Ford Bronco komt je offroad-dromen waarmaken

Het merk pakt goed uit met hun langverwachte retro-offroader

Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021
Foto('s): FordFord Bronco en Bronco Sport 2021
Foto('s): FordFord Bronco 2021 en klassieke Bronco
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco 2021
Ford Bronco en Bronco Sport 2021
Ford Bronco 2021 en klassieke Bronco

In Nederland kennen we ‘m nog het best van een tergend langzame snelwegachtervolging, maar in de VS is de Ford Bronco een gevierd fenomeen. Fords tweedeurs offroader baarde decennialang opzien onder liefhebbers, tot hij in de jaren negentig verdween. Al tijden gonsden er geruchten rond dat hij een comeback zou maken. Er volgde een lek en vervolgens maanden, jaren geduld. Maar nu is de meest langverwachte Amerikaanse auto van 2020 onthuld.

Voor het eerst is de Ford Bronco er niet alleen als twee-, maar ook als vierdeurs. Hij staat op een ouderwets stalen chassis en komt met een EcoBoost-motor naar keuze: een 2,3-liter viercilinder (274 pk) of een 2,7-liter V6 (314 pk). Naast Fords bekende tientraps automaat is er ook een handgeschakelde zevenbak verkrijgbaar.

Offroaden met de Ford Bronco

De nieuwe Ford Bronco neemt z’n verantwoordelijkheid als vrijheidsvoorvechter op de kin. Het merk biedt meer dan 200 accessoires aan en er zijn harde en zachte dakopties die je kunt verwijderen, evenals de deuren. De rubberen vloeren zijn voorzien van afwateringsgaten. Er zijn twee 4×4-systemen verkrijgbaar (zonder en met elektromechanische tussenbak) en Ford belooft een crawl ratio van 94,75:1. Je kunt zelfs kiezen voor een hydraulisch bedienbare stabilisatorstang en Bilstein-dempers met bumpstopventielen.

De Bronco heeft 35-inch banden, een starre Dana 44-achteras met optioneel sperdifferentieel, zeven rij-modi met namen als Baja, Mud/Ruts en Rock Crawl, en Trail Control – een cruisecontrol voor lage snelheden. Volgens Ford kan hij door 85 centimeter diep water rijden. Er zijn stalen beschermplaten voor kritieke onderdelen. Stalen bumpers met een montagepunt voor een lier zijn een optie. Het Sync-infotainment systeem kent (in de VS) meer dan 1.000 offroad-routes en biedt de optie om nieuw ontdekte paden te delen.

Ford Bronco Sport

Sneu voor ‘m, want hij staat nogal in de schaduw van z’n grote broer – maar tegelijk met de Ford Bronco werd ook de Ford Bronco Sport onthuld. Deze SUV voor net iets minder avontuurlijk ingestelde types koppelt de designkenmerken van de Bronco aan een kleiner, wat minder modderig familiemodel dat een beetje doet denken aan de Land Rover Freelander. De compacte Bronco Sport is er met een 1.5 driecilinder of een 2.0 viercilinder, beide EcoBoost-turbomotoren, en een achttraps automaat.

De Bronco komt volgend jaar

De productie van de nieuwe Ford Bronco start begin 2021. In het voorjaar verschijnen de eerste exemplaren bij de dealer, in zeven trimcombinaties en voor prijzen vanaf 29.995 dollar. Reserveren kan online voor slechts 100 dollar. Of de auto ook deze kant op komt, is niet bekend – maar gezien Fords Europese succes met dat ene andere Amerikaanse lifestylemodel zou het ons niet verbazen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws