Weg, ver weg van de grote groep gerestaureerde Porsche 911’s kom je deze tot-offroader-gemaakte Ford Mustang Fastback uit 1968 tegen. De flink gewijzigde ‘Stang wordt STL-1 genoemd en is ontworpen door het Milanese ontwerphuis BorromeodeSilva. Nu is de offroad-Mustang nog een virtuele droom, maar binnenkort wordt deze restomod werkelijkheid.

De inspiratie voor het project kwam toen de mede-oprichter van het bedrijf, Carlo Borromeo, in 2008 in zijn eigen Fastback over de Pan-American Highway reisde. ‘Door deze epische reis begon ik me voor te stellen hoe deze buitengewone ponycar kon worden aangepast om de perfecte avontuurlijke terreinwagen te worden’, zegt Borromeo. Als je naar de beelden hierboven kijkt, wordt duidelijk dat een op maat gemaakte XL-bekerhouder niet voldoende was.

De aanpassingen aan de Ford Mustang Fastback

Het dak is vervangen door een buisvormige kooi die de oorspronkelijke daklijn naadloos overneemt. Het nieuwe frame is gemaakt van staal en hoewel de vorm van de auto nog steeds herkenbaar is, is de verhoogde carrosserie dat niet. Dit dankzij een onafhankelijke ophanging en offroad-banden, waardoor de oude Mustang al wat avontuurlijker wordt.

Een ander opvallend kenmerk is de opnieuw ontworpen voorbumper met grote mistlampen die meer naar het midden zijn geplaatst. Je krijgt zelfs oliecarterbescherming en een dunnere achterbumper om de STL-1 nog wat extra bodemvrijheid te geven. De Mustang kreeg een verbeterde set schroefveren, buisvormige draagarmen en zelfs tandheugelbesturing met nieuwe trekstangen en bussen. Nieuwe 11-inch remschijven en aluminium remklauwen zijn ook aanwezig, evenals een sperdifferentieel.

Specificaties van de Ford Mustang offroader

Aangezien dit een Amerikaanse ponycar is, moeten we waarschijnlijk de motor even noemen. Want natuurlijk ligt er een V8 in: de 5,0-liter ‘Road Runner’, die in 2012 debuteerde in de Boss Mustang 302. De motor heeft een nieuwe krukas van gesmeed staal en aluminium zuigers gekregen, terwijl de cilinderkoppen en het inlaatspruitstuk uit een 302R-racer zijn gehaald. Het koppel zou met 13 Nm zijn ingezakt, maar het vermogen stijgt dan weer tot boven de oorspronkelijke 450 pk.

Als je binnen in de Mustang kijkt (of ben je dan nog steeds buiten?), zie je een minimalistisch interieur met een handvol moderne accenten, waaronder een nieuw stuur en stoelen. Het digitale dashboard moet het gemakkelijker maken om fastfoodrestaurants te lokaliseren op een rondrit door Amerika, denken we.

De eerste STL-1 is in de maak

‘Het kostte ons een paar jaar om het idee te realiseren, maar we zijn er eindelijk. We zijn nu klaar om de beste offroad-Mustang ter wereld te bouwen waarbij we onze ervaring in restomod-ontwerp combineren met onze liefde voor epische reizen.’ In eerste instantie bouwt BorromeodeSilva slechts één STL-1 voor Carlo zelf, maar als er bestellingen binnenkomen, bouwt het bedrijf er meer. Wij willen er eentje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)