Ford Focus Active Wagon: en... actie!

Speciaal voor de sneuneusjes

Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon
Ford Focus Active Wagon

Sommige liefhebberijen zijn nogal algemeen. Postzegelverzamelen bijvoorbeeld; je kunt het van één land doen, maar ook gewoon alles. Niet erg overzichtelijk, maar je bent tenminste niet snel (als in ‘nooit’) klaar met verzamelen. Zo kennen we ook iemand die spullen verzamelt die ‘iets met auto’s te maken hebben’. Niet folders van één merk of zo, nee: álles. Hij is al twee keer verhuisd vanwege te veel zooi. Het tegenovergestelde kan ook: overdreven specifiek zijn in je wensen. Zo schijnen er, volgens Ford, mensen te zijn die én een Focus willen, én een stationwagen, én dat ie dan wat hoger op zijn pootjes staat. En dat is de Ford Focus Active Wagon.

En dat is?

De toevoeging Active ken je al van de Fiesta, Ka+ en Focus hatchback. Simpel recept: iets hoger op de wielen, stoere stootrandjes rond de wielkasten en wat dikkere bumpers, en klaar is uw ‘gewone auto Tindermatcht met SUV’. Net iets stoerder, zonder dat het uit de hand loopt. Ideaal voor mensen die (vinden dat ze) een actieve levensstijl hebben. Nu waart dat Active-virus dus nogal eh… actief rond in het Ford-gamma, maar de Focus Wagon had de adem tot nu toe doeltreffend weten in te houden. Toch, één momentje van onoplettendheid is genoeg. En nu is ook hij besmet geraakt.

Kan ie nog wat méér, die Ford Focus Active Wagon?

Verrassend genoeg: ja. Zo heeft hij ook achter onafhankelijke wielophanging. En waar de hatchback een knop heeft waarmee je drie rijmodussen kunt kiezen, zijn dat er bij de Ford Focus Active Wagon maar liefst vijf. Naast Normal, Sport en Eco kun je bijvoorbeeld Slippery kiezen. Dat verdooft de reactie van het gaspedaal een beetje en laat de stabiliteits- en tractiecontrole rekening houden met een glibberige ondergrond. Ook is er een Trail-stand: dan staat het ABS meer wielspin toe, waardoor je makkelijker blijft rollen op bijvoorbeeld een zanderige ondergrond.

Kost dat?

Er zijn voorlopig twee motoren leverbaar, waaronder nul diesels. Er is een 1,0-liter driecilinder Ecoboost met 125 pk en een 150 pk sterke 1.5-viercilinder. Een handmatige zesbak is standaard, de 1.5 is er ook met (achttraps) automaat. Prijzen lopen van 28.565 euro voor de 1.0 met handbak, via 30.315 euro voor de handgeschakelde 1.5, naar 33.065 euro voor die motor met automaat.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws