Ford Focus 1.0: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de Ford Focus met de nieuwe 1,0-liter driecilinder EcoBoost-benzinemotor. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Ford Focus 5-deurs
Uitvoering: 1.0 EcoBoost 125 pk
Lokatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: heerlijk zonnig, graadje of 14

 
Wat reden we?
De Ford Focus in z’n nieuwe basisuitvoering. De atmosferische 1.6 benzine wordt binnenkort vervangen door een gloedjenieuwe 1.0 driecilinder EcoBoost. Van de twee vermogens waarmee ie wordt aangeboden, reden wij de sterkste met 125 pk. Niet echt de basisuitvoering dus, maar wel bijna.

Beviel het?
Verbazend genoeg: ja. Als sceptici van het hele downsize-gebeuren zetten we automatisch onze vraagtekens bij een minuscuul motortje in een relatief grote auto – zo’n blokje moet immers harder werken en verbruikt dan al snel meer brandstof dan een motor met een grotere cilinderinhoud. Echter, de Focus verrast op alle fronten. Hij is stil en geciviliseerd, heeft juist onderin aardig wat koppel beschikbaar, voelt daardoor allesbehalve sloom aan en is toch zuinig (5,0 l/100 km op papier, wij verbruikten 7,2 l/100 km; in de bergen, met af en toe stevig doorrijden). Oh, en als je ‘m op z’n staart trapt, roffelt ie best lekker.

Nog bijzonderheden?
Nou, die motor dus. Het ding is helemaal from scratch ontwikkeld en voorzien van allerlei slimmigheden, zoals een gescheiden koelsysteem dat bij koude motor alleen de uitlaatkant koelt, zodat het geheel sneller opwarmt, en een bewust in onbalans gebracht vliegwiel en krukaspoelie om het typische trillen van de driecilinder tegen te werken. Zoals gezegd, het resultaat mag er zijn. Eigenlijk voelt en rijdt de 1.0 EcoBoost als een grotere benzinemotor zonder turbo, en dat is erg knap.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Focus is er natuurlijk in allerlei uitvoeringen, maar de 1.0 EcoBoost komt er met 100 of 125 pk. Beide leveren 170 Nm aan koppel en komen beschikbaar in zowel de 5-deurs hatchback als de sedan en de Estate. Alleen in de 5-deurs bereikt de 100 pk de felbegeerde 14 procent bijtelling en wegenbelastingvrije status (4,8 l/100 km, 109 g/km), mits je ‘m vóór 1 juli 2012 op kenteken zet, want dan veranderen de regels weer eens. De 1.0 EcoBoost 100 pk is nu te bestellen; hij is er vanaf 20.595 euro in Trend-uitdossing. De door ons gereden versie met 125 pk is er vanaf 1 juli 2012 en kost 1.000 euro extra.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Voor een spaarmotortje is de 1.0 EcoBoost verbluffend goed. Aangezien ie ons zelfs in de relatief grote en zware Focus weet in te pakken, zal ie in kleinere modellen wel helemaal tot zijn recht komen. Ford is niet over één nacht ijs gegaan met de ontwikkeling van deze motor, en dat is te zien, te horen en te merken. Een pluim voor hen, van ons.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws