Ford F-150 Raptor: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de droom van elke avontuurlijke hovenier: de nieuwe Ford F-150 Raptor. Dit is hoe we 'm beleefden

Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016
Ford F-150 Raptor 2016

De Ford F-150 Raptor, wat was dat ook alweer?

Je hebt gelijk, Ford heeft behoorlijk zitten treuzelen met de introductie van hun nieuwe opper-pick-up. De vorige F-150 Raptor is al sinds 2014 niet meer leverbaar, tot onze spijt overigens, want wat een machine was dat. Sterk, capabel en met een schandalig bruut geluid dankzij zijn 6,2-liter V8. Buiten wat gewichtsbesparing en een supercharger zagen we eigenlijk niet in wat er beter zou kunnen.

Hoe hebben ze deze dan verbeterd?

Door hem compleet opnieuw te ontwerpen, mede omdat de nieuwe generatie F-150 van aluminium is gemaakt. Deze Raptor is bijna 230 kilo lichter dan zijn voorganger en heeft bovendien niet langer een V8, maar een 3,5-liter EcoBoost V6 met twee turbo’s, verwant aan het blok dat in de nieuwe Ford GT ligt. Dat lijkt heiligschennis, maar wacht even tot je de feiten hoort: 456 pk en 691 Nm – een hap meer dan de vorige – met een verbruik dat 25 procent lager ligt, mede dankzij een tientraps (!) automaat.

En verder?

Het onderstel is geheel nieuw, met een 15 centimeter grotere spoorbreedte en 44 procent grotere schokdempers voor nog hogere sprongen. Er is een enorm zonnedak, magnesium schakelflippers en een belangrijke knop op het stuur. Die geeft je toegang tot zes rij-modi: Normal, Sport, Weather, Mud & Sand, Baja en Rock Crawl. Ze hebben allemaal zo hun voordelen – Sport maakt alles fijn scherper, met Rock Crawl is het alsof je in een enorme berggeit zit – maar Baja is de meest indrukwekkende. Deze modus houdt de turbo’s op gang wanneer je van het gas gaat, zodat de motor er ogenblikkelijk klaar voor is als de bocht voorbij is en je weer verder wilt stampen.

Dat klinkt vermakelijk.

Dat is het ook. Met een Raptor over een hobbelig woestijnpad jagen is een van de leukste dingen die je in je leven kunt doen. Het ding davert moeiteloos met 130 km/u over het meest rotsige en pokdalige terrein, met altijd genoeg power achter de hand om je met een extra vaartje over obstakels heen te laten springen. De oude Raptor was goed – maar deze laat hem genadeloos in het stof bijten.

Leuk, maar we hebben hier geen woestijn. Hoe doet de Ford F-150 Raptor het op de weg?

Nou, hij is sneller en stiller – bijna Range Rover-achtig stil, zelfs. De besturing voelt wel wat lichter aan dan voorheen, waardoor je minder goed in de gaten hebt wat de voorwielen doen. De tientraps automaat maakt af en toe wat moeizame kreun- en kloink-geluiden, maar hij werkt voorbeeldig, dus misschien hoort dat erbij. En ja: de V6 klinkt bij lange na niet zo geniaal als de V8 die we kennen en beminnen. Meer als een Nissan GT-R, eigenlijk. Maar de voordelen zijn zo talrijk dat hij de overstap alsnog waard is.

Moet ik er een kopen?

Stomme vraag. Natuurlijk moet je dat, als je het kunt. De Raptor staat nog steeds op eenzame hoogte in de wereld van de off-road pick-ups. De vorige generatie gaf er een frisse invulling aan; deze tilt het genre naar een nieuw niveau. Bel je favoriete grijze importeur en regel er een.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken