Detroit een slappe bedoening? In ieder geval levert deze traditioneel eerste beurs in het nieuwe jaar een volledig nieuwe Ford Focus op. Nu duurt het nog wel een jaar voordat deze ‘wereldauto’ bij de dealer staat, maar het is en blijft groot nieuws.
 
Het was altijd al onduidelijk waarom Ford toch zo nodig voor Europa en Amerika verschillende modellen onder het Focus-label leverde. De nieuwe Focus staat op een niet eerder gebruikt C-platform waarop in totaal tien modellen gebaseerd gaan worden. Met twee hatchbacks, sedan, wagon, coupé-cabriolet en twee varianten van de C-MAX komen we al een eind.
 
Het is niet vreemd dat Ford met de nieuwe Focus hoog inzet. Als je een middenklasser wereldwijd gaat verkopen lijkt een jaarproductie van 2 miljoen in 2012 haalbaar. Met de Focus roept Ford weer een nieuw merk-DNA te lanceren, maar in eerste aanblik oogt de vijfdeurs toch als een mix van de huidige Focus met de Fiesta en een likje Opel Astra.
 
Zoals verwacht krijgt de nieuwe Focus onder meer de moderne EcoBoost turbomotoren en worden de diesels onder handen genomen, allemaal om zo’n 20 procent minder te verbruiken. Ook de PowerShift versnellingsbak met dubbele koppeling draagt daaraan bij.

Reacties

Meer van TopGear