We hebben nog maar net in de vernieuwde ST gereden, of Ford onthult 'm: de hete hatch waar iedereen van droomt, de Focus RS.

Verrassing nummer 1: hij heeft vierwielaandrijving. Wisten de ingenieurs bij de vorige Focus RS nog de effecten van alle turbo-power op de voorwielen aardig in banen te leiden met een bijzonder slimme en geavanceerde ophanging, deze keer geven ze toe dat die achterwielen misschien toch ook wel geschikt zijn om wat koppel naartoe te sturen. Ford noemt het systeem 'Performance All-Wheel Drive met Dynamic Torque Vectoring', wat zoveel betekent als: krachten gaan altijd waar ze zijn moeten. Tot 70 procent van de aandrijving kan naar achteren, waar indien nodig alles naar één wiel gedirigeerd kan worden.

Verrassing nummer 2: de RS heeft geen vijfcilinder meer, maar een aangepaste versie van de 2,3-liter EcoBoost viercilinder die ook in de nieuwe Mustang te vinden is. Of we dit trouwens echt een verrassing moeten noemen, valt te betwijfelen; de oude 2,5-liter vijf-in-lijn was niet bepaald een toonbeeld van schoon en zuinig, terwijl het EcoBoost-blok bijzonder efficiënt uit de hoek kan komen. Ford geeft 'm 'meer dan 320 pk' mee en meldt dat ie tot 6.800 toeren kan draaien. Daar worden we blij van, evenals van de handgeschakelde zesbak die de RS standaard meekrijgt.

De nieuwe Focus RS heeft bi-xenon verlichting, tweevoudig verstelbare schokdempers en zorgvuldig getunede elektrische stuurbekrachtiging. Uiteraard zijn er volop aerodynamische trucs toegepast om de koeling, de downforce én de visuele impact te vergroten, en zit je in het interieur op dikke Recaro's, optioneel te bekleden in microvezelstof uit de racerij. Verder leuk om te melden is het feit dat dit de 30ste Ford is die de RS-badge mag dragen, dat er tussen nu en 2020 maar liefst twaalf performance-Fords op de planning staan (waaronder de nieuwe GT) en dat Gymkhana-koning Ken Block z'n adviezen en aanbevelingen heeft laten gelden bij de ontwikkeling van de Focus RS. De exacte specificaties geeft Ford voorlopig nog niet vrij; daarvoor moeten we wachten tot de autosalon van Genève in maart, waar dit bommetje een van de gangmakers zal zijn.

Reacties

Meer van TopGear