Zodra je een stem met vastgelijmde kaken de woorden Willkommen in Deutschland hoor uitspreken in de auto, dan kun je gelijk maar het bekende nummer van N.W.A. aanzetten. Je weet wel, dat nummer over de politie. Want als er in de auto Flitsmeister (of een andere flits-app) aanstaat, dan ben je volgens de Duitse politie illegaal bezig. Dit geldt dus ook voor de bijrijder.

Het Duitse 24Auto meldt dit. Bij een staande houding in Duitsland van een tijdje geleden ontdekt de politie dat de bijrijder een flits-app aan heeft staan. Blijkbaar zien de agenten dat de bestuurder de telefoon van zijn bijrijder aan de kant probeert te duwen. De hogere regionale rechtbank oordeelt deze week dat de bestuurder (!) een boete krijgt.

Flitsmeister is verboden in Duitsland, de boete is 100 euro

De bestuurder krijgt van de rechter 100 euro boete omdat zijn bijrijder dus Flitsmeister aan heeft staan. Als je een hekel hebt aan de bestuurder en hij wordt langs de kant gezet door de Polizei, dan weet je dus wat je moet doen. In alle andere gevallen heb je op het moment dat je een stopteken krijgt alle tijd om de telefoon weg te leggen.

Flitsmeister beaamt overigens dat het gebruik van flitswaarschuwingen inderdaad verboden is, maar dat de pakkans erg klein is: ‘Voertuigen mogen niet zonder redelijk vermoeden worden doorzocht. Dit geldt natuurlijk ook voor smartphones. Het gebruik van flitsapps kan daarom nauwelijks worden gecontroleerd.’

Stiekem wel doen?

Alleen als je Flitsmeister heel groot via Apple Carplay of Android Auto op het navigatiescherm hebt staan, kan de politie duidelijk zien dat je stout bent. Krijg je dan toch een keer een boete in Duitsland voor het gebruiken van Flitsmeister, dan denkt de ontwikkelaar van de app dat je alsnog winst hebt: ‘Reken maar uit hoeveel boetes van flitsers je die rit al wel niet hebt ontweken.’

13 reacties op “Flitsmeister is in Duitsland dus óók verboden voor de passagiers”

  1. Dus als je jezelf laat waarschuwen voor een flitscontrole en je daardoor je snelheid aan gaat passen om daar niet te hard te rijden, krijg je een boete omdat je jezelf hebt laten waarschuwen om daar niet te hard te rijden? Het is toch juist de bedoeling om niet te hard te rijden? Wat maakt het dan uit of je dat gedrag bereikt door een flitswaarschuwing? Oh ja, de inkomsten voor de staat worden daardoor significant verminderd.

    • Omdat je je overal aan de snelheid moet houden. Maar verder vind ik dit ook veel te ver gaan. Want als je telefoon verbonden is met internet, kan je bij de “illegale info”. De politie mag wel sneaky achter een bosje verstopt zitten om te flitsen, maar als iemand hem gespot heeft, vindt hij het niet eerlijk dat je het iedereen vertelt. Beetje sneu.

  2. Een flitspaal mobiel of statisch staat er onder het mom om de verkeersveiligheid te verhogen. Doch moet de flitspaal winstgevend zijn om verschillende redenen 1 de kosten moeten gedekt zijn 2 er moet onderhoud gepleegd worden. 3 de adminstratieve tak bekostigd 4 er moeten nieuwe flitspalen ontwikkeld worden 5 er moet een uitbreiding komen (leverd meer winst op. 6 Dit is het belangrijkste punt, Vergelijk ook de buitenlandste inzet en de achterliggende opdacht zoals in Frankrijk. Het is een vaste (lees groeiende stroom van inkomsten. Lees ook de (follow de money) grafieken er op na. M.a.w. het vult de staatskas meer dan prima! Sommige flitspalen mobiel of vast laten dat over duidelijk zien zoals bij het Refaja ziekenhuis te Stadskanaal. komend vanaf de N366 naar het Stadskanaal kwam je voeger na het passeren van de bebouwde kom bord een kruising tegen waar regelmatig ongelukken gebeurden. In de andere richting naar de N 366 passeer je het einde bebouwde kom bord. Het ziekenhuis personeel dat na het werk in die richting rijd heeft navenant 90% van de personeels leden een boete van 10 km of meer op de mat ontvangen en waarom? Omdat de pakkans het groots is. Namelijk in de richting vanaf de N366 staat de flitser open en bloot en dus wordt hij gezien. Pakkans klein. In de ander richting kan de flitser zich verschuilen tussen de geparkeerde voertuigen grenzend aan het ziekenhuis terrein. En iedereen die het bord einde bebouwde kom ziet geeft al een beetje gas Pakkans verzekerd. Maar die kant op is nog nooit één ongeluk geweest! En als je een klein beetje oplet, en met een klein beetje boeren fluitjes verstand kunt nadenken. dan kun je zelf bedenken of die flitser de verkeers veiligheid verhoogd en dus zorgt voor minder ongeluken of dat de bewuste flitser vooral de staatskas vult. Dat staat los van alle polemieken die hier geschreven staat. Iedereen hier heeft en mag zijn eigen mening hebben. Maar deze is van mij.

  3. Inderdaad lijkt het er de laatste tijd meer op dat geld incasseren belangrijker is dan verkeers veiliheid. Bij ons op straat stond een flitspaal en iedereen hield zich keurig aan de max. snelheid van 50 km/h maar maar, de flitspaal bracht te weinig op en moest weg. Nu wordt er i.p.v. 50km/h wel vaker meer dan 80km/h gereden, vooral ’s nachts

  4. heb het niet zo op flitspalen,zijn ook niet zo accuraat heb zelfs eens een bekeuring voor mijn
    snorscootertje gehad reed ik 30 kilometer te snel terwijl snorry hooguit 27 reed
    nog een heel gedoe geweest om het ongeldig te te laten verklaren
    mijn (on)wijze raad schaf die dingen onmiddelijk af,voor ;brave;automobilsten een kwelling die een gevaarlijk hoge percentage aandacht steelt,en verkeershufters hebben er toch schijt aan

  5. indien je een TomTom gebruikt met flitswaarschuwingen krijg je aan de Duitse grens een bericht dat vanaf hier geen waarschuwingen meer gegeven worden. keer je terug naar Nederland of Belgie merk je dat deze spontaan weer begint te werken. dus als het kan bij TomTom zou het ook bij Flitsmeister kunnen geregeld worden.

  6. Blijkbaar is beboeten belangrijker (lees inkomsten) dan de veiligheid. Ik rij altijd met waar niet voor de flitsers maar voor de handigheid. Accurate informatie, files, snelheidslimieten (soms mis je een bord of weet je niet hoe het juist zit). Rij meestal de aangewezen snelheid maar deze app mag ook niet overal.

  7. Beetje triest dat er allen wordt gefocust op de flitspalen.
    De App geeft ook verkeersomstandigheden aan als er bijv wat op de weg ligt. Recent zonder app gereden, bijna een ongeluk door dat er een trap op de weg lag. Daarnaast geeft de app ook de files goed weer en geeft andere meldingen door. Dat je niet op je telefoon mag zitten oké, maar via de boord computer is het veilig en de vraag is dan dus gaat het om de veiligheid of gemiste inkomsten? En wat heeft dan een groter belang??
    Daar wordt hierbij niet over nagedacht!

  8. Flitsmeuster is vooral handig bij de flitsers met variabele snelheid in Duitsland, ook staan ze af en toe echt op rotplekken die flitskasten van onbeperkt hard dan bord 120, gevolgd door 100 gevolgd door 60 met 10 meter daarna ’n flitskasten. Gaat over een stuk van minder dan een kilometer waarbij je dus van vol gas naar 60 terug moet, is ff flink remmen, dat ga je niet redden met uit laten rollen

    • Regel is dat je vanaf het snelheidsbord de voorgeschreven snelheid moet rijden.
      Die logica zullen de meesten wel begrijpen. Op tijd gas terug nemen zodat je bij het bord de aangegeven snelheid rijdt.
      Goeie tip? Niet al te moeilijk lijkt me.
      Die vervelende flitspalen staan juist om automobilisten die hun eigen regeltjes belangrijker vinden een leermoment te gunnnen.
      Zie het probleem dus niet zo.

  9. Dat bedrag heb je gauw terugverdiend als je daardoor een flinke boete voorkomt en het rijdt ook relaxter als je weet waar de flitspalen staan.

Laat een antwoord achter aan Remmen is voor mietjes Reactie annuleren

(verplicht)