Ah, Rothmans tegen Roughroads: dat is nog eens vooruitgang

Sponsoring door sigarettenmerken is nu not done, maar niemand kan beweren dat ze 40 jaar geleden niet wisten hoe ze een sportauto er lekker uit moesten laten zien. De 953 kwam op het hoogtepunt van de samenwerking tussen Porsche en Rothmans, en de livery oogt op de Dakar-ganger net zo goed als op de 956 Le Mans-auto.

Maar genoeg over hun uiterlijk. Alles wat bij Porsche met vierwielaandrijving te maken heeft, vindt hier zijn oorsprong. De 953 was de eerste, voordat de Cayenne zelfs maar bij iemand was opgekomen. Naast raceauto was hij een rollend laboratorium dat de weg plaveide voor de 959 in 1985.

Was ie succesvol?

Nou en of! Porsche schreef drie exemplaren in voor de dik 11.000 kilometer lange reis van Parijs naar Dakar, en precies deze auto, gereden door René Metge en Dominique Lemoyne, werd algemeen winnaar. Hij had veel gemeen met de gewone 911 voor de openbare weg: de compressieverhouding was verlaagd om ook met slechte benzine overweg te -kunnen, maar verder is de 3,2-liter motor gewoon standaard.

De vermogensverdeling tussen voor en achter was 31/69 en het centrale differen-tieel kon handmatig worden gesperd. Ook werd er een ophanging met dubbele wishbones gemonteerd. Het verhoogde platform leverde een bodemspeling van 270 millimeter op.

Is de nieuwe 911 Dakar ook zo extreem?

Die heeft maar 50 millimeter meer bodemvrijheid dan een gewone 911 (het maximum is 191 millimeter – verder gaat ie niet), dus nee, dat niet. Maar dit is ook meer een straatauto, geen racer. De Porsche 911 Dakar bestaat bij de gratie van de faam en reputatie van de Porsche 953, maar zal de Sahara-woestijn niet met net zoveel enthousiasme weten te tackelen als zijn voorbeeld. Niet in de laatste plaats omdat hij maar één benzinetank heeft, van 67 liter. De 953 heeft er twee: een van 120 liter in de neus en nog eentje van 170 liter achter de stoel van de bestuurder.

Welke van de twee is sneller?

Dezelfde die ook nog eens tien keer stiller is. De ongedempte 953 moet wel een van de allerluidste Porsches in de geschiedenis van het merk zijn. Hij is volkomen hilarisch, maar de 1.235 kilo wegende rallyauto heeft een vermogen/gewichtsverhouding van 182 pk per ton.

De 911 Dakar mag dan 1.605 kilo wegen, hij heeft wel een 480 pk sterke 3,0-liter boxermotor met twee turbo’s, en heeft dus 299 pk per ton. Porsche heeft onderhuids veel werk verzet om hem goed met gebrek aan asfalt om te kunnen laten gaan, en om eerlijk te zijn houdt hij zich ook fantastisch als we door het gras langs de Vinex-wijk brullen.

Hoe is de rallyauto in het terrein?

Dat is het echte werk. Ja, de nieuwe Dakar is uitermate capabel en behoorlijk beschaafd, en bij uitstek geschikt voor avonturen van een paar kilometer buiten het asfalt; om daar vervolgens te genieten van je daktent.

Maar de 953? Die richt je gewoon op een stuk landschap en hij scheurt het aan flarden. Dit was de eerste sportauto die ooit de machtige woestijnwedstrijd won. Er komt maar weinig bij ’m in de buurt. Ja, hij is fysiek en doodvermoeiend om te rijden, maar hij heeft ook een groot hart, zachte vering en een robuustheid die hem tot het einde der tijden zal brengen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)