Soms kom je er pas later achter dat je een beetje meer wil. Net wanneer jij zit te knagen op een broodje kaas en je overbuurman een lange lummel speciaal heeft verorberd, dringt dat tot je door. Met auto’s is het ook weleens zo dat je later toch meer luxe, uitstraling of vermogen wenst. Gelukkig is er een complete industrie die je maar al te graag helpt. Die industrie houdt op dit moment de SEMA – alwaar de tofste aftermarket projecten getoond worden, voor vandaag hebben wij de Ford F-150 FP700S voor je.
Dat is het laatste project van Ford Custom Garage. Dat is een relatief nieuw fenomeen. Onder dit label brengt Ford-upgrades voor Fords. Deze worden in dit specifieke geval gebundeld in een pakket. Vervolgens kun je met je Ford naar de Ford-dealer en het pakket laten installeren. Op deze wijze heb je gewoon garantie en de bekende kwaliteit die je gewend bent. Ford kan zo de klant aan boord houden voordat deze naar een tuner moet of zelf gaat knutselen.
De F-150 FP700S klinkt exotisch, maar is voor de instapversie
Snelle, dikke en luxe pick-ups zijn natuurlijk geen nieuw fenomeen. Het bijzondere is dat de Ford F-150 FP700S een pakket is voor het standaardmodel. Het is namelijk het eenvoudige basismodel, dus met een enkele cabine en normale laadbak. De auto is een zogenaamde 4×2 en heeft dus achterwielaandrijving. Net als de Ford F-150 SVT Lighting van 1999 tot 2004 is het een zogenaamde ‘street truck’. Een pick-up voor op de straat om het sportwagens lastig te maken tijdens een stoplichtsprintje.
Zo is de Ford F-150 FP700S qua uiterlijk iets dikker dan normaal met 22-inch grote lichtmetalen velgen en een verlagingsset. Verfrissend, anno 2024 worden de meeste pick-ups juist verhoogd middels een liftkit, maar nu gaat de FP700S juist naar beneden. Verder zijn er de nodige stickers en badges die medeweggebruikers erop attenderen dat je meer vermogen hebt dan standaard. Maar het is allemaal erg ingetogen. De meeste mensen zien gewoon een eenvoudige pick-up.
300 pk extra
En ja, er is een hele hoop extra vermogen. De 5-liter Coyote V8 (klinkt toch toffer dan EcoBoost, nietwaar?) is al geen stakker met 400 pk en 555 Nm. Het blok wordt echter in dit geval voorzien van een 3-liter grote Whipple-supercharger. Daardoor stijgt het vermogen naar 700 pk. Het koppel gaat omhoog van 500 naar 800 Nm. Daardoor kun je van 0-96 km/u sprinten in 4,1 seconde (96 km/u is 60 mijl per uur). De topsnelheid is niet relevant, want de tank is leeg voordat je het wint van de luchtweerstand.
Lees ook: Grootste productie V8 krijgt supercharger
Het mooie is nog de Ford F-150 FP700S is dat deze verder helemaal standaard is. Dus gewoon met het kleine infotainmentscherm, stoffen bekleding en analoge tellers. Het enige wat je dus moet doen is voorzichtig gas geven, want wielspin ligt constant op de loer met achterwielaandrijving en zo’n lichte achterzijde. Ach ja, dat is juist een gedeelte van de lol. Een ander gedeelte van de fun is de lage prijs. Prijzen communiceert Ford nog niet, maar reken op zo’n 12 tot 15 mille voor het complete pakket.
Reacties