Na de imposante plug-in hybride Fisker Karma was het lange tijd stil, maar het Amerikaanse merk lijkt na wat woelige tijden weer helemaal terug te zijn. Fisker doet gezellig mee aan de elektrificatie met een SUV, de Ocean, een stoere offroad-versie daarvan, een pick-up, nog een SUV en een cabrio-GT. Over de laatste drie maakte Fisker gisteren wat meer bekend. Daarbij spreekt de elektrische cabrio ons het meeste aan. Dit is de Fisker Ronin.

Vorig jaar beloofde Fisker dat de Ronin de EV zou worden met de grootste actieradius. Dat doel heeft het merk nog steeds. De Fisker Ronin moet de eerste vol-elektrische, vierdeurs GT worden waar het dak vanaf kan. De vijfzitter krijgt een koolstofvezel dak dat kan inklappen.

De deuren openen zich naar boven, zoals bij de McLaren P1. Vanbinnen krijgt de Ronin volgens Fisker een ‘high-tech luxe interieur’; hier zijn nog geen beelden van. De eerste plaatjes van de Ronin tonen in ieder geval alvast cameraspiegels en velgen die elk bestaan uit drie open aero-bladen.

Specificaties van de Fisker Ronin

De elektrische GT krijgt drie elektromotoren die samen ‘meer dan 1.000 pk’ produceren. Een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u moet straks te doen zijn in 2 seconden. Een geïntegreerd batterijpakket moet ervoor zorgen dat je 966 kilometer ver kunt komen op één lading. Tenminste, dat is waar Fisker op hoopt.

Nu al helemaal ondersteboven van de Ronin? Je kunt alvast een eerste reservering doen voor 2.000 dollar (omgerekend ongeveer 1.800 euro) en later een tweede reservering van 1.000 dollar (ongeveer 900 euro) als borg. De productie moet volgend jaar beginnen. ‘Tegen 2027 willen we ‘s werelds meest klimaatneutrale auto bouwen’, zegt Henrik Fisker.

Reacties

  • Maarten heeft op 5 augustus 2023 geschreven:

    Iedere fabrikant zan zoiets bouwen als prototype.
    Ook VW.

    De vraag is of je er ooit winst op gaat maken omdat je nooit substantiële aantallen zult verkopen. Dus leuke papieren exercitie, daarna een halfbakken poging om in het topsegment te concurreren tegen Taycans, Audi en Tesla om vervolgens een productiestop aan te kondigen waarna de rechter een faillissement bekrachtigd en het merk en eventuele patenten worden opgekocht door een grotere partij. (Waarschijnlijk Chinees)

    • Lolsmurf heeft op 9 augustus 2023 geschreven:

      Topsegment en dan Tesla noemen. Jij noemt de Primark zeker ook in een rijtje met de Bijenkorf?

      Mensen kopen die autos alleen nog maar omdat ze in de aanbieding gegooid zijn. Het is de Dacia onder de EV’s met eenzelfde soort obsessieve volgelingen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)