
Een van onze favoriete hatchbacks in het middensegment was na een paar jaar toe aan een facelift. De Ford Focus krijgt voor 2022 een aangepast uiterlijk, nieuw infotainment en verbeterde tech. Ook wordt z’n mild-hybride aandrijflijn bijgevijld en is de Wagon nu praktischer ingericht dan voorheen.
Ford gaf de Focus een nieuwe, hogere motorkap ‘voor een grotere visuele aanwezigheid’ (en betere voetgangersveiligheid, wellicht). De nieuwe grille – met het Ford-logo erin – en bumpers zorgen voor een fris voorkomen en verschillen per uitvoering. Zoals voorheen zijn er de Trend, Titanium, de sportievere ST-Line of, in het geval van de Wagon, de opgeruwde Active. Daarbovenop kun je kiezen voor het X-pakket voor maximale tech, of het Vignale-pakket voor extra luxe.
Mild-hybride met automaat
Je kon de Ford Focus ook vóór 2022 al kopen met een mild-hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,o-liter EcoBoost driecilinder en een starter/generator. De beschikbare vermogens waren 125 en 155 pk. Daar komt nu de optie van een zeventraps Powershift-automaat met dubbele koppeling bij (alleen voor de krachtigste versie). ‘Gewone’ benzine- en dieselmotoren blijven leverbaar.
Sync 4
De Focus krijgt voortaan Sync 4 mee, Fords nieuwste infotainmentsysteem dat we onder andere kennen uit de Mustang Mach-E. Het komt hier niet met een groot staand scherm, maar een 13,2-inch touchscreen in de breedte. Sync 4 baseert onder meer zijn navigatie op cloudgegevens, is intuïtiever te bedienen, werkt samen met een app op je telefoon en haalt draadloos updates binnen.
Andere updates voor de Ford Focus (2022)
De verschillende rijhulpsystemen werden verder verbeterd, waardoor je dodehoekherkenning nu bijvoorbeeld ook werkt als je een aanhanger sleept. Ook zijn er nieuwe dynamische matrix-led-koplampen beschikbaar. De bagageruimte van de stationwagenversie is nu iets groter en beschikt over een scheidingswand en een ruimte voor natte spullen. Uiteraard werd ook de Ford Focus ST voor 2022 gefacelift: hij kreeg nieuwe wielen, nieuwe elektrische Ford Performance-stoelen en een nieuwe lakkleur: Mean Green.
In het eerste kwartaal van volgend jaar staat de vernieuwde Ford Focus (2022) bij de dealers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Heb nu de nieuwe ford focus active x vignale automaat besteld, heb vertrouwen in het merk en zijn rijplezier. Prijzige auto maar alle auto’s zijn duur.