Ford maakte nogal wat tongen los toen het Amerikaanse merk een elektrische SUV presenteerde. Het feit dat er een grote Ford-EV kwam, was niet eens de reden voor de commotie. Autoliefhebbers verachtten het merk vanwege de naam van de SUV: Mustang Mach-E. Voor diezelfde liefhebbers is er goed nieuws: de échte Mustang zal nooit volledig elektrisch worden. Dat belooft de baas van het merk, Jim Farley.

‘We zullen nooit een Mustang bouwen die geen Mustang is’, begint Farley tegen Autocar. ‘Er zal bijvoorbeeld nooit ruimte zijn voor een kleine Ford SUV met een Mustang-badge erop’, vervolgt hij. Vergeet even dat de Mach-E ook een Mustang-badge heeft, wil je? Naast een SUV ziet Farley ook een offroad-Mustang niet zo zitten: ‘Sommige mensen denken dat we de Mustang kunnen combineren met offroad rijden. Kijk maar naar wat Porsche heeft gedaan met de 911 Dakar en wat Lamborghini heeft gedaan. Ik ben daar niet zo zeker over.’

Geen elektrische Ford Mustang, wel een hybride

Voor de volgende Mustangs is Ford druk bezig met het testen van hybride motoren. ‘We hebben getest en we geloven echt dat deels elektrische aandrijflijnen goed werken voor prestatiegerichte bestuurders’, zegt Farley. Over de motor zegt de Ford-baas dat hij wil doorgaan met het bouwen van de V8-motor ‘zolang als God en de politici het toestaan’.

Lees ook: VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Farley vervolgt: ‘Eén ding dat ik kan beloven is dat we nooit een volledig elektrische Ford Mustang gaan maken. Ik kijk naar andere gebruikers van puur elektrische kracht zoals Formule E en zelfs bedrijven als Rimac en ik denk gewoon niet dat het juist zou zijn voor de Mustang. Geweldig voor andere Fords, maar niet voor de Mustang.’

Farley fantaseert over een gezins-Mustang

Dat moet het dus allemaal niet worden, maar hoe ziet de Mustang van de toekomst er dan wél uit? Aan de ene kant ziet Farley wel een gezinsversie voor zich. ‘We zouden andere koetsvormen kunnen doen. Een vierdeurs of zoiets? Ik geloof dat we dat kunnen doen, zolang deze modellen de prestaties en instelling hebben van het origineel.’

Aan de andere kant zit er ook meer in het extra sportieve vat volgens Farley. Zo noemt hij de Mustang GTD – de GT3-racer met een kenteken – ‘een aanbetaling’, doelend op het begin van iets moois. ‘We gaan niet stoppen bij de GTD’, zegt de baas van Ford. Hij wil dat zijn merk mensen blijft verbazen. Dan maar een Mustang met de 1,6-liter hybride V6-motor uit de F1-auto van Max Verstappen?

Reacties

  • Bor heeft op 20 mei 2024 geschreven:

    Sterk verhaal, ik rij al bijna 2 jaar in een elektrische Mustang. ..? Triest stemmende stemmingmakerij dit artikel dus. Aan al die would be Mustang ‘kenners’: get over yourself.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)