
Ford maakte nogal wat tongen los toen het Amerikaanse merk een elektrische SUV presenteerde. Het feit dat er een grote Ford-EV kwam, was niet eens de reden voor de commotie. Autoliefhebbers verachtten het merk vanwege de naam van de SUV: Mustang Mach-E. Voor diezelfde liefhebbers is er goed nieuws: de échte Mustang zal nooit volledig elektrisch worden. Dat belooft de baas van het merk, Jim Farley.
‘We zullen nooit een Mustang bouwen die geen Mustang is’, begint Farley tegen Autocar. ‘Er zal bijvoorbeeld nooit ruimte zijn voor een kleine Ford SUV met een Mustang-badge erop’, vervolgt hij. Vergeet even dat de Mach-E ook een Mustang-badge heeft, wil je? Naast een SUV ziet Farley ook een offroad-Mustang niet zo zitten: ‘Sommige mensen denken dat we de Mustang kunnen combineren met offroad rijden. Kijk maar naar wat Porsche heeft gedaan met de 911 Dakar en wat Lamborghini heeft gedaan. Ik ben daar niet zo zeker over.’
Geen elektrische Ford Mustang, wel een hybride
Voor de volgende Mustangs is Ford druk bezig met het testen van hybride motoren. ‘We hebben getest en we geloven echt dat deels elektrische aandrijflijnen goed werken voor prestatiegerichte bestuurders’, zegt Farley. Over de motor zegt de Ford-baas dat hij wil doorgaan met het bouwen van de V8-motor ‘zolang als God en de politici het toestaan’.
Lees ook: VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk
Farley vervolgt: ‘Eén ding dat ik kan beloven is dat we nooit een volledig elektrische Ford Mustang gaan maken. Ik kijk naar andere gebruikers van puur elektrische kracht zoals Formule E en zelfs bedrijven als Rimac en ik denk gewoon niet dat het juist zou zijn voor de Mustang. Geweldig voor andere Fords, maar niet voor de Mustang.’
Farley fantaseert over een gezins-Mustang
Dat moet het dus allemaal niet worden, maar hoe ziet de Mustang van de toekomst er dan wél uit? Aan de ene kant ziet Farley wel een gezinsversie voor zich. ‘We zouden andere koetsvormen kunnen doen. Een vierdeurs of zoiets? Ik geloof dat we dat kunnen doen, zolang deze modellen de prestaties en instelling hebben van het origineel.’
Aan de andere kant zit er ook meer in het extra sportieve vat volgens Farley. Zo noemt hij de Mustang GTD – de GT3-racer met een kenteken – ‘een aanbetaling’, doelend op het begin van iets moois. ‘We gaan niet stoppen bij de GTD’, zegt de baas van Ford. Hij wil dat zijn merk mensen blijft verbazen. Dan maar een Mustang met de 1,6-liter hybride V6-motor uit de F1-auto van Max Verstappen?
Eén reactie op “Ford-baas over de toekomst van de Mustang: geen EV, SUV of offroader, wel een vierdeurs”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Sterk verhaal, ik rij al bijna 2 jaar in een elektrische Mustang. ..? Triest stemmende stemmingmakerij dit artikel dus. Aan al die would be Mustang ‘kenners’: get over yourself.