
Ford maakte nogal wat tongen los toen het Amerikaanse merk een elektrische SUV presenteerde. Het feit dat er een grote Ford-EV kwam, was niet eens de reden voor de commotie. Autoliefhebbers verachtten het merk vanwege de naam van de SUV: Mustang Mach-E. Voor diezelfde liefhebbers is er goed nieuws: de échte Mustang zal nooit volledig elektrisch worden. Dat belooft de baas van het merk, Jim Farley.
‘We zullen nooit een Mustang bouwen die geen Mustang is’, begint Farley tegen Autocar. ‘Er zal bijvoorbeeld nooit ruimte zijn voor een kleine Ford SUV met een Mustang-badge erop’, vervolgt hij. Vergeet even dat de Mach-E ook een Mustang-badge heeft, wil je? Naast een SUV ziet Farley ook een offroad-Mustang niet zo zitten: ‘Sommige mensen denken dat we de Mustang kunnen combineren met offroad rijden. Kijk maar naar wat Porsche heeft gedaan met de 911 Dakar en wat Lamborghini heeft gedaan. Ik ben daar niet zo zeker over.’
Geen elektrische Ford Mustang, wel een hybride
Voor de volgende Mustangs is Ford druk bezig met het testen van hybride motoren. ‘We hebben getest en we geloven echt dat deels elektrische aandrijflijnen goed werken voor prestatiegerichte bestuurders’, zegt Farley. Over de motor zegt de Ford-baas dat hij wil doorgaan met het bouwen van de V8-motor ‘zolang als God en de politici het toestaan’.
Lees ook: VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk
Farley vervolgt: ‘Eén ding dat ik kan beloven is dat we nooit een volledig elektrische Ford Mustang gaan maken. Ik kijk naar andere gebruikers van puur elektrische kracht zoals Formule E en zelfs bedrijven als Rimac en ik denk gewoon niet dat het juist zou zijn voor de Mustang. Geweldig voor andere Fords, maar niet voor de Mustang.’
Farley fantaseert over een gezins-Mustang
Dat moet het dus allemaal niet worden, maar hoe ziet de Mustang van de toekomst er dan wél uit? Aan de ene kant ziet Farley wel een gezinsversie voor zich. ‘We zouden andere koetsvormen kunnen doen. Een vierdeurs of zoiets? Ik geloof dat we dat kunnen doen, zolang deze modellen de prestaties en instelling hebben van het origineel.’
Aan de andere kant zit er ook meer in het extra sportieve vat volgens Farley. Zo noemt hij de Mustang GTD – de GT3-racer met een kenteken – ‘een aanbetaling’, doelend op het begin van iets moois. ‘We gaan niet stoppen bij de GTD’, zegt de baas van Ford. Hij wil dat zijn merk mensen blijft verbazen. Dan maar een Mustang met de 1,6-liter hybride V6-motor uit de F1-auto van Max Verstappen?
Eén reactie op “Ford-baas over de toekomst van de Mustang: geen EV, SUV of offroader, wel een vierdeurs”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sterk verhaal, ik rij al bijna 2 jaar in een elektrische Mustang. ..? Triest stemmende stemmingmakerij dit artikel dus. Aan al die would be Mustang ‘kenners’: get over yourself.