
Ford maakte nogal wat tongen los toen het Amerikaanse merk een elektrische SUV presenteerde. Het feit dat er een grote Ford-EV kwam, was niet eens de reden voor de commotie. Autoliefhebbers verachtten het merk vanwege de naam van de SUV: Mustang Mach-E. Voor diezelfde liefhebbers is er goed nieuws: de échte Mustang zal nooit volledig elektrisch worden. Dat belooft de baas van het merk, Jim Farley.
‘We zullen nooit een Mustang bouwen die geen Mustang is’, begint Farley tegen Autocar. ‘Er zal bijvoorbeeld nooit ruimte zijn voor een kleine Ford SUV met een Mustang-badge erop’, vervolgt hij. Vergeet even dat de Mach-E ook een Mustang-badge heeft, wil je? Naast een SUV ziet Farley ook een offroad-Mustang niet zo zitten: ‘Sommige mensen denken dat we de Mustang kunnen combineren met offroad rijden. Kijk maar naar wat Porsche heeft gedaan met de 911 Dakar en wat Lamborghini heeft gedaan. Ik ben daar niet zo zeker over.’
Geen elektrische Ford Mustang, wel een hybride
Voor de volgende Mustangs is Ford druk bezig met het testen van hybride motoren. ‘We hebben getest en we geloven echt dat deels elektrische aandrijflijnen goed werken voor prestatiegerichte bestuurders’, zegt Farley. Over de motor zegt de Ford-baas dat hij wil doorgaan met het bouwen van de V8-motor ‘zolang als God en de politici het toestaan’.
Lees ook: VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk
Farley vervolgt: ‘Eén ding dat ik kan beloven is dat we nooit een volledig elektrische Ford Mustang gaan maken. Ik kijk naar andere gebruikers van puur elektrische kracht zoals Formule E en zelfs bedrijven als Rimac en ik denk gewoon niet dat het juist zou zijn voor de Mustang. Geweldig voor andere Fords, maar niet voor de Mustang.’
Farley fantaseert over een gezins-Mustang
Dat moet het dus allemaal niet worden, maar hoe ziet de Mustang van de toekomst er dan wél uit? Aan de ene kant ziet Farley wel een gezinsversie voor zich. ‘We zouden andere koetsvormen kunnen doen. Een vierdeurs of zoiets? Ik geloof dat we dat kunnen doen, zolang deze modellen de prestaties en instelling hebben van het origineel.’
Aan de andere kant zit er ook meer in het extra sportieve vat volgens Farley. Zo noemt hij de Mustang GTD – de GT3-racer met een kenteken – ‘een aanbetaling’, doelend op het begin van iets moois. ‘We gaan niet stoppen bij de GTD’, zegt de baas van Ford. Hij wil dat zijn merk mensen blijft verbazen. Dan maar een Mustang met de 1,6-liter hybride V6-motor uit de F1-auto van Max Verstappen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Ford-baas over de toekomst van de Mustang: geen EV, SUV of offroader, wel een vierdeurs”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

De Fiat 500 gweer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Sterk verhaal, ik rij al bijna 2 jaar in een elektrische Mustang. ..? Triest stemmende stemmingmakerij dit artikel dus. Aan al die would be Mustang ‘kenners’: get over yourself.