkelijk in augustus 2021 geplaatst. We hebben het bijgepunt en geactualiseerd voor 2022.
Troep
Dit stukje rammelt. Het argument dat een e-auto minder verbruikt bij lage snelheden omdat de luchtweerstand lager is…dat geldt ook voor b-auto’s. Optrekken in een file met een b-auto verbruikt relatief meer benzine, maar niet meer dan dat je 100km/hr rijdt bijvoorbeeld. Het gaat hier om hoe je het verbruik uitdrukt. Per km of per tijd. Etc.
Onzin, lage snelheid met stationair draaiende motor en optrekken en afremmen zijn per definitie momenten dat een elektrische auto uitblinkt.
Beste Henk, doe geen moeite om op dergelijke onzin te reageren. Niet gehinderd door enige kennis van zaken is het makkelijk om dergelijke kletskoek te publiceren.
Ondertussen zijn er E-autos met warmtepomp, scheelt een hoop verbruik voor airco .
Airco =warmtepomp 🙂
Sommige ev’s hebben een warmtepomp voor de verwarming. Dit is denk ik wat skipper bedoelt.
Een airco is een warmtepomp……
Gelukkig ik rijd diesel tank voor ca 960 km en ingeval van langdurige file staat een tankje met 20 liter sap voor noodgevallen. Klimaat verandering moet in Azië, Afrika en Zuid Amerika eerst aangevangen worden veel efficiënter. Timmermans staat te dweilen met de kraan open !
Vergeet niet dat onze stinkdiesels naar het Oostblok en naar Afrika worden geëxporteerd. Oftewel, mondiaal gezien schieten we er sowieso niet veel mee op…
Ah was jij dat met die tank op de snelweg, wist niet dat een tank zo’n grote actieradius heeft
Dus de armste mensen uit landen met historisch gezien vrijwel geen uitstoot moeten het door ons geproduceerde probleem oplossen omdat het je niet uitkomt om je eigen gedrag te veranderen… Chapeau. Hoop dat je geen kinderen hebt om het aan uit te moeten leggen.
Eens
Timmermans c.s. leeft in een eigen bubbel. Of onder een steen………
Is niet goed voor de accu denk ik maar ik kan het mis hebbe
Maar wat als je accu naar 7 of 8 jaar moet vervanging wat kost deze de anwb zegt dat het ongeveer de helft van de waarde van de auto kost
En wat als je elektrische auto wil inruilen naar 7 of 8 jaar met een versleten accu wat is je auto dan nog waard
Geen punt lijkt me, zo na het lezen van jouw vraag
Stroomverbruik van een Airco is ongeveer 5-12 kilometer per uur, afhankelijk van de buitentemperatuur en natuurlijk welk type elektrische auto. Valt mij best wel mee!
En een elektrische auto loopt nooit stationair. Als de auto niet rijdt, draait de motor niet.
Ik moet altijd erg lachen om mensen die klagen dat ze al uren geen meter opschoten in de file maar dan wel hun motor laten draaien.
Inderdaad, die airco mistte ik ook in het verhaal. Bij lage snelheden weegt dat verbruik opeens veel zwaarder. Zet eventueel de airco uit dus als je in een langdurige trage file belandt en twijfelt over je actieradius…
Onderschat het verbruik van de airco niet,stroomverbruik is erg hoog van airco pomp.