
Tussen al het elektrische en/of extreem krachtige geweld in Genève komt Ford met een relatief bezonnen en toch heel erg leuk nieuwtje: een net iets rappere versie van een van onze favoriete hot hatches, de Fiesta ST.
Deze ST200 mag je zien als een soort uitsmijtversie van het succesvolle heethoofdje. De veranderingen zijn niet schokkend, maar toch de moeite: het vermogen van de 1,6-liter turbomotor steeg van 182 naar 200 pk, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u nu niet langer dan 6,7 seconden hoeft te duren. Ford belooft daarnaast dat vooral tussenacceleraties nog net even vlotter zullen verlopen.
Je herkent de ST200 aan z’n matzwarte velgen, allerlei rode details aan binnen- en buitenkant en een nieuw grijs lakje, Solid Silver Grey. Prijzen zijn nog niet aangekondigd, maar aangezien je de gewone Fiesta ST vanaf 27.825 euro mag meenemen, gokken we op ongeveer 30.000 euro voor de ST200. Dat zou geen verkeerde deal zijn; een Clio RS Trophy is prijziger, al ben je met een 208 GTi goedkoper uit.
Trouwens, mocht je net een standaard ST gekocht hebben, niet getreurd: er is altijd nog de Mountune-upgrade naar 215 pk.
Meer van TopGear


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Oostenrijk 2025 in minder dan 120 seconden

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer
